رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ بهمن ۱۳۸۸

سفر نخست‌وزیر فرانسه به کابل

نخست‌وزیر فرانسه در سفر به افغانستان، از تعهد این کشور برای حضور در افغانستان تا «زمان نیاز» خبر داد و خاطرنشان کرد این کشور مأموریتش را«تکمیل» خواهد کرد.

فرانسوا فیلون پس از دیدار و گفت‌وگو با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان طی یک نشست خبری در کابل، گفت محور گفت‌وگو‌هایشان بحث در مورد نشست لندن و نیاز به پیش بردن برنامه‌های صلح دولت افغانستان با طالبان بوده‌است.


فرانسوا فیلون

حامد کرزی نیز از فرانسه به عنوان یک «دوست قدیمی» افغانستان یاد کرد و گفت این کشور از کمک‌کننده‌های بزرگ بوده و از دیرباز افغان‌ها را یاری رسانده‌است.

فرانسه ۴۵ میلیون دلار کمک اضافی برای افغانستان را در نشست بین‌المللی لندن تعهد کرده بود.
آقای فیلون گفت وی در این سفر با سربازان فرانسوی دیدار خواهد کرد.

فرانسه ۳۷۵۰ سرباز در افغانستان دارد که بیشتر آنان در ولایت کاپیسا و منطقه سروبی در شمال شرق کابل مستقر هستند.

این منطقه محل فعالیت شورشیان طالبان و افراد «حزب اسلامی» گلبدین حکمتیار است که همواره با دولت افغانستان و نظامیان خارجی درگیر جنگ هستند.

فرانسه ۳۷۵۰ سرباز در افغانستان دارد که بیشتر آنان در ولایت کاپیسا و منطقه سروبی در شمال شرق کابل مستقر هستند

پیش از این دولت فرانسه از فرستادن نیروی نظامی بیشتر به افغانستان خودداری کرده بود اما در مقابل، اعلام آمادگی کرده‌است تا در آموزش نیروهای امنیتی افغان شرکت کند.

در این راستا ۸۰ کارشناس نظامی فرانسوی به زودی رهسپار افغانستان خواهند شد تا کارشان را در آموزشگاه‌های نظامی به‌ویژه در زمینه‌های ردیابی و بازداشت شورشیان، آغاز کنند.

این نخستین پاسخ مشخص فرانسه به درخواست‌های پی‌درپی آمریکا مبنی بر مشارکت بیشتر این کشور در عملیات بین‌المللی بر ضد شورشیان افغان و تقویت حکومت مرکزی افغانستان است.

Share/Save/Bookmark