رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ بهمن ۱۳۸۸

متکی: احتمال توافق اتمی با غرب وجود دارد

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، نسبت به توافق هسته‌ای تهران با کشور‌های غربی ابراز خوشبینی کرد و گفت که جمهوری اسلامی، موضوع مبادله سوخت هسته‌ای را با جدیت دنبال می‌کند.

آقای متکی روز گذشته (جمعه) طی سخنانی در کنفرانس امنیت جهانی مونیخ در آلمان، افزود که ایران آماده اجرای توافق احتمالی با گروه ۱+۵ است.


AP

این اظهارات وزیر امور خارجه ایران، چند روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد از آمادگی جمهوری اسلامی برای خروج اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خبر داد، ایراد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، متکی اظهار داشت که در حال حاضر، زمینه برای توافق هسته‌ای میان دو طرف مهیا است.

«تصور می‌کنم که زمینه انجام این تبادل در آینده نه چندان دور فراهم شده است و ما به یک توافق مبنایی نزدیک می‌شویم»

وزیر خارجه ایران همچنین افزود که دو طرف به راه‌ حل‌های مورد توافق نزدیک شده‌اند و ایران «جدیت خود را برای تبادل در بالاترین سطح» اعلام کرده است.

وی افزود: «تصور می‌کنم که زمینه انجام این تبادل در آینده نه چندان دور فراهم شده است و ما به یک توافق مبنایی نزدیک می‌شویم.»

ایران پس از ماه‌ها کشمکش، پذیرفته که در ازای ارائه اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه و به واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران تحویل بگیرد.

به گفته متکی، در مبادله سوخت هسته‌ای، سه مولفه «زمان، مکان و میزان» مطرح است، اما ایران «آماده عملیاتی کردن این پیشنهاد» است

به گفته متکی، در مبادله سوخت هسته‌ای، سه مولفه «زمان، مکان و میزان» مطرح است، اما ایران «آماده عملیاتی کردن این پیشنهاد» است.

پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای، اکتبر سال گذشته برای نخستین‌بار از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ارائه شد.

قرار است امروز (شنبه) منوچهر متکی با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس در مورد نحوه مبادله سوخت هسته‌ای دیدار و گفتگو کند.

ایران در شرایطی از آمادگی خود برای تبادل سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داده که کشور‌های غربی به همراه آمریکا مشغول مذاکره برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطف کنید به سر مقاله امروز ورق پاره کیهان ولی فقیه ارتجاع و جمهوری اسلامی مراجعه کنید دقیقا میشود فهمید که رژیم با این موا ضع چندگانه اش یک چیز را به اثبات می رساند که دیگر جرواجر شده وراهی بجز هذیان گویی ندارد و افکار عمومی دنیا هم بسیار اگاه است ود یگر در این نوع دام ها نمی افتد.پس وظیفه تک تک مادر قبال وطن و مردم عزیزمان ایجاب می کند که نبا ید به رژیم اجازه پا تک داد وهر لحظه باید به فشارها افزود. پیروزی نزدیک است

-- Hamid ، Feb 6, 2010 در ساعت 12:00 PM

جمهوري اسلامي به ناچار در اثر فشار جنبش سبز به دنبال بازگشت مناسبات خود با اروپا به شرايط قبل از لو رفتن برنامه اتمي اش است تا بتواند جنبش را با شكست مواجه كند.

-- محمود ، Feb 6, 2010 در ساعت 12:00 PM