رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ بهمن ۱۳۸۸

جوانی: کشتار‌های تهران مشکوک است

سرتیپ ید‌الله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، با مشکوک دانستن «کشتار‌های» تهران در حوادث پس از انتخابات، گفت که هنوز مشخص نیست چه کسانی به سوی معترضان تیراندازی کردند.

این برای نخستین‌بار است که یک فرمانده سپاه پاسداران از کشته شدن گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات با عنوان «کشتار» یاد می‌کند.


ید‌الله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران

پیش‌تر فرماندهان نظامی و مقام‌های جمهوری اسلامی، تعداد قربانیان ناآرامی‌های پس از انتخابات را حدود ۴۰ نفر اعلام کرده و گفته بودند که اکثر آنها جزو نیرو‌های بسیج هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جوانی شب گذشته در جمع گروهی از مردم قم گفت که قربانیان ناآرامی‌های اخیر، «با سلاحی به غیر از سلاح‌های نظامی کشته شده‌اند.»

این فرمانده سپاه افزود که هنوز مشخص نیست «چه کسانی به این اقدامات دست زدند و این سلاح‌ها از کجا به دست این افراد رسیده است.»

«کسانی به این اقدامات دست می‌زنند که نیاز به آمار شهید دارند تا خود را در سطح جهان مشهور و انقلاب را قاتل جلوه دهند»

رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، همچنین قتل ندا آقاسلطان و علی موسوی (خواهرزاده میرحسین موسوی) را «مشکوک» دانست.

وی افزود: «کسانی به این اقدامات دست می‌زنند که نیاز به آمار شهید دارند تا خود را در سطح جهان مشهور و انقلاب را قاتل جلوه دهند.»

اظهارات این فرمانده سپاه پاسداران در شرایطی ایراد می‌شود که پیش‌تر مقام‌های جمهوری اسلامی، سلطنت‌طلب‌ها، اعضای سازمان مجاهدین خلق و وابستگان به اسرائیل و آمریکا را عامل ناآرامی‌ها و تیراندازی‌ها به سوی معترضان معرفی کرده بودند.

«ادامه کار مشایی به مصلحت نیست»
ید‌الله جوانی در بخش دیگری از اظهارات خود، ادامه حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در بدنه دولت را به «مصلحت» ندانست و خواستار برکناری وی شد.

رحیم‌مشایی، مسئول دفتر محمود احمدی‌نژاد است و مخالفان سرسختی در میان محافظه‌کاران دارد.

جوانی همچنین به موضوع کشف مقادیری سلاح در انبار مسجدی که هادی غفاری، امام جماعت آن است، اشاره کرد و گفت که بررسی‌ها در این باره ادامه دارد

اظهارات رحیم‌مشایی در خصوص اسرائیل و عملکرد برخی پیامبران، خشم محافظه‌کاران را برانگیخته است، به طوری که آنها بارها خواستار برکناری وی از سمت‌های دولتی شده‌اند.

احمدی‌نژاد در هفته‌های آغازین کار دولت دهم، وی را به عنوان معاون اول خود برگزید که با مخالفت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رحیم‌مشایی حاضر به پذیرش این پست نشد.

جوانی در این رابطه گفت: «هنگامی که رهبر معظم انقلاب طی نامه‌ای کوتاه به ریاست محترم جمهور، حضور ایشان (مشایی) را در این مقامات به صلاح مملکت نمی‌داند، بهتر بود ایشان پند رهبری را به کار می‌بستند.»

جوانی، ادامه حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در بدنه دولت را به «مصلحت» ندانست و خواستار برکناری وی شد

رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین به موضوع کشف مقادیری سلاح در انبار مسجدی که هادی غفاری امام جماعت آن است، اشاره کرد و گفت که بررسی‌ها در این باره ادامه دارد.

هادی غفاری، از روحانیون منتقد دولت است که رسانه‌های محافظه‌کار گزارش کرده‌اند از انبار مسجدی که وی در آن نماز می‌خواند، مقادیر قابل توجهی سلاح کشف شده است.

آقای غفاری با اظهار بی‌اطلاعی از وجود این سلاح‌ها، گفته که آنها متعلق به پایگاه بسیج بوده که سال‌ها پیش منحل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حتما عمه ی من از قبرستون امده بود اینها رو کشته خب خودتان زدیدو کشتید چرا دروغ می گوئید با این همه دروغ گفتن تو روز روشن به هیچ نتیجه ای نمی رسید همه ی ایرانی ها می دانند در کشتار مردم بی دفاع دست هیتلر را از پشت بستید ولی محض رضای خدا بس کنید کشتار مردم را بالاخره آه این مردم بیچاره اتیش به زندگی تان می زند

-- یک پدر داغدار ، Feb 9, 2010 در ساعت 02:00 PM

سرتيپ بد نيست يك نگاهى در آينه بياندازند عاملين تيراندازى به مردم بى شباهت به تصويرى كه در آينه مي بينند نيست!

-- نادر ، Feb 9, 2010 در ساعت 02:00 PM

...گفت که هنوز مشخص نیست چه کسانی به سوی معترضان تیراندازی کردند؟
-------------------------------------------------------
دروغ چرا ؟ تا قبر آ آ آ آ ...
کار ؛ کار انگلیسی هاست.

-- ائتلاف مش قاسم و دائی جان ناپلئون ، Feb 9, 2010 در ساعت 02:00 PM

باید به این اشخاص که سرشان را مثل کبک زیر برف کرده اند گفت دوره این جور ارجیف گذشته.
مردم همه دنیا هزاران ویدوی جنایات شما را در اینترت دیده اند.
شما ها هرچه بیشتر دست و پا بزنید بیشتر در
لحنزار دروغ و تزویر خودتان فرومیروید.

-- بهروز /آلمان ، Feb 9, 2010 در ساعت 02:00 PM

متاسفانه به دلیل آلوده شدن نیروهای خالص ومردمی سپاه وبسیجی که روزگاری به زم خودشان ،حدفشان خدمت به مردم ومیهنشان بوده! به مسایل مادی وزرق وبرق دنیوی ،هم اکنون دیگر جرات بیان واقعیات از سوی آنها بسیار کاسته شده است چرا که مال ومنال وآسایش دنیوی خیلی ها را که مرد میدان نیستندرا کناره نشین و حالا بیا کنکش کن گو میسازد. گوی که این برادر؟ سرتیپ جونی ما هم از این قاعله مستسنا نمی باشد. برادر عزیز اگر تو نیز چون دیگران دروغ نمی گویی ؟یک نگاهی به اطرافت بینداز از رهبر لبنانیت گرفته تا فرمانده سپاه عراقی وسایر سردمداران نظام همه از اعراب غیر ایرانی می باشند چطور است که همه مردم جهان بویژه خود ما ایرانیان به این مهم آگاه هستیم بعد شما....هنوز مشکوکی ای ولا از شهامتت جوان مرد! ماه پشت ابر نمی ماند این نیز بگذرد برادر؟؟!

-- ایرانبان بهرام آبتین ، Feb 9, 2010 در ساعت 02:00 PM

خودتان خوب می دانید کار چه کسانی است! لبنانی هایی که در روزهای راهپیمایی به ایران می آیند کارشان تبادل فرهنگی که نیست؟هست؟

-- یلدا ، Feb 9, 2010 در ساعت 02:00 PM

سردار! ما هم هنوز نمی دونیم چه کسی به سوی ما تیراندازی کرد ؟ ولی انشاالله که خدا اون یکی دستش رو هم ازش بگیره!

-- یک معترض ، Feb 9, 2010 در ساعت 02:00 PM

قتل که مشکوک نمیتواند باشد. کلمه مشکوک را برای خودکشی میتوان بکار برد نه قتل عمد.این سردار اسلام عوض بدنبال گشتن قاتلین باشد بمقتولین شک میکند! ...، 8 ماه گذشت یک لیست از کشته شدگان تهیه و چاپ کنید و بگوئید که این اکثر بسیجیهائی که میگوئید کشته شدند کدامین افراد لیست هستند.
هر چه بیشتر از انتخابات میگذرد ملت ایران بیشتر و بیشتر با شما و ائیدولوژی شما آشنا میگردد. وبه این نتیجه میرسد که شما و منبع الهام شما را یکسره باز نشسته کند ودیگر اجازه ندهدحتا کسی لباسهای مد اعراب 1500 سال پیش را در خیابانهای ایرانزمین بپوشد.

-- mehrdad ، Feb 10, 2010 در ساعت 02:00 PM

ایران از حماس از راههای مالی، اخلاقی و سیاسی حمایت می کند
http://bit.ly/a871ls

-- پرویز سرودی ، Feb 12, 2010 در ساعت 02:00 PM