رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸

ادامه بازداشت فعالان مدنی در ایران

امید مهرگان، بهار تراکمه، یاشار دارالشفا و نوشین جعفری از جمله فعالان مدنی و روزنامه‌نگارانی هستند که در دو روز گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

در آستانه ۲۲ بهمن، سالگرد انقلاب ۵۷، موج جدید بازداشت فعالان مدنی و سیاسی آغاز شده‌است. مخالفان دولت اعلام کرده‌اند برای بیان مطالبات‌شان در این روز بار دیگر به خیابان‌ها خواهند آمد.

ماموران امنیتی، ساعت سه نیمه‌شب چهارشنبه، امید مهرگان، نویسنده و مترجم آثار فلسفی را در منزل مسکونی‌اش بازداشت کردند.

به گزارش تارنمای «ندای سبز آزادی»، امید مهرگان که با بخش اندیشه در بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب همکاری داشته‌است، پس از تفتیش منزل و توقیف رایانه و وسایل شخصی‌اش به مکانی نامعلوم منتقل شد.

به گزارش تارنمای کلمه، ماموران امنیتی، چهارشنبه‌شب بهار تراکمه، خواهر اردوان تراکمه دانشجوی زندانی را نیز دستگیر کردند. یونس تراکمه، نویسنده خبر بازداشت دخترش را تایید کرده‌است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، می‌گوید که بازداشت یاشار دارالشفا، مازیار سمیعی و بهار تراکمه در رابطه با دستگیری امید منتظری و مجله سرپیچ است

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، می‌گوید که بازداشت یاشار دارالشفا، مازیار سمیعی و بهار تراکمه در رابطه با دستگیری امید منتظری و مجله سرپیچ است.

امید منتظری به همراه مازیار سمیعی، یاشار دارالشفا و اردوان تراکمه در انتشار مجله اینترنتی «سرپیچ» همکاری داشتند. امید منتظری در جلسه دادگاهی که از تلویزیون ایران پخش شد به نشریه سرپیچ اشاره کرده‌ است.

این نشریه اینترنتی مجموعه مقالات و گزارش‌هایی در رابطه با فرهنگ و مسائل روز ایران منتشر می‌کرد.

امید منتظری هفتم دی‌ماه، یک روز پس از عاشورا، در پی دریافت احضاریه و مراجعه به دادگاه بازداشت شد. ماموران امنیتی روز ششم دی‌ماه با مراجعه به منزل وی، مهین فهیمی، مادرش و اردوان تراکمه، روزنامه‌نگار را بازداشت کرده بودند.

برخی رسانه‌ها نیز از بازداشت نوشین جعفری، روزنامه‌نگار سرویس ادب و هنر روزنامه اعتماد خبر داده‌اند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز می‌گوید که گلناز توسلی، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران روز گذشته، پنج‌شنبه از سوی پلیس امنیت در منزلش بازداشت شد.

در نزدیک به هشت ماه پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیش از پنج هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات و رویدادهای پس از آن بازداشت شده‌اند. دادگاه انقلاب شماری از بازداشت‌شدگان را به احکام سنگین حبس محکوم کرده و برای دست کم یازده نفر از آنان حکم اعدام صادر کرده‌است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارش تازه خود اعلام کرد که شمار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران از چهارده سال پیش تاکنون در هیچ کشور دیگری در جهان سابقه نداشته‌است.

بر پایه این گزارش، شمار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران حتی از جمهوری خلق چین نیز پیشی گرفته‌است.

Share/Save/Bookmark