رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸

آغاز بزرگترین عملیات مشترک علیه طالبان

عملیات بزرگ هوایی و زمینی نیروهای امنیتی ناتو و افغان برای تصرف شهرک مارجه؛ مهم‌ترین پایگاه طالبان در جنوب افغانستان آغاز شد.

باوجود فرار صدها خانواده از بیم خطرات این جنگ، هنوز هم بیش از ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرک مارجه (در ۶۱۰ کیلومتری جنوب غرب کابل) در بین ۱۵ هزار نیروی مهاجم و نزدیک به ۱۰۰۰ شورشی گیر کرده‌اند.


عکس‌ها: AP

گلاب منگل، والی هلمند در یک نشست خبری گفته است: «این عملیات از آغازین ساعات بامداد شنبه و بدنبال درخواست‌های پی در پی بزرگان مارجه، شروع شده است.»

به گفته وی، ۱۱ محور مهم این عملیات، از پیش تعیین شده و نیروهای مشترک بین‌المللی و افغان در حال «پیشروی» برای بدست آوردن این اهداف هستند.

در آغاز این عملیات، منابع محلی از کشته شدن پنج عضو طالبان و بازداشت هشت عضو دیگر این گروه در اطراف مارجه خبر دادند.

از جنگ مارجه به عنوان «بزرگترین» عملیات نظامی مشترک ناتو و نیروهای افغان طی هشت سال گذشته نام برده می‌شود.


پیش از آغاز جنگ، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای، نسبت به افزایش مشکلات افغان‌هایی که در مارجه نیاز به خدمات درمانی دارند، هشدار داده بود.

این کمیته از طرفین درگیر خواسته است تا به نیازهای درمانی مجروحان غیرنظامی و حتی جنگجویان احترام بگذارند و به آنها اجازه دسترسی به خدمات درمانی را بدهند.

فرماندهی آیساف (نیروهای کمک به تامین امنیت ناتو) می‌گوید هدف از این عملیات که روستا به روستا انجام می‌گیرد، راندن شورشیان و تقویت حکومت مرکزی افغانستان است.

هنوز هم علاوه برمارجه، شماری دیگر از مناطق در شمال و جنوب هلمند که بزرگترین مرکز کشت و تولید افغانستان و جهان است، از سوی طالبان اداره می‌شوند.

همزمان، نیروهای مشترک تحت فرمان ناتو، عملیات جداگانه‌ای را برای در هم شکستن مقاومت طالبان در شهرک «نادعلی» در شمال هلمند آغاز کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
هشدار صلیب سرخ در مورد جنگ مارجه

نظرهای خوانندگان

+به امید آزادی افغانستان

-- بدون نام ، Feb 13, 2010 در ساعت 12:00 PM

باید اینها از پیش نابود نا بود نابود می شدند. اگر از همان ابتدا که شاه مسعود تقاصای کمک می کرد آزادگان به او کمک کرده بودند آمده بودند و طالبان را بشدت هر چه محکم تر و استوار تر سرکوفته بودند، و هم اگر وقتی متحدین آمدند حتا بعد از مرگ شاه مسعود و با وسعت تمام طالبان را کوفته بودند و کار اینقدر طول نمی کشید و اینهمه با گناه و با گناه کشته نمی شد. امروزه روز هم دیر نشده باید با تمام قوا تمامی مراکز طالبان با بمب بارانهای پی در پی بصوت کل و کامل سرکوب شود. طالبان طلبه هایی هستند که مرگ طبند، آنها تخم طلبه بودن را از ایران آوردند و بذرش را کاشتند و حالا اینطور شده است. اگر طالبان در افغانستان بشدت هر چه تمامتر و بدون اجازه ی باسازی آنها سرکوب کامل شوند، اگر انقلابیون سبز ایرانی موفق شوند این حکومت طلبانی اسلامی را در ایران سرنگون کنند. منطقه ما و جهان وارد یک مرحله ی صلح خواهد شد. وگر نه ما هر روز و هر ساعت باید از جنگ بنالیم.

-- بدون نام ، Feb 13, 2010 در ساعت 12:00 PM