رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ بهمن ۱۳۸۸

اروپا خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شد

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست اجرای حکم اعدام ۹ نفر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ایران را متوقف کنند.

خانم اشتون در عین حال درخواست کرده است که حکم اعدام این افراد، صرف‌نظر از جرائم آنها تغییر یابد.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (رویترز)

وی روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای، صدور حکم اعدام برای معترضان به نتیجه انتخابات را بخشی از روند نگران کننده «ارعاب» مخالفان در ایران دانست.

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، از اعدام قریب‌الوقوع ۹ تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به اتهام «محاربه» خبر داده است.

رئیسی گفته که این افراد در جریان «آشوب‌های اخیر» دستگیر شده‌اند و «هر کدام به یکی از جریان‌های ضد انقلاب مرتبط بوده و با انگیزه نفاق و براندازی نظام در اغتشاشات حضور یافته‌اند.»

قوه قضائیه ایران، به تازگی، محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی را به اتهام «محاربه» از طریق شرکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات اعدام کرد.

کاترین اشتون، صدور حکم اعدام برای معترضان به نتیجه انتخابات را بخشی از روند نگران کننده «ارعاب» مخالفان در ایران دانست

در این بیانیه، مخالفت این اتحادیه با اعدام، در هر شرایطی اعلام و بر تعلیق احکام اعدام از سوی مقام‌های ایران تاکید شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که اجرای حکم ۹ نفری که به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند را متوقف کنند.

سازمان گزاشگران بدون مرز هم اعلام کرده که نگران صدور حکم اعدام برای آن دسته از روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی است که در ایران زندانی هستند.

گزارشگران در اطلاعیه خود آورده است: «رهبران جمهوری اسلامی گمان می‌کنند با اعدام می‌توانند آرامش را به کشور بازگردانند.»

Share/Save/Bookmark