رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ بهمن ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ادبیات احمدی‌نژاد
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «گفت وگوی تمدن‌ها با دو قرائت» به مقایسه سیاست خارجی در دوران خاتمی و احمدی‌نژاد پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «هندسه دیپلماسی سید محمد خاتمی بر پایه خرد ورزی، عزت‌مداری و منافع ملی استوار بود. اتخاذ این رویکرد تنها نمایش قدرت نبود و دستاورد و ثمرات ملموسی هم داشت. روشن شدن چراغ‌های خاموش سفارت خانه‌های ایران درنیمه دوم دهه ۷۰ و شکل گیری گفت وگوی تمدن‌ها از نمونه‌های موفق این دیپلماسی بود.»

به نوشته این روزنامه، «اما دیپلماسی در دولت احمدی‌نژاد رنگ و بوی دیگری داشت. مردم ایران اندیشه ضد بشری لیبرالیسم و اندیشه‌های مادی را نابود می کنند. این سخنان و گزاره‌های مشابه آن که در ادبیات آقای احمدی‌نژاد زیاد تکرار می‌شود، دلیلی بر تغییر دیپلماسی در پنج ساله اخیر ایران محسوب می‌شود.»

مردمسالاری در سرمقاله خود افزوده است: «کسانی که با اندیشه‌ورزی دم خورند و حتی کسانی که تعلق خاطر اندکی به تاریخ اندیشگی و... دارند، در مواجه با این گزاره دو واکنش نشان می‌دهند. برخی، به جهت آن که این سخنان را فاقد اعتبار علمی می‌دانند، به پاسخگویی بر نمی‌آیند و برخی دیگر به جهت آن که این سخنان از عمق یک قرائت خاص معرفت شناسانه حکایت می‌کند، در مقام نقد و سنجش آن برمی‌آیند تا افکار عمومی از تضارب آرا بهره‌مند شوند.»

متن کامل سرمقاله

سرنوشت یک صندوق
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سرنوشت صندوق توسعه ملی» نیز به ارائه پیشنهادهایی در خصوص تشکیل صندوق توسعه ملی پرداخته است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «عملکرد ناامیدکننده حساب ذخیره ارزی در برنامه چهارم توسعه ناشی از برداشت‌های مکرر دولت از این حساب، محافل سیاست‌گذاری را به فکر تغییر راهبرد مدیریت درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور انداخته است. بر همین اساس بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خرداد ۸۷، در بند ۸ پیش‌نویس الزامات تحقق چشم‌انداز بیست‌ساله، موضوع ایجاد صندوق توسعه ملی را طرح نمود.»

به نوشته این روزنامه، «اکنون که بحث تبدیل حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی داغ شده است، باید تاکید کرد که دعوا بر سر نام حساب ذخیره یا صندوق توسعه نیست. مساله اساسی تدوین و طراحی یک حساب یا صندوق یا قلک یا هر سیستم ذخیره ارزش دیگری است که در ساختار سیاسی - اقتصادی کشور، در جایگاه مناسبی تعریف شود.»

دنیای اقتصاد در ادامه آورده است: «متاسفانه صندوق توسعه ملی پیشنهادی دولت، به واسطه ضعف‌های بنیادی، چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای جهت مدیریت بهینه درآمدهای نفتی در برنامه پنجم توسعه ارائه می‌دهد. صندوق توسعه ملی با چنین ساختاری، احتمالا به سرنوشتی بهتر از حساب ذخیره ارزی در برنامه چهارم مواجه نخواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

ادله قضایی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «صندلی‌های خالی!» هم درباره شرایط داخلی ایران نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله نوشته شده است: «اگر از چندین ماه مانده به انتخابات با رصد کردن فضای سیاسی کشور می‌شد این احتمال را داد که جریانی در زمین بازی دشمنان بیرونی با تشکیک و خدشه در سلامت انتخابات در پی تضعیف ساختار حکومتی نظام است، اکنون بر مبنای ادله قضایی و محکمه پسند این مسئله به اثبات رسیده و جای هیچ شک و شبهه‌ای را باقی نگذاشته است.»

این روزنامه در ادامه افزوده است: «اما آنچه مورد انتظار مردم است و در خلال مجازات آشوبگران و فتنه گران تاکنون به ثمر ننشسته است، محاکمه و مجازات کسانی است که پشت صحنه اغتشاشات و آشوب‌ها را رهبری و هدایت می‌کردند.»

به نوشته کیهان، «آقایی که کماکان بر اقدامات پر اشتباه و خائنانه خود اصرار دارد و در ایام دهه فجر و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب، نظام را به استبدادی بودن متهم می‌کند، به کدام مجوز و بر چه مبنایی نباید به قانون تن بدهد و به مجازات اعمالش برسد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «تمدن ایرانی - اسلامی»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «چرا امام را نمی‌خواهند؟»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «باج‌خواهی برای تحمیل بعثی‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «هرتسیلیا؛ عمق بحران اسرائیل»

Share/Save/Bookmark