رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ بهمن ۱۳۸۸

فرار غیرنظامیان افغان به علت ترس از جنگ

صدها نفر از غیرنظامیان به علت ترس ناشی از آغاز حمله نیروهای ناتو و افغان به طالبان، در حال ترک شهرستان «مارجه» ولایت هلمند در جنوب افغانستان هستند.

مارجه، یکی از مناطق تحت کنترل طالبان و از جمله اهدافی است که پیش از این، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرده بود بزودی «عملیات گسترده» نظامی را برای بازپس‌گیری آن آغاز خواهد کرد.

ژنرال اریک تریمبلی، یکی از سخنگویان آیساف (نیروهای کمک به تامین امنیت ناتو) در یک نشست خبری در کابل گفت که در این عملیات که روستا به روستا انجام می‌گیرد، نیروهای امنیتی افغان نیز شرکت خواهند داشت.

هنوز هم شماری از مناطق در شمال و جنوب هلمند در افغانستان، از سوی طالبان اداره می‌شود.


نیروهای امنیتی ناتو و افغان (عکس: زمانه)

همزمان، محمد گلاب منگل، والی هلمند به شهروندانی که نزدیک مراکز تجمع طالبان و یا نقاط نگهداری سلاح و مهمات این گروه زندگی می‌کنند، هشدار داد که این مناطق را ترک کنند.

ناتو در حالی از برنامه‌ریزی برای عملیات بزرگ نظامی در جنوب افغانستان خبر می‌دهد که حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور، برای متقاعد کردن شورشیان به کنار گذاشتن جنگ، ازعربستان سعودی کمک خواسته است.

عربستان در کنار پاکستان و امارات متحده عربی، یکی از جمله سه کشوری است که رژیم طالبان را پیش از سرنگونی‌اش در سال ۱۳۸۰ به رسیمت شناخته بود و گفته می‌شود هنوز بر این گروه نفوذ دارد.

Share/Save/Bookmark