رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ بهمن ۱۳۸۸
آیت‌الله علی‌محمد دستغیب:

«نمی‌شود یک نفر عهده‌دار مملکت شود»

آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از مراجع تقلید، با انتقاد از عملکرد نهاد‌های تحت نظر ولی‌فقیه گفت که «نمی‌شود فقط یک شخص عهده‌دار مملکت» باشد و قانون، «کنار» گذاشته شود.

به گزارش وب‌سایت این مرجع تقلید، آقای دستغیب که در جمع گروهی از فرهنگیان شیراز سخن می‌گفت، افزود، یک مجتهد و فقیه عادل، باید «میدان‌دار» باشد و «یک نفر نمی‌تواند ۷۰ میلیون را اداره بکند.»


آیت‌الله علی‌محمد دستغیب

این مرجع تقلید در ادامه اظهارات خود از عملکرد شورای نگهبان، صدا و سیما، قوه قضائیه، سپاه پاسداران، پلیس و ارتش در ماه‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: «امروز تمام امور مملکت از طریق سپاه و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و مردم هیچ نظر و اراده‌ای ندارند.»

آقای دستغیب از جمله مراجع تقلیدی است که بارها به نتیجه انتخابات و رخداد‌های پس از آن اعتراض کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که در نحوه برخورد با معترضان تجدید‌نظر کنند.

مواضع این مرجع تقلید، خشم محافظه‌کاران نزدیک به دولت را برانگیخته است، به طوری که دفتر و خانه وی بارها مورد حمله لباس شخصی‌ها قرار گرفته است.

«قوای انتظامی باید پشت سر علما باشند، نه اینکه بیایند یک کاری کنند که این‌ها را از میدان خارج کنند و هیچ کس هیچ آبرویی نداشته باشد، غیر از آنهایی که تابع آنها باشند»

متن کامل سخنان آیت‌الله دستغیب را بخوانید

آقای دستغیب در ادامه اظهارات خود از سپاه، پلیس و ارتش خواست که «منافع مردم» را در نظر بگیرند و «حافظ جان، مال و آبروی» آنها باشند، نه اینکه «همه را فدای منافع خودشان بکنند.»

به گفته این مرجع تقلید، «قوای انتظامی باید پشت سر علما باشند، نه اینکه بیایند یک کاری کنند که این‌ها را از میدان خارج کنند و هیچ کس هیچ آبرویی نداشته باشد، غیر از آنهایی که تابع آنها باشند.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود از شورای نگهبان خواست که «نگهبان قانون اساسی» باشد و به مسئولان صدا و سیما توصیه کرد: «حق‌طلب، حق‌جو و واقع‌بین» باشند.

«امروز تمام امور مملکت از طریق سپاه و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و مردم هیچ نظر و اراده‌ای ندارند»

آیت‌الله دستغیب همچنین خطاب به مسئولان قضائی گفت که «مستقل و بر مبنای احکام الهی» عمل کنند و از فرماندهان پلیس خواست که در سیاست دخالت نکنند.

این مرجع تقلید همچنین اظهار داشت که مردم انقلاب کردند تا در انتخاب «دین و شغل» خود آزاد باشند و «این‌طور نباشد که عده‌ای بریزند در خانه‌هایشان و به هر طوری که دلشان می‌خواهد راه بروند.»

وی افزود: «مردم می‌خواهند که آبرویشان در خطر نباشد که هر گروهی یک دفعه بیایند و آبروی آنها را ببرد.»

آیت‌الله دستغیب اظهار داشت: «مردم در ۲۲ بهمن هر سال، خواستار اجرای دقیق قانون اساسی هستند و نادیده گرفتن این خواست، موجب انحراف از بهمن ۱۳۵۷ است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر اين مجتهد واقعى

-- عرفان ، Feb 7, 2010 در ساعت 05:00 PM

همین آقا در شیراز مسوول چماقداران در دهه 60 بود ولی همین که به مردم پیوسته قابل تقدیره امیدوارم که بقیه هم یاد بگیرند تا دیر نشده به مردم بپیوندند پیروزی مردم ایران نزدیک است

-- sara ، Feb 7, 2010 در ساعت 05:00 PM

عنوان : چرا میترسید مردم شعار جمهوری ایرانی و نه غزه و نه لبنان بدهند ؟
شما رژیمی در دنیا دیده اید که مخالفین اش در روز گرامیداشت ان همراه و همگام با رهبر مخالفین که اتفاقا ۸ سال مسوول همه جنایات بوده و ۲۰ سال ساکت بوده و هنوز حاضر نیست ان جنایات را محکوم کند بلکه شعار بازگشت به ارزش های همان موقع را میدهد با هم در یک مسیر راه پیمایی کنند ؟
شما مخالفی در دنیا دیده اید که بدون برنامه و پلاتفرم دنبال یک نفر از میان همان دولت با آرزوها و تفاسیر تخیلی برود و خود ارضائی کند ؟
اگر شما بیشمارید
اگر شما دنباله رو این عضو سابق و متعهد امروز به این نظام نیستید
اگر میگوئید مردم چیز دیگری میخواهند
اگر میگویید مردم نظام را نمیخواهند
اگر میگویید مردم آزادی را ۴ روز دیگر فتح میکنند
اگر میگویید رژیم فرو پاشیده
اگر میگویید اقلیت کوچکی کنار دولت هستند
اگر میگویید موسوی بهانه است
چرا یک روز دیگر مثلا ۲۹ اسفند یا ۴ شنبه سوری یا روز اول فروردین یا ۱۴ اسفند را انتخاب نمیکنید ؟
مگر نمیگوید ترس مردم ریخته و میدان ولی عصر را روز عاشورا گرفتند ؟
پس این بازیها و عوام فریبها و خود ارضایی ها برای چیست ؟
چرا میترسید مردم شعار جمهوری ایرانی و نه غزه و نه لبنان بدهند ؟
چرا عوام فریبی میکنید ؟ فرق شما و خامنه ای چیست ؟
حد اقل او قرص سر جایش ایستاده در حالیکه اقلیت است و همه مخالف او و در خارج هم دوستی برایش نمانده ؟
۲۱۴۴۶ - تاریخ انتشار : ۱٨ بهمن ۱٣٨٨

-- heidaroughou ، Feb 7, 2010 در ساعت 05:00 PM

درود بر همه انسانهای دلیراز هر طبقه و صنف. این جنبش در همه ارکان جامعه رشد کرده و فراگیر شده چون بر اساس عدالت برای همه گروههاستو ما ان را دیگر به کسی یا گروهی نمی سپاریم و تک تک ما از ان محافظت میکنیم.بنابراین طبیعی است که همه اعتلای خود را در ان ببینند اگر مغرض نباشند.و کم کم همه وارد میدان میشوند. ما بیشمارتر از انچه حتی فکرمیکنیم هستیم. ٢٢ بهمن ما درایران و جهان برمیخیزیم.
رفراندم رفراندم این است شعار مردم.

-- taban ، Feb 8, 2010 در ساعت 05:00 PM

اشکال از قانون است که بر خاسته از کتاب و شریعت است آیه های بسیاری در کتاب به مباح بودن خون منافق - کافر و مشرکین آمده و رژیم اسلامی هم سی سال آنرا اجرا میکند. پس تقاضای اجرای قانون؟ کدام قانون

-- bAHRAM ، Feb 8, 2010 در ساعت 05:00 PM

تا الان که شده !

-- بدون نام ، Feb 8, 2010 در ساعت 05:00 PM

دوستان شما تنها به ادبیات این مرد توجه کنید! حالا تازه این خوبشان است!
زنده با انقلاب سبز
جمهوری ایرانی فقط

-- بدون نام ، Feb 8, 2010 در ساعت 05:00 PM

دمت گرم ! دیر آمدن به ز هرگز نیامدن !

-- بدون نام ، Feb 8, 2010 در ساعت 05:00 PM