رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ بهمن ۱۳۸۸

بازداشت شبانه ۶ شهروند بهائی

دیان علایی نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل در گفت‌وگو با رادیو زمانه، خبر بازداشت شبانه ۶ شهروند بهائی را در ایران تأئید کرد.
به گفته وی، در حدود ساعت ۳ بامداد چهارشنبه افرادی از طرف وزارت اطلاعات به خانه‌های این شهروندان وارد شده و اقدام به بازداشت آن‌ها کردند.

نام افراد دستگیرشده علاءالدین خانجانی، اشکان بصاری، ماریا جعفری، بشیر احسانی، رومینا ذبیحیان، و هوتن سیستانی است. مأموران وزارت اطلاعات اتهام این شهروندان را «اغتشاشگری» عنوان کرده‌اند و توضیح بیشتری در این رابطه نداده‌اند.

خانواده‌ها و بستگان افراد بازداشت شده از محل انتقال آن‌ها و شرایط این ۶ تن هیچ اطلاعاتی ندارند.

خانواده‌ها و بستگان افراد بازداشت شده از محل انتقال آن‌ها و شرایط این ۶ تن هیچ اطلاعاتی ندارند

علاء‌الدين خانجانی، از هفت نفر مديران پیشین جامعه بهائيان است که بيش از يک سال و نيم است در زندان هستند.
پدر وی به نام جمال‌الدين خانجانی نیز در تاريخ ۱۸ بهمن‌ماه محاکمه شد.

آزار فعالان حقوق بشر و آزار نسبت به اقلیت بهایی در ایران از زمان آغاز اعتراضات پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری افزایش یافته‌است.

مقامات قضایی ایران پیش از این شماری از بهائیان را به جرم «شرکت در راهپیمایی عاشورا» دستگیر کرده و آن‌ها را متهم به «فتنه‌انگیزی» در روز عاشورا و «ارتباط مستقیم با اسرائیل و دستور گرفتن از آن کشور» کرده‌اند.
نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل در گفت‌وگوی خود با زمانه این اتهامات را «بهانه» توصیف کرد.

بهائیت در حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران بنیادگذاری شد و هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران و هفت و نیم میلیون دیگر در سراسر جهان زندگی می‌کنند. بهائیت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود. از نظر حکومت ایران، بهائیان، مرتد به‌شمار می‌آیند و از هیچ حقی برخوردار نیستند. فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده‌است.

Share/Save/Bookmark