رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ بهمن ۱۳۸۸

ادامه بازداشت فعالان مدنی در ایران

کمپین بین‌‎المللی حقوق بشر در ایران از بازداشت مازیار سمیعی، علیرضا ثقفی، سحر قاسم‌نژاد و نازنین حسن‌نیا خبر داده‌است.

بنا به این گزارش مازیار سمیعی از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، در نخستین ساعات بامداد امروز پنج‌شنبه در منزلش در تهران بازداشت شد.

نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل، رایانه و تعدادی از کتاب‌های وی را توقیف کردند. از محل بازداشت و اتهامات آقای سمیعی اطلاعی در دست نیست.


مازیار سمیعی و علیرضا ثقفی

این فعال دانشجویی هشتم آبان سال ۱۳۸۶ نیز در جریان یک تجمع دانشجویی مقابل دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات علامه طباطبائی تهران دستگیر شد و پس از ده روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین، آزاد شد.

این تجمع در اعتراض به زندانی بودن احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری، فعالان دانشجویی برگزار شده بود.

ماموران لباس شخصی ساعت چهار صبح روز گذشته، چهاردهم بهمن ماه، سحر قاسم‌نژاد و نازنین حسن‌نیا، دو تن از اعضای خانواده زندانیان سیاسی دهه شصت را نیز در منزل شخصی‌شان بازداشت کردند.

گفته می‌شود این دو تن با هیچ گروه و حزب سیاسی همکاری نداشته‌اند و دلیل بازداشت آن‌ها مشخص نیست. مامورانی که با حکم دادستانی برای بازداشت آن‌ها اقدام کردند، گفته‌اند که خانواده‌ها برای پیگیری وضعیت فرزندانشان به دادگاه انقلاب مراجعه کنند.

مازیار سمیعی از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، در نخستین ساعات بامداد امروز پنج‌شنبه در منزلش در تهران بازداشت شد

پدر سحر قاسم‌نژاد از فعالان سیاسی اعدام شده در دهه شصت است و خاله نازنین حسن‌نیا نیز چندین سال در زندان جمهوری اسلامی بازداشت بوده‌است.

علیرضا ثقفی، عضو کانون نویسندگان و مدافع حقوق کارگری از دیگر بازداشت‌شدگان روزهای اخیر است.

این روزنامه‌نگار و نویسنده، سه‌شنبه، سیزدهم بهمن، پس از مراجعه به اداره پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی پیش از این نیز یازدهم اردیبهشت سال جاری، در مراسم روز جهانی کارگر به همراه پسرش محسن ثقفی دستگیر شد و برای چندین هفته در زندان اوین به سر برد.

فشار برای اعتراف تلویزیونی
کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز از زیر فشار بودن مهرداد رحیمی، عضو این کمیته برای اعتراف تلویزیونی خبر داده‌است.

این فعال مدنی در تماس تلفنی با خانواده خود گفته‌است که فقط در روز چهارشنبه به مدت هشت ساعت برای گرفتن «اعترافات تلویزیونی» بازجویی شده‌است.

مهرداد رحیمی فقط در روز چهارشنبه به مدت هشت ساعت برای گرفتن «اعترافات تلویزیونی» بازجویی شده‌است

مهرداد رحیمی،در انتخابات ریاست جمهوری اخیر قائم مقام کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی بود. وی یازدهم دی‌ماه، پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات به همراه پریسا کاکایی، عضو دیگر کمیته گزارشگران بازداشت شد.

هم‌اینک هفت نفر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در بازداشت هستند و برای سعید حبیبی، نوید خانجانی، حسام میثاقی و سپهر عاطفی، از دیگر اعضای این تشکل حقوق بشری نیز «حکم جمعی جلب» صادر شده‌است.

در هشت ماه گذشته، بیش از پنج هزار نفر از معترضان به نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و رویدادهای پس از آن بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark