رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ بهمن ۱۳۸۸

واکنش غرب به دستور تولید سوخت ۲۰ درصد

دستور محمود احمدی‌نژاد برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد، واکنش کشورهای غربی را برانگیخته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد که زمان اتحاد جامعه بین‌المللی برای افزایش فشارها بر ایران فرارسیده است.


آقای گیتس با اشاره به نا امید شدن جامعه بین‌الملل از ایران، پس از فرصت‌های بسیاری که در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده شد، اظهار داشت که هنوز برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، دیر نشده است.

وی که به رم سفر کرده است، در عین حال گفت که این تحریم‌ها باید رژیم ایران و نه مردم این کشور را مورد هدف قرار دهد.

وزیر دفاع آمریکا افزود که هیچ کس به اندازه باراک اوباما برای نزدیک شدن به ایران تلاش نکرده است.


خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزارت خارجه بریتانیا نوشته است که دستور امروز احمدی‌نژاد برای آغاز تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، «به طور جدی، نگران کننده» است.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این دستور، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است و لندن پس از مشورت با متحدان خود و آژانس انرژی اتمی به آن واکنش نشان خواهد داد.

کارل تئودور گوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان هم مقام‌های جمهوری اسلامی را به اتمام صبر جامعه بین‌الملل در قبال اقدامات این کشور تهدید کرده است.

وی افزوده که دستور امروز احمدی‌نژاد نشان داد که «رهبران ایران، نه تنها دست دوستی غرب را نفشرده‌اند، بلکه آن را پس زده‌اند.»

وزارت خارجه بریتانیا دستور امروز احمدی‌نژاد را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته و اعلام کرده که لندن پس از مشورت با متحدان خود و آژانس انرژی اتمی به آن واکنش نشان خواهد داد

گوتنبرگ همچنین نوع اقدام غرب در قبال این تصمیم ایران را مهم خواند.

احمدی‌نژاد که چند روز پیش از این، از آمادگی ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای با غرب خبر داده بود، امروز (یکشنبه) دستور تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را صادر کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دستور احمدی‌نژاد را به معنای «آماده باش» برای آغاز تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد عنوان کرده است.

صالحی گفته که این دستور به معنای این است که غرب برای تبادل سوخت هسته‌ای، فرصت چندانی ندارد و چنانچه آنها وارد این تعامل نشوند، سازمان انرژی اتمی ایران باید آمادگی تولید سوخت مورد نظر را داشته باشد.

Share/Save/Bookmark