رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸

افزایش قربانیان سقوط بهمن در افغانستان

مقامات افغان می‌گویند در پی سه روز سقوط بهمن و گرفتار شدن صدها نفر در برف سنگین در شمال کابل، تاکنون ۱۷۰ تن کشته و صدها نفر مجروح شده‌اند.

بدنبال دو روز تلاش نیروهای امدادی، تاکنون ۲۶۰۰ نفر نجات یافته‌اند، اما همچنان صدها نفر مسافر بین صفوف طولانی اتوبوس‌ها، خودروهای سبک و کامیون‌ها در بزرگراه «سالنگ» که شمال به جنوب افغانستان را به هم وصل می‌کند، گرفتار هستند.

بصیر سالنگی، والی «پروان» در شمال کابل، گفت که فاجعه بسیار جدی است و با وجود ادامه عملیات نجات، امکان دارد شمار قربانیان به علت برف سنگین همچنان افزایش یابد.

زمری بشری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز اعلام کرد که اجساد بیشتر قربانیان به صورت منجمد از میان وسایط نقلیه بیرون کشیده شده است.


رویترز

آقای بشری افزود که اکنون وضعیت هوا مطلوب است و تیم‌های امدادی مردمی، پلیس و ارتش در جستجوی دیگر قربانیان احتمالی این حادثه هستند.

به گفته وی، شدت سقوط بهمن به اندازه‌ای بوده که شماری از خودروها را تا ۲۰۰ متر دورتر از بزرگراه پرتاب کرده است.

بر پایه اطلاعات وزارت دفاع افغانستان، شماری از مجروحان این حادثه به وسیله هلیکوپترهای ناتو به پایگاه هوایی این نیروها در منطقه «بگرام» انتقال داده شده‌اند.

مقامات محلی منطقه سالنگ می‌گویند تاکنون بیش از ۴۰ بهمن از ارتفاعات کوه‌های سالنگ بر این بزرگراه فرود آمده و راه رفت و برگشت بیش از ۳۰۰ وسیله نقلیه را مسدود کرده است.

Share/Save/Bookmark