رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ بهمن ۱۳۸۸

«تا چند ماه دیگر میله سوخت هسته‌ای می‌سازیم»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که ایران نمی‌تواند اورانیوم را تبدیل به میله و صفحه‌های سوخت کند گفت:
«ایران تا چند ماه دیگر صفحه سوخت می‌سازد.»

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه امروز جمعه به رادیوی این کشور گفت که وی «باور نمی‌کند ایران هم‌اینک توانایی غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۸۰ درصد و یا ساخت میله فلزی را آن‌چنان‌که ادعا می‌کند، داشته باشد.»


علی‌اکبر صالحی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی، معاون محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت که ایران «تا چند ماه دیگر» میله هسته‌ای می‌سازد.

کاخ سفید نیز روز پنج‌شنبه گفت که اعلام غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم توسط ایران ادعایی است که بر «سیاست بنا شده نه بر فیزیک» و ایالات متحده این ادعا را باور نمی‌کند.

محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌‌شنبه در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن اظهار داشت که «نخستین محموله سوخت ۲۰ درصد» اورانیوم در ایران تولید شده‌است.

«سیاسیون غرب می‌گفتند ایران توانایی تولید ۲۰ درصد غنی‌سازی را ندارد، و من خیلی خوشحالم که این را گفتند. چون بعد از حدود ۷۰ ساعت دستور دکتر احمدی‌نژاد ما فرآیند را شروع کردیم»

علی‌اکبر صالحی امروز نیز در این رابطه گفت:
«در حال حاضر اولین محموله سوخت ۲۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی خود را ظرف ۴۸ ساعت گرفتیم و این دستاورد عظیمی است. غربیان الان دیگر به این باور رسیدند که ایران ۲۰ درصد را تولید کرده‌است.»

معاون محمود احمدی‌نژاد افزود:
«سیاسیون غرب می‌گفتند ایران توانایی تولید ۲۰ درصد غنی‌سازی را ندارد، و من خیلی خوشحالم که این را گفتند. چون بعد از حدود ۷۰ ساعت دستور دکتر احمدی‌نژاد ما فرآیند را شروع کردیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت:
«ما توانستیم ۲۰ درصد غنی‌سازی را تولید کنیم پس مردم باید بدانند که غرب دروغ می‌گوید و عادت به دروغ هم دارد.»

وی در ادامه گفت که بیش از ۱۲ هزار نیروی کار در سازمان انرژی اتمی ایران کار می‌کنند که میانگین سنشان ۳۰ است و «ایران در مقایسه با کشورهای اسلامی پیشتازترین کشور در فناوری هسته‌ای است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد آمریکا برای تامین ایزوتوپ‌های پزشکی مورد نیاز ایران گفت که در صورت ارائه رسمی و مکتوب این پیشنهاد، تهران آن را بررسی می‌کند

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد آمریکا برای تامین ایزوتوپ‌های پزشکی مورد نیاز ایران امروز گفت که در صورت ارائه رسمی و مکتوب این پیشنهاد، تهران آن را بررسی می‌کند.


وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه این هفته اعلام کرده بود که این کشور آماده تأمین ایزوتوپ‌هایی که ایران می‌گوید برای مصارف پزشکی نیاز دارد هست.

قدرت‌های غربی می‌کوشند تا پیشنهادهایی را برای رفع نگرانی نسبت به کاربردهای احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهند.
ایران احتمال کاربرد نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا فکر میله نباشید وقت تنگ است فرار کنید
فقط عکس های روز ٢٢ بهمن میدان ازادی را در گوگل بینید میفهمید چی میگم. گوگل متشکریم.

دولت دروغگو و دغلکار باید بشه برکنار

-- بدون نام ، Feb 12, 2010 در ساعت 03:31 PM

«ایران تا چند ماه دیگر صفحه سوخت می‌سازد.»
همانطوری که مدت ٣٠ سال هر چند ماه خبر براه افتادن نیروگاه بوشهر داده شد تا آقازاده سوخت و استعفا داد و نیروگاه بوشهر بکار نیفتاد که نیفتاد. در این فاصله خمینی جام زهر نوشید ( خودکشی کرد) و خامنه ای «معظم» شد. حالا منتظر که کی آ قای صا لحی استعفا کند و شخص دیگر صفحه ای دیگر بسوزاند!!!!

-- بدون نام ، Feb 12, 2010 در ساعت 03:31 PM