رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸

لایحه آمریکا علیه ناقضان حقوق بشر در ایران

سناتورهای آمریکایی روز پنج‌شنبه قانونی را به منظور اعمال تحریم‌های تنبیهی علیه ناقضان حقوق بشر در ایران و کمک به اپوزیسیون تدوین کردند.

لایحه‌ای که توسط سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین و سناتور مستقل، جو لیبرمن تدوین شده شامل تحریم ناقضان حقوق بشر در داخل ایران از طریق مواردی هم‌چون مسدود کردن دارایی‌ها یا ممانعت از سفر آن‌ها به ایالات متحده می‌شود.


این لایحه از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌خواهد تا فهرستی از اسامی ناقضان حقوق بشر در ایران و یاری‌کنندگان آن‌ها تهیه کرده و اقداماتی تنبیهی علیه این افراد به اجرا بگذارد.

بروک بیوکنن، سخنگوی دفتر جان مک‌کین در این باره گفت:
«حرف آخر این‌که این اقدامی است که تنها سرکوبگران مردم ایران را هدف می‌گیرد.»

به گزارش رسانه‌های آمریکایی لایحه دیگری نیز در این روز تدوین شده که یکی از بندهای آن شامل کمک غیرنظامی به گروه‌های اپوزیسیون دموکراتیک ایرانی و رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به قربانیان رژیم جمهوری اسلامی است.
این بند از لایحه از سوی دموکرات‌های جمهوری‌خواه، جان کورنین و سَم براون‌بک تدوین شده‌است.

لایحه تازه خواستار ایجاد هیأتی جدید به نام «هیأت ویژه دموکراسی و حقوق بشر در ایران» و ایجاد گروه تبادل نظر منطقه‌ای حقوق بشر شده‌است.

در این لایحه بیانیه‌ای غیرالزام‌آور بدین مضمون دیده می‌شود:
«واشینگتن به طور کامل از تلاش‌های مردم ایران برای مخالفت با رژیم کنونی و برداشتن این رژیم و گذار به یک دولت دموکراتیک و باز که در انتخاباتی آزاد انتخاب شده باشد حمایت می‌کند.»

این قانون هم‌چنین قصد دارد از آن‌چه «دخالت نابجای» ایران در امور داخلی عراق و افغانستان، کمک ایران به گروه‌های تندرو و ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای توسط رژیم ایران نامیده جلوگیری کند.

این لایحه از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌خواهد تا فهرستی از اسامی ناقضان حقوق بشر در ایران و یاری‌کنندگان آن‌ها تهیه کرده و اقداماتی تنبیهی علیه این افراد به اجرا بگذارد

جان کورنین در مورد لایحه جدید گفت:
«مردم ایران آشکارا تشنه آزادی هستند و آمریکا وظیفه دارد از آنان پشتیبانی و حمایت کند.»

وی افزود:

«این قانون پیامی روشن به مردم ایران می‌فرستد که ما پشتیبان تلاش‌های آنان هستیم.»

سم براون‌بک، سناتور دیگر تدوین‌کننده لایحه به خبرنگاران گفت:
«بزرگ‌ترین مشکل ایران جنگ‌افزار یا تروریسم نیست بل‌که خود رژیم است. این قانون، ایالات متحده را به طوری قاطع و صریح در جناح مردم ایران قرار خواهد داد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام
سرعت بخشیدن باعث خوشحالی مردم خواهد شد واسامی دیپلماتهای ایرانی در خارج هم اضافه شود چون اینها جنایاتکارند

-- داریوش طاهری ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

هر چند خيلي دير صورت گرفت ولي مقدمه‌اي براي شناسايي جنايتكاران ضد بشر حاكم بر ايران و محاكمه آنها در دادگاههاي بين المللي است.

اگر آمريكا امكانات رسانه‌اي و تكنولوژيكي را در اختيار سبزهاي فرهيخته ايراني قرار دهد تغيير اين رژيم كار چندان سختي نخواهد بود ضمن اين كه سبزها خود را موظف مي‌دانند پيش از تغيير رژيم آگاهي عمومي ايرانيان را بالا ببرند تا دوباره در دام اربابان خودكامه و جنايتكار و بي مسئوليت نيفتند.

تكنولوژي ارتباطي و رسانه‌اي را در اختيار جوانان پيشگام و آزاديخواه ايران قرار دهيد.

با چند سايت فيلتر شده و شبكه‌هاي پارازيت خورده و پايين‌ترين حد سرعت اينترنت ما رژيم سراپا مسلح و خونريز را به زانو در آورديم. و راز قلعه حيوانات را براي جهانيان بر ملا كرديم.

اكنون نوبت شماست. براي ساختن آزادي همه بايد فارغ از هر دين و آييني دست در دست هم دهيم و انسان و انسانيت را آزاد كنيم.

بني آدم اعضاي يكديگرند
كه در آفرينش ز يك گوهرند
چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

-- بدون نام ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

امریکاییان لطفا بفرمایند که چه کسی و یا چه گروهی در ایران باید مورد حمایت قرار گیرند.دوم اینکه بفرمایند چه کسی و یا چه کسانی را به عنوان رهبر دمکرات جنبش سبز ه رسمیت می شاسند.که بعدا دبه در نیاورند.

-- mansour piry khanghah ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

فکر کنم این لایحه بیشتر به نفع خودشونه (آمریکا) تا به نفع ما (سبز ها)!!یه جوری اینا هم می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند!!

-- بدون نام ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

بالاخره جنبیدید تازه فهمیدید مشکل رژیم است که مردم ایران را سرکوب و افقانستان و عراق را بی ثبات میکند و البته در نهایت خود در بحرانهایی که خود دامن زده گرفتارمیشود .نفت را نخرید تا اینها کله پا بشن.
در ضمن این پیامی است به رژیم ایران که بعد از سی و یک سال شعار پوچ بر ضد امریکا بهترین عامل برای نفوذ امریکا در منطقه بوده و امریکا با تشکر از خدمات دارد عذرشان رامی خواهد.

در ضمن رهبر که فقط نشان دادی رهبر حزب الهی ها هستی اگر یک ملیون ادم برای نمایش بزرگ ٢٢ بهمن ٨٨ جمع کردی با اکثریتی که بازور قمه وباتوم به خیال خودت خاموش هستندو زیر لب زمزمه میکنند شرم بر تو چه میکنی. وقتی مردم را خفه میکنید راه هر نوع مصالحه را میبندید.
از ما گفتن
ما بیشماریم و خودتان و بازجویانتان بهتر از همه این را میدانید .

-- moghavem ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

بدون نام
چی به نفعشونه تمنا میکنم از این حرکتها پشتیبانی کنید چون این باعث شکستن کمر رزیم خواهدشد. م

-- مینا ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

لیبرمن صهیونیست یهودی و جاسوس اسراییل و نوکرش جان مک کین چرا لایحه ای علیه کشتار و شکنجه های گسترده آمریکا نمی آورند؟ لیبرمن جاسوس اسراییل را مردم آمریکا مدتهاست که می خواهند بیرون کنند و به محاکمه کشند.
بیخود نیست پال گرگ رابرتز با جملات درشت نوشت:

الان با اطمینان کامل می توانیم بگوییم:

آمریکا یک حکومت پلیسی است.

خجالت بکشید. افراد بیگناه را که در پایگاههای مخفی و عیان خود به شکنجه می کشید آزاد کنید. زنان مسلمان را که با بچه هایشان از خیابانها می دزدید و در پایگاههای نظامی در افغانستان به شکنجه می بندید مثل عارفه
صدقی که شهروند آمریکاست را آزاد کنید.

مردم دنیا باید سران آمریکا و اسراییل و انگلیس را بعنوان جنایتکاران جنگی در دادگاههای کشورهای مسلمان به محاکمه کشند و محکوم سازند زیرا دادگاه لایحه ابزاری برای مقاصد پلید صهیونیستها و آمریکا چیز دیگری نیست. مرگ بر غرب - مرگ بر صهیونیسم

-- بدون نام ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

ازادیخواهان امریکا و همنطور گوگل تشکر میکنم برای گرفتن عکسهای ماهوارهای به موقع در ساعت ٤٧/١٠ دقیقه صبح ٢٢ بهمن از میدان ازادی که میدان هنوز خالیست و معترضان تا کیلومترها در خیابانهای شمال و غرب در خیابان مملو از جمعیت است بوسیله ماموران ضد شورش متوقف شدهاند. از این کمک ها میتوانید بکنید پرای رسوایی رژیم دروغگو. دمتان گرم گوگل ... و نابود باد زیمنس و نوکیای ضد ازادی.

دولت دروغگو و دغلکار باید بشه برکنار
بروید گوگل ارت و ببینید
یار دبستانی

-- بدون نام ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

در رابطه با نظری که در مورد صهیونیستها ولیبرمن داده شده چهار نکته میخواهم بگویم

١-ج.ا تا امروز هیچ ضربه ای به صهیونیزم نزده بجز فحاشی و تهدید که نتیجه ان همان که انزوای ایرن اقتصاد ورشکسته و دعوای اتمی را باعث شده.
٢- اسراییل به ایران حمله نکرده ولی ایران بوسیله سپاه در لبنان و فلسطین دخالت مستقیم کرده که فقط نتیجه اش برادرکشی بین انها بوده و سرکوب انها بوسیله اسراییل بوده.و پول سرشار نفت را صرف گسترش تسلیحاتی و صدورمجانی ان برای ایجاد بحران در منطقه کردند
٣-چرا این دولت مردم ناراضی ایران را به عنوان منافق و محارب اعدم و زندان میکند و ناتوان از حل مسایل سیاسی .اجتماعی و معیشتی مردم است ولی با کمال پرویی در اعاده حقوق مردم بقیه دنیا شعار میدهد و می گوید در اروپا امریکا ازادی نیست.
٤- این قبر که شما سرش گریه میکنی مرده توش نیست.و این حرفها که اول انقلاب خریدار داشت دیگر خریدار ندارد سی سال کارنامه اعمالشان نمره رفوزگی گرفت و حالا دانشجو کشی و جوون کشی میکند.

تنها دلیل اینکه جواب را نوشتم اینکه بسیاری زیر سانسور و تبلیغات شدید دولت نااگاه هستند و اما بعضی برای بقای اینها تنها دلیلی ک می توانند بیاورند این است که اینها میگویند ضد امریکایی هستند پس خوبند. در حالی که در عمل ضد مردم .ضد دین و به نفع صهییونیست ها عمل کرده اند. ما هم نمی خواهیم امریکایی باشیم ولی با کسی دشمن نخواهیم بود.

-- yar e dabestani ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:15 AM

بعضیها می گویند که اینها به نفع خودشان کار میکنند. اصلا مشکل ما این هست که اینجور فکر میکنیم. همیشه باید منفعت ۲ طرفه باشد. مهم این هست که اگر به نفع آنها هست به نفع مردم ایران هم هست یا نه. اگر هست این خیلی خوب هست. بازی برد-برد خوب و دوام آور هست. چرا باید انتظار داشته باشیم که همه چیز فقط به نفع ما باشد. ما چه کاری برای آنها کردیم. پس اگر کاری میکنند که به نفع ما هست بپذیریم و انتگرال نگیریم که به نفع آنها هست یا نیست. مگر فکر کردید که بقیه حکومتها هم مثل حکومت اسلامی ایران هست که تنها چیزی که برایش مهم نیست منافع کشور و مردم خودش هست؟؟؟

-- کوشا ، Feb 13, 2010 در ساعت 10:15 AM