رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸

اعلام حمایت اتحادیه اروپا از معترضان ایران

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه حمایت این اتحادیه از معترضان ایرانی که خواستار دموکراسی و حقوق بشر هستند را اعلام کرد.

وی در بیانیه‌ای در این خصوص اظهار داشت:
«در سالگرد انقلاب اسلامی که باید برای بسیاری از ایرانیان نماد پیشرفت در آزادی‌ها و حقوق اساسی باشد اتحادیه اروپا با نگرانی زیاد شاهد است که شمار بزرگی از ایرانیان از ابراز دیدگاه خود محروم شده‌اند.»


کاترین اشتون

خانم اشتون در ادامه بیان داشت:
«عزم راسخی که معترضان در خیابان‌ها از خود نشان داده‌اند به روشنی نشانگر تمایل قوی آن‌ها برای دستیابی به دموکراسی، حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین است. اتحادیه اروپا بار دیگر حمایت خود از آن‌ها را اعلام می‌کند.»

مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در بیانیه خود می‌افزاید:
«راه‌هایی را که این رژیم در قبال مردم خود و جامعه جهانی در پیش گرفته‌است راه‌های اشتباهی است و هیچ مقدار از لفاظی‌های پرطمطراق نمی‌تواند این حقیقت را بپوشاند. این رژیم دارد مردم خودش را سرخورده می‌کند، و این مردم شایسته بهتر از این هستند.»

بنا بر گزارش‌ها در جریان تظاهرات ۲۲ بهمن، به خودروهای مهدی کروبی و محمد خاتمی حمله شده‌است و زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌است.

«راه‌هایی را که این رژیم در قبال مردم خود و جامعه جهانی در پیش گرفته‌است راه‌های اشتباهی است و هیچ مقدار از لفاظی‌های پرطمطراق نمی‌تواند این حقیقت را بپوشاند. این رژیم دارد مردم خودش را سرخورده می‌کند، و این مردم شایسته بهتر از این هستند»

کاترین اشتون از شنیدن این خبرها ابراز نگرانی کرد و گفت:
«صحنه سرکوب خشونت‌بار امروز بخشی است از یک روند طی چند ماه اخیر. این رژیم با سرکوب خشونت‌آمیز کسانی که خواستار حقوق اساسی آزادی و تجمع هستند اعتماد مردم خود و هم‌چنین جامعه جهانی را از دست داده‌است.»

چندین هزار مأمور دولتی ایران امروز ۲۲ بهمن با ضرب و شتم معترضان، پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت سعی در جلوگیری از راهپیمایی آنان داشتند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امید وارم این خانم محترم وسایر هم پیمانانشون در دولتهای آزاد اروپایی، به جای شعارهای همیشگی ودلسوزی های کم اثر از راه دورشان، هرچه زودتر برای همراهی با ملت اسیر ایران یک تصمیم شجاعانه تر بگیرند، یا لاعقل به ما هایی که به زور سرنیزه جلادهای رژیم متحجرجمهوری اسلامی واز سر ناچاری با تن وروانهای زخمی برای ادامه مبارزات حق طلبانه مان به کشورهای آنها پناهنده شدیم یک گوشه چشمی نشان میدادند وما را از کمپهای بازداشتگاه ماندشان و کارهای اجباری مسخر وزجر آورشان نجات می دادند. ای کاش فردی در این اروپاه آزاد بویژه سرزمین آلمان پیدا می شدکه حرف ما رو میفهمید وبا ما فعالین سیاسی ایرانی نیز بمانند برخی از مردم سایر ملل که از به دلیل فقر وگرسنگی از کشور خودکوچ کرده اند، برخرد نمی کردند؟ ای همه جهانیان" این را نیک بدانید که ما ایرانیان در سرای خود سری داریم وامیدبه یاری شماو آینده دگری داریم .

-- ایرانبان بهرام آبتین ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:01 AM

اقای ابتین عزیز ،این اقدامات فریبکارانه صرفا برای باج گیری است،نه بخاطر حقوق بشر
به قول خودتان همین غربیها که می فرمایند در ایران مشتی ادم خور در راس حکومت هستند،حاضر نیستند به شما مدرکی و یا پاسپورت پناهندگی بدهند که شما یک زندگی انسانی را اغاز کنید.اینقدر برای دادن پاس پناهندگی شما را زجر میدهند که دلتان برای احمدی نزاد و رفسنجانی و غیره تنگ شود.
دوست عزیز مردم فلسطین نزدک به٧٠ سال در اسارت صهیونیستها هستند و اروپاییان هم از صهیونیستها حمایت کامل میکنند.مردم در بند افریقا بیش از دو قرن در اسارت و بردگی اروپاییان و امریکاییان بودند و تمام معادن و سرمایه انان غارت شد و هنوز هم توسط کمپانی های غربی به غارت برده میشود و اخیرا هم چین و روسیه به جمع غارتگران اضافه شده اند.
مردم فقیر پاکستان زیر یوغ نوکران کودتاگر امریکا و اروپا به نان شب محتاجند و روز خوش ندارند و هر بار که دولت منتخب انان با رای مردم سر کار می ایند،کارشناسان نظامی امریکایی مستقر در پاکستان کودتای نظامی را توسط عوامل خود در ارتش انجام میدهند.دوول عربی جای خود دارند.
دوول اروپا و امریکا به کشاورزان خود یارانه میدهند که انان بیش از حد نیاز مردم تولید کنند که کشاورزان افریقایی و اسیایی و امریکای جنوبی نتوانند با انان رقابت کنند و مجبور به واردکردن محصولات کشورزی از امریکا و اروپا شوند و و ابسطه و مطیع انان بمانند و اگرکشوری نسبت به اینگونه سیاستهای غیر انسانی امریکا و اروپا اعتراض کند،سیاستمداران ان کشور را به شکلی از دور خارج می کنند و یا کودتا می نمایند و اگر نتوانند از این روشها به هدف خود (استعمارگری و برده داری مدرن) برسند،متحدا کشور مورد نظر را تحریم کرده و ان کشور را از طریق رسانه های صهیونیستی، مخل اسایش جامعه جهانی( امریکا و اروپا و اسراییل )معرفی میکنند.
البته مطالب فوق هیچ دلیلی برای توجیه خطاهای نابخشودنی انجام شده توسط برخی از مسوولین ج.ا.ا. نیست و اکثر مسوولین در این ٣١ سال خطاهای زشتی انجام داده اند که باید پاسخگو باشند و یا حد اقل از مردم عذرخواهی و دلجویی گردد.ضمنا مخالفین نظام اسلامی هم در گذشته و حال خطاهای نا خشودنی داشته و دارند و انان نیز شریک جرم مسوولین هستند و انان نیز باید از مردم عذر خواهی نمایند.
این افراد نادان و یا نوکر اجنبی که در روز ٢٢ بهمن به طرف مامورین در تهران و شهرستانها سنک پرتاب کردند و مدرک ان هم مصور وجود دارد جزو همن باندهای سیاسی وابسته به صهونیست و غرب میباشند.
بارها از رسانه های مختلف تشریح شده است که جنبش اصلاح طلبی مردم ایران،جنبشی صلح جو میباشد و سیاستمدارن برجسته هم توصیه کرده بودند که باید در مقابل تحریکات و اعمال خوشونت امیز ،خون سردی خود را حفظ کرد.اما مشتی وطن فروش ،خود بکارگیرنده خشونت و تحریک کننده مامورین جهت اعمال خوشونت بوده اند.
از امروز هم اربابان غربی انا فریاد دادخواهی مردم ایران و رعایت حقوق بشر را در بوق و کرنا می دمند.
با تشکر از زمانه که بر خلاف رسانه های دیگر این امکان را برای دگر اندیشان گذاشته است که نظرات خود را به هم میهنان منعکس کنند.هر چند که گه گاه سانسور های ناجوری هم صورت می گیرد.موفق باشید

-- mansour piry khanghah ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:01 AM

این خانم خیال کرده زمان ناصرالدین شاه قاجاره از افاضات میفرمایند گذشت آنزمان شما هم که در خارجه از سفره اون ها می خوردید بهمین خیال باشید تا آزاد بشید

-- جباری ، Feb 12, 2010 در ساعت 10:01 AM

اعلامش مهم نیست. مهم این هست که در عمل کاری کنند. اینکه حرف بزنند و از ان طرف این دولت را به رسمیت بشناسند مشکلی حل نمیکند. باید از دعوت و دادن ویزا به آنها خوداری کنند. افرادی از آنها که در سرکوب مردم دست داشتند را مورد تعقیب قرار بدهند. حسابهای شخصی آنها را در بانکهای سوییس و سایر کشورها مسدود وبه مردم اعلام کنند.

-- کوشا ، Feb 13, 2010 در ساعت 10:01 AM