رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ بهمن ۱۳۸۸

افغان‌ها: آماده تامین امنیت کشورمان هستیم

دولت افغانستان اعلام آمادگی کرد تامین امنیت بخش‌هایی از این کشور را همزمان با پایان سال جاری میلادی بر عهده گیرد.

حامد کرزی می‌گوید تا پایان دوره پنج ساله ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۴، شرایط اجازه خواهد داد با پشتیبانی و کمک نیروهای نظامی بین‌المللی، افغان‌ها امنیت سراسر این کشور را برعهده گیرند.

آقای کرزی که در نشست مونیخ آلمان سخن می‌گفت؛ افزود که تصمیم دارد شمار نیروهای ارتش و پلیس این کشور را طی دو سال آینده به ۳۰۰ هزار نفر افزایش دهد.

ماه گذشته، نمایندگان دولت افغانستان و سازمان ناتو توافق کردند شمار سربازان ارتش از ۹۷ هزار به بیش از ۱۷۱ هزار نفر و شمار ماموران پلیس نیز از ۹۴ هزار به ۱۳۴ نفر افزایش یابد.


پلیس مرزی افغانستان در حال گذراندن دوره آموزشی (عکس: زمانه)

مقامات افغان می‌گویند همچنین در این نشست توافق شده طی یک برنامه پنج ساله و بر اساس نیاز، شمار نیروهای ارتش و پلیس با همکاری جامعه بین‌المللی تا ۴۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

آمریکا و کشورهای هم پیمان بر این باورند که امنیت افغانستان با آموزش و تجهیز شمار بیشتری از نیروهای امنیتی این کشور، تامین می‌شود و با خروج زمان‌بندی شده نیروهای بین‌المللی اجرایی خواهد شد.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر از نظامیان خارجی در مناطق مختلف افغانستان درگیر نبرد با شورشیان هستند که با ازدیاد حملات، تلفات نظامیان بین‌المللی رو به افزایش گذاشته است.

هم زمان با افزایش قربانیان جنگ و بالا رفتن هزینه‌های هنگفت حضور این نیروها، آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین نیرو را به افغانستان اعزام داشته، اعلام کرده است در اواسط سال ۲۰۱۱ روند تدریجی خروج نظامیان این کشور آغاز خواهد شد.

Share/Save/Bookmark