رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ بهمن ۱۳۸۸

«همکاری با رسانه‌های بیگانه جاسوسی است»

یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران، خواستار اعمال مجازات جاسوسی برای همکاران رسانه‌های به گفته وی «بیگانه و ضد انقلاب» شد.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری مهر، سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، با انتقاد از نحوه برخورد با همکاران این رسانه‌ها، خواستار وضع «قوانین و مقررات شفاف» در این زمینه شده است.


سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح

آقای جزایری با «خدمات‌چی» معرفی کردن همکاران این رسانه‌ها، گفته که باید قوانینی وضع شود تا «هرگونه ارتباط و خدمت‌رسانی به این رسانه‌ها، به عنوان جرم قطعی تلقی و با مجرم یا مجرمین برخورد قاطع و شدید صورت گیرد.»

اظهارات این فرمانده نظامی دو روز پس از آنکه وزارت اطلاعات از دستگیری هفت نفر در ارتباط با رادیو فردا خبر داد، ایراد می‌شود. مسئولان رادیو فردا این ادعای وزارت اطلاعات را رد کرده و گفته‌اند که هیچ همکاری در ایران ندارند.

جزایری با «خدمات‌چی» معرفی کردن همکاران این رسانه‌ها، گفته که باید قوانینی وضع شود تا «هرگونه ارتباط و خدمت‌رسانی به این رسانه‌ها، به عنوان جرم قطعی تلقی و با مجرم یا مجرمین برخورد قاطع و شدید صورت گیرد»

جزایری افزوده که «بدون تردید، اشخاصی که به هر نحو در خدمت رسانه‌های تروریستی بیگانه هستند، مشغول به کار جاسوسی هستند و باید به اشد مجازات با آنها برخورد شود.» مجازات جاسوسی در ایران می‌تواند حکم اعدام در پی داشته باشد.

در حال حاضر بیش از ۶۵ روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند، بدون آنکه اتهام بسیاری از آنها مشخص شده باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز از احتمال اعدام برخی از این روزنامه‌نگاران به اتهام «محاربه» ابراز نگرانی کرده است.

فشار‌ها بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در ایران افزایش یافته است. طی این مدت، بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار احضار و بازداشت شده‌اند.

به گفته این فرمانده سپاه، در صورت وضع قوانین جدید و آگاه کردن مردم، «ریزش قابل ملاحظه‌ای در همکاران داخلی این رسانه‌ها بوجود خواهد آمد»

ده‌ها روزنامه و نشریه نیز یا توقیف شده‌اند و یا وزارت ارشاد به آنها تذکر کتبی داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را متهم به «دروغ‌گویی و وارونه‌سازی» وقایع ایران می‌کنند و برخی از روزنامه‌نگاران را به اتهام همکاری با آنها بازداشت کرده‌اند.

جزایری فعالیت این رسانه‌ها را «جاسوسی نوین» دانسته و گفته که باید مردم را در مورد «مقاصد شیطانی» این رسانه‌ها آگاه کرد.

به گفته این فرمانده سپاه، در صورت وضع قوانین جدید و آگاه کردن مردم، «ریزش قابل ملاحظه‌ای در همکاران داخلی این رسانه‌ها بوجود خواهد آمد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بابا شما هم بی خودی سخنان هذیان گونه این یارو مطرح می کنید. تا دو روز دیگه این خودش باید از سومالی و سوریه و بند گالش درخواست پناهندگی کنه.

-- بدون نام ، Feb 9, 2010 در ساعت 01:00 PM

این اصطلاح "شفافیت" را اگر گورباچف پس از انتشار کتاب گلاسنوست خود در اواخر دهه 80 میلادی در قرن گذشته باب نکرده بود اهل سیاست و مقامات چه می کردند؟

حتی سیاستمداران دست راستی غربی هم از این اصطلاح سالها است که دارند استفاده می کنند!

و اغلب هم آن را نادرست به کار می برند.

منظور اصلی گورباچف این بود (هر چند آن را به این شکل بیان نکرد) که تا زمان روی کار آمدن وی آن کنترل شدید امنیتی که از طرف KGB و سایر سازمانهای دولتی بر مردم کشور روسیه حکمفرما بود و خفقان شدیدی را بر آنان تحمیل کرده بود، باید از حالت "مستقیم و آشکار" در آمده و "شفاف" باشد تا "دیده نشود" نه آنکه به کلی از بین برود. در واقع، در یک سامانه امنیتی شفاف، کنترل حتی شدیدتر از سامانه غیر شفاف است اما با ظرافت و به طور غیر مستقیم اعمال شده و به این ترتیب کمتر کسی آن را حس می کند. (به قول معروف "سر مردم را با پنبه می برند!" و صدای کسی هم در نمی آید و همه حتی خوشحال نیز هستند.) نمونه چنین کنترل شفافی را می توان در بیشتر کشورهای آزاد غربی یافت.

-- ادیب ، Feb 12, 2010 در ساعت 01:00 PM