رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ بهمن ۱۳۸۸

واکنش ضرغامی به نامه حسن خمینی

نامه انتقادی حسن خمینی، با واکنش عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیما و حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان مواجه شد.

حسن خمینی در نامه‌ای که روز گذشته، متن کامل آن از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده، از صدا و سیما به خاطر «اشتباه فاحش» در ارائه تصویری از آیت‌الله خمینی در مستندی به نام «شاخص» به شدت انتقاد کرده است.


عزت‌الله ضرغامی در واکنش به این نامه، خطاب به حسن خمینی نوشته که «ای کاش همین گونه هم نسبت به حوادث هشت ماه گذشته و جفائی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند»، بیانیه صادر می‌کردید.

آقای ضرغامی در نامه خود که متن کامل آن امروز دوشنبه از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده، با دفاع از مستند «شاخص»، از آقای خمینی سئوال کرده است: «آیا پاداش این همه تلاش برای نشان دادن چهره نورانی آن امام بزرگ» نیاز به تذکر کتبی داشت؟

ضرغامی خطاب به حسن خمینی نوشته که «ای کاش همین گونه هم نسبت به حوادث هشت ماه گذشته و جفائی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند»، بیانیه صادر می‌کردید

معاونت سیاسی سازمان صدا‌ و ‌سیما در بخشی از برنامه «شاخص» که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، هر روز پنج نوبت از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، قسمتی از سخنرانی آقای خمینی که مربوط به راهپیمایی بدون مجوز است را پخش کرده است.

در این بخش «کوتاه و تقطیع شده»، بنیانگذار جمهوری اسلامی نسبت به راهپیمایی بدون مجوز از وزارت کشور مخالفت کرده و از نیروهای مسلح و مردم می‌خواهد با این راهپیمایان برخورد کنند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان نیز در یادداشتی، نامه اعتراضی حسن خمینی را «تعجب‌آور و سئوال‌برانگیز» خوانده است.

«رابطه نسبی با حضرت امام، اگر چه محترم است، ولی محترم‌تر از آن پیروی و تبعیت از امام راحل است و هر که تابع‌تر، به حضرت امام نزدیک‌تر»

آقای شریعتمداری از حسن خمینی پرسیده که کدام بخش از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی که در مستند شاخص پخش شده است، «اشکال» دارد؟

وی در بخش دیگری از یادداشت خود، از سیاست‌های موسسه تنظیم و نشر آیت‌الله خمینی که زیر نظر حسن خمینی اداره می‌شود، انتقاد کرده و نوشته است: «رابطه نسبی با حضرت امام، اگر چه محترم است، ولی محترم‌تر از آن پیروی و تبعیت از امام راحل است و هر که تابع‌تر، به حضرت امام نزدیک‌تر.»

نامه ضرغامی و یادداشت شریعتمداری در شرایطی منتشر می‌شود که روز گذشته شماری از نمایندگان مجلس که تعدادشان ۱۸۰ نفر اعلام شده، با تقدیر از رئیس صدا و سیما به خاطر پخش مستند «شاخص»، خواستار پخش بی‌وقفه آن از تلویزیون شده‌اند.

انتقاد محمد خاتمی از صدا و سیما
محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز در جمع خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری ایلنا، با انتقاد از پخش «گزینشی» سخنان آیت‌الله خمینی در صدا و سیما، گفته که این اقدام «جفا به امام و جفا به جامعه» است.


به گفته آقای خاتمی، این اقدام صدا و سیما در جهت «بهره‌برداری مغرضانه» از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی است و منجر به ارائه «چهره‌ای مخدوش از انقلاب، امام و نظام» می‌شود.

رئیس بنیاد باران افزود: «پرداختن به شخصیت حضرت امام باید جامع باشد، نه گزینشی و با هدف توجیه بعضی رفتارها و سیاست‌های نادرست.»

«برخی رسانه‌ها و نشریات با مصونیت آهنینی که دارند، به توهین و افترا و دروغ دامن می‌زنند. ولی رسانه ملی چرا»

خاتمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «برخی رسانه‌ها و نشریات با مصونیت آهنینی که دارند، به توهین و افترا و دروغ دامن می‌زنند. ولی رسانه ملی چرا؟»

سازمان صدا و سیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود. برخی برنامه‌های این سازمان، در هفت ماه گذشته با انتقاد شدید مخالفان دولت مواجه شده است.

مخالفان می‌گویند که صدا و سیما تلاش می‌کند تا تصویری «غیر واقعی» از مسائل ایران ارائه کند، اما هواداران دولت از برنامه‌های آن دفاع کرده و آن را در راستای دفاع از نظام جمهوری اسلامی می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان


همه روسای جمهور قبلی، روسای مجالس قبلی ، وزرای قبلی ، سیاستمداران قبلی ، اعضاء خانواده خمینی و خانواده بسیاری از آنان که شهیدشان مینامید همه بد بودند ویا بد شده اند و حالا افراد جدیدی که خیلی از آنها تا چند سال پیش اصلا اسمی از آنها در جایی نبوده چون ظاهرا از ولی فقیه زمان پیروی میکنند زمام امور را بعهده گرفته اند . یعنی در اصل فقط خامنه ای هست که از نسل اول انقلاب به آن وفادار مانده است . معلوم نیست آن همه گمراه شده اند یا این یکی را سرویسهای جاسوسی غرب در اختیار خود گرفته اند تا با اعمالش ایران را بازیچه دست خود قرار دهند تا مردم ایران شب و روز زحمت کم مزد بکشند و حاصل زحماتشان و ثروت های ملی شان از حلقوم اجانب فرو رود !

-- بدون نام ، Feb 8, 2010 در ساعت 01:15 PM

خامنه ای وطرفداران فعلی او حتی از خاندان امام خمینی هم کاسه های داغ تر از آش شده وطرفداری از او را به سینه میزنند واز سوی دیگر خلاف نظرات امام عمل کرده واین ملت معترض را هر روز زندان شکنجه اعدام میکنند

-- سپاهی ورزمنده زمان جنگ که ده سال در اطلاعات بوده ام ، Feb 9, 2010 در ساعت 01:15 PM