رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸

فرانسه مربی نظامی به افغانستان می‌فرستد

دولت فرانسه پس از خودداری از فرستادن نیروی نظامی بیشتر به افغانستان، اعلام آمادگی کرده‌است تا در آموزش نیروهای امنیتی افغان سهیم شود.

در این راستا ۸۰ متخصص نظامی فرانسوی به زودی رهسپار افغانستان خواهند شد تا کارشان را در آموزشگاه‌های نظامی با آموزش نظامیان افغان به ویژه در امور ردیابی و بازداشت شورشیان، آغاز کنند.

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد تصمیم به اعزام این تعداد از مربیان نظامی از سوی هِروه مورَن وزیر دفاع این کشور در نشست روز جمعه اعضای ناتو در استانبول اعلام شده‌است.

این نخستین پاسخ مشخص فرانسه به درخواست‌های پی‌درپی آمریکا مبنی بر مشارکت بیشتر این کشور در عملیات بین المللی برضد شورشیان افغان و تقویت حکومت مرکزی افغانستان است.

فرانسه بیش از ۳۵۰۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد که بیشتر آنان در ولایت کاپیسا و منطقه سروبی در شمال خاوری کابل مستقر هستند.

این نخستین پاسخ مشخص فرانسه به درخواست‌های پی‌درپی آمریکا مبنی بر مشارکت بیشتر این کشور در عملیات بین المللی برضد شورشیان افغان و تقویت حکومت مرکزی افغانستان است

قرار است ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان این کشور در ناتو تا تابستان آینده بیش از ۳۷ هزار نیروی جدید به افغانستان بفرستند.

با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان، شمار نظامیان بین‌المللی و افغان به ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید و مقامات ارشد نظامی گفته‌اند با سپری شدن زمستان، «جنگ سخت و سرنوشت‌ساز» با شورشیان که شمار آنان حدود ۳۰ هزار نفر برآورد شده‌است، آغاز خواهد شد.

اما ژنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در صورت تعهد جامعه جهانی به آموزش شمار بیشتر سربازان افغان و تجهیز آنان، نیروی‌های امنیتی این کشور قادر خواهند بود طی چهار سال آینده به‌جای نیروهای خارجی مسئولیت تامین امنیت سراسر کشورشان را بر عهده بگیرند.

Share/Save/Bookmark