رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸

تاسف از کاهش احتمالی روابط تهران و لندن

سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران، کاهش احتمالی سطح روابط تهران و لندن را «تاسف‌آور» خواند.

شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی ایران، از ارسال نامه سرگشاده سفیر بریتانیا در لندن به علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داده است.


سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران

سایمون گس در این نامه، هر گونه تصمیم مجلس ایران برای کاهش سطح روابط با بریتانیا را دارای پیامدهایی که نفعی برای دو کشور ندارد، عنوان کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ایران، بارها بریتانیا را به دخالت در امور داخلی ایران و هدایت «آشوب‌ها» از طریق شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و نیز کارکنان سفارت این کشور در تهران متهم کرده‌اند.

حسین رسام ۴۴ ساله، تحلیل‌گر مسائل ایران در سفارت بریتانیا در تهران، پیش‌تر همراه با هشت تن دیگر از کارکنان ایرانی این سفارتخانه دستگیر و رسام از سوی مدعی‌العموم به جاسوسی متهم شد.

بر اساس این گزارش، سایمون گس با رد ادعاهای «واهی» مقام‌های ایرانی درباره دخالت لندن در امور ایران، افزوده است که «تکرار این اتهام، مایوس کننده است.»

سایمون گس در این نامه، هر گونه تصمیم مجلس ایران برای کاهش سطح روابط با بریتانیا را دارای پیامدهایی که نفعی برای دو کشور ندارد، عنوان کرده است

به گفته وی، سفارت بریتانیا و کارکنان آن در تهران، در هیچ اقدامی که هدف آن ضربه به جمهوری اسلامی بوده، مشارکت نداشته‌اند.

۲۳ دی ماه سال جاری، طرح یک فوریتی قطع رابطه دولت ایران با بریتانیا، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد.

چنانچه این طرح به تصویب نهایی برسد، کلیه مناسبات دولت ایران با بریتانیا تا زمان «عذرخواهی» مقام‌های بریتانیایی، قطع خواهد شد. در این طرح همچنین علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک، ارائه شکایات علیه بریتانیا در مجامع بین‌المللی گنجانده شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز به تازگی، با متهم کردن آمریکا و بریتانیا به «دروغ‌پراکنی» علیه ایران، این دو کشور را «خبیث‌ترین» دشمنان جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چشمتان آب نخورد که انگلیس دست از سر ایران بردار نیست. بگفته مصدق (ع) "انگلیس را از در خانه ات بیرون میکنی از سولاخ مستراح وارد میشود. توجه کردید؟ تمام این ژشتهای توخالی برای آنستکه بگویند رژیم اثنی عشری نوکر بی چون و چرای انگلیس نیست....

-- کاشف الائمه و واقف الشرایط ، Feb 10, 2010 در ساعت 01:15 PM