رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ بهمن ۱۳۸۸

بازرسی محموله‌های ایران در استرالیا

استرالیا سه محموله دریایی به مقصد ایران را از ادامه مسیر خود بازداشته و به بازرسی آن‌ها مشغول است.
به گفته کوین راد، نخست‌وزیر استرالیا، این اقدام در چهارچوب قانون منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای صورت گرفته‌است.

به گزارش روزنامه استرالیایی «دی آوسترالیَن» نخست‌وزیر استرالیا در باره این اقدام کشورش افزود:
«اگر به تهدیدی که ایران با برنامه کنونی هسته‌ای خود برای صلح منطقه‌ای و جهانی ایجاد کرده‌است نگاه کنید راهی به جز اقدامات پرقدرت بین‌المللی از جمله در زمینه‌هایی مانند این باقی نمی‌ماند.»

با این وجود آقای راد، در مورد این محموله‌ها و نتیجه بازرسی‌ها مطلبی را عنوان نکرد.

«وقتی که می‌بینیم ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علاوه بر آن جامعه جهانی را دائماً به استهزا گرفته‌است چاره‌ای به جز ادامه راه سختگیرانه باقی نمی‌ماند»

روزنامه «دی آوسترالین» پیش از این از «حضور پمپ‌های خنک‌کننده قابل استفاده در تأسیسات هسته‌ای» در محموله یکی از کشتی‌های عازم ایران خبر داده‌بود. به گفته این روزنامه، دولت استرالیا در ماه جاری از ترابری این محموله جلوگیری کرده‌است.

کوین راد در مصاحبه تلویزیونی با رادیوی «اِی‌بی‌سی» گفت:
«اگر به وضعیت برنامه هسته‌ای ایران نگاه کنید و وقتی که می‌بینیم ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علاوه بر آن جامعه جهانی را دائماً به استهزا گرفته‌است چاره‌ای به جز ادامه راه سختگیرانه باقی نمی‌ماند.»

قدرت‌های غربی و هم‌پیمانان آنان از ایران خواسته‌اند تا در زمینه برنامه هسته‌ای خود اعتمادسازی کند. نگرانی این قدرت‌ها نسبت به کاربردهای احتمالی نظامی برنامه ایران باعث تنش‌های سیاسی زیادی شده‌است. ایران احتمال چنین کاربردی را تکذیب می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

be nazare man agar jomhouri eslami tasisate atomie khod ra tatil konad,baz ham gharb tamayol be tahrime iran darad va bahaneh digari ra pish mikeshad.leza farib gharb ra khordan bihodeh ast va bayad chareh digari yaft.M

-- mansour piry khanghah ، Feb 4, 2010 در ساعت 12:44 PM