رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ بهمن ۱۳۸۸

کروبی: مراجع به داد مردم و اسلام برسند

مهدی کروبی با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر دستگیری، محاکمه و اعدام معترضان را محکوم کرد و از مراجع تقلید شیعه و شخصیت‌های معتبر خواست که به «داد مردم و اسلام» برسند.

به گزارش روز چهارشنبه وب‌سایت سحام‌نیوز ارگان حزب اعتماد ملی، آقای کروبی در این بیانیه، خود را «بنده خدا، فرزند ایران و سرباز مردم» معرفی و تاکید کرده که همچنان از «آزادی‌های مشروع مردم» دفاع خواهد کرد.


دبیرکل حزب اعتماد ملی اعلام کرده که مردم در روز ۲۲ بهمن، تلاش خواهند کرد تا دستاورد‌ها و آرمان‌های امیدبخش به فراموشی سپرده شده را «با صبر و استقامت و پرهیز از خشونت زبانی و فیزیکی» مطالبه کنند.

کروبی با انتقاد شدید از وضعیت موجود، از مراجع تقلید شیعه و شخصیت‌های معتبر جمهوری اسلامی خواسته «تا دیر نشده»، با ارائه طرحی، به «داد اسلام و مردم» برسند، چرا که آنچه امروز بر مردم می‌گذرد، به نام «اسلام، تشیع و روحانیت» نوشته می‌شود.

کروبی از مراجع تقلید خواسته «تا دیر نشده»، با ارائه طرحی، به «داد اسلام و مردم» برسند، چرا که آنچه امروز بر مردم می‌گذرد، به نام «اسلام، تشیع و روحانیت» نوشته می‌شود

این رهبر مخالفان، اجرای اصول قانون اساسی، برگزاری انتخابات آزاد، حذف «بدعت زشت» نظارت استصوابی، آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و برچیده شدن فضای امنیتی را از جمله راه‌کار‌های خروج ایران از وضعیت «بحرانی» دانسته است.

آقای کروبی همچنین نوشته که «میزان باید فقط رای ملت باشد، نه گزینش و مهندسی آرای مردم بر اساس سلایق عده‌ای خاص.»

وی در عین حال افزوده که حل و فصل مسائل موجود، «نه با داغ و درفش»، بلکه در گرو «تمکین به خواست ملت و به رسمیت شناختن حقوق آنان» است.

انتقاد از عملکرد دولت و افراطی‌گری‌ها
دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از بیانیه خود، با انتقاد از اینکه مقام‌های دولتی تلاش می‌کنند مشکلات کنونی جامعه ایران را پنهان کنند، نوشته است:‌ «حضرات نه تنها تلاش می‌کنند معضل را نبینند و آن را نپذیرند، بلکه سعی می‌کنند واقعیت‌های تلخ موجود را با شبیه سازی‌های ناشیانه و بچگانه وارونه جلوه دهند.»

«از یک سو متملقان پست و از سویی دیگر افراطی‌های بی‌مایه، میانداری می‌کنند و عرصه را بر عالمان و اندیشمندان و عقلا تنگ کرده‌اند»

آن‌طور که کروبی در بیانیه خود آورده است، مردم «شرایط سختی» را می‌گذرانند و «انکار این شرایط ، حقیقت و واقعیت را تغییر نمی‌دهد.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزوده که «تبعیض و فساد» در جمهوری اسلامی، ایران را از نظر فساد در رتبه ۱۶۸ قرار داده است.

وی همچنین نوشته که مقام‌های دولتی در شرایطی که از «اداره امور ساده کشور درمانده‌اند، ادعای اداره امور جهان را دارند.»

«بی‌هویت‌های خشک مغز با چشمان بسته و دهان‌های باز در کمال امنیت، بدون پروا مداحی و خودفروشی می‌کنند و با ایراد تهمت و افترا عرصه را بر پاکان و نیکان تنگ کرده‌اند»

کروبی در بخش دیگری از بیانیه خود با اظهار تاسف از افراطی‌گری‌ها، نوشته که «فضای جامعه، آکنده از تزویر، چاپلوسی، دروغ و رواج مدح و ثنا» شده است.

به نوشته این رهبر مخالفان دولت، در شرایط کنونی «از یک سو متملقان پست و از سویی دیگر افراطی‌های بی‌مایه، میانداری می‌کنند و عرصه را بر عالمان و اندیشمندان و عقلا تنگ کرده‌اند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی تاکید کرده که «بی‌هویت‌های خشک مغز با چشمان بسته و دهان‌های باز در کمال امنیت، بدون پروا مداحی و خودفروشی می‌کنند و با ایراد تهمت و افترا عرصه را بر پاکان و نیکان تنگ کرده‌اند.»

کروبی در بخش پایانی بیانیه خود خطاب به طرفداران جنبش سبز نوشته است: «فصل مشترک این جنبش، استیفای حق رای، انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات، آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی، اصلاح شیوه حکومت‌داری و قانون‌مداری و رعایت حقوق شهروندی مردم است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بنده خدا، خدایی که فراموش کرده اصلان بنده ایی داره. فرزند ایران، فرزندی که بیش از ۳۰ سال به وطن پدری خیانت کرده. و سرباز مردم، سربازی که هیچگاه در صف اول نبوده و مشخص نیست که به کدام ارتش تعلق داره

-- said ، Feb 3, 2010 در ساعت 02:00 PM

lمراجع تنها بفکر خودشان هستند، درامدها و زندگی مرفهشان برجای باشد،بقیه مهم نیستند

-- بدون نام ، Feb 3, 2010 در ساعت 02:00 PM

afarin bar to marde azadeh, ma bishomarim!!!

-- hamed ، Feb 3, 2010 در ساعت 02:00 PM

آقای کروبی معلوم نیست خواسته هایی را که مطرح شده در این اطلاعیه از چه دستگاه یا کسانی طلب میکند. / استیفای حق رای - انتخابات آزاد - آزادی مطبوعات - آزادی بی قیدو شرط زندانیان سیاسی - اصلاح شیوه حکومت داری و قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی مردم \ آقای کروبی غافلند که تجربه سی و یکساله این رژیم با ولایت فقیه و دستگاههای کنترل با قانون اسلامیشان نشانداده که نه تنها قادر به انجام چنین خواسته هایی نیستند بلکه بطور قانونی همیشه در مقابل این خواسته ها قرار داشته اند حتی زمانیکه خود شما - آقای موسوی - آقای خاتمی و صد ها دگر از دوستانتان در قدرت بودید بجز امر رهبری قادر به انجام کاری برای ملت شدید؟این رژیم با قانونش روی رژیم شاه را سفید کرد. پدرو پسرکه دو برابر رژیم اسلامی حکومت کردند یکصدم این رژیم جنایت نکردند. اکثر شما ها در زمان شاه بگفته رهبرتان که از آن قاتل معروف نواب صفوی نقل میکند برای براندازی رژیم مبارزه میکردید کدامتان اعدام شدید؟ امروز جوانانرا برای یک شعار بگلوله میبندند - زیر شکنجه نابود میکنند و اینک چوبه های دار را در کردستان و تهران بپا کرده اند. چرا یکی از شعارهای عمده در بیست و دوم بهمن را شعار علیه اعدام اعلام نکرده اید؟ختم کلام تنها راه مسالمت جویانه گذر از این رژیم اعلام رفراندم در مورد این رژیم و قوانین اسلامی است .ضمنا آزادی زمانه را از دست دزدان اسلامی تبریک میگویم .

-- Bahram ، Feb 3, 2010 در ساعت 02:00 PM

به به چه عکس خوشگلی از شیخ گذاشتید...

-- نازنین ، Feb 3, 2010 در ساعت 02:00 PM

برادر من
ول کن این مراجع رو
این مراجع هر چه عمامه هاشون گنده تر و هر چی القابشون گنده تر
...
بذار ملت کارشو بکنن
اکه عرضه داشتیم خودمونو از این فلاکت نجات میدیم
اکه نداشتیم حقمونه

-- علی ، Feb 3, 2010 در ساعت 02:00 PM

لازم نکرده!همون ساله ۵۷ به داد مردم رسیدید بس بود! حالا دیگه ملت انقدر بدبخت شدن که تو باید منت ملاهای دیگه رو بکشی که به دادشون برسند؟ مردمو نکشن شکنجه نکنن نمیخاد به دادشون برسن! خودشون یه خاکی به سر خودشون میریزن

-- zakhmi ، Feb 3, 2010 در ساعت 02:00 PM

این منصفانه نیست. عاقل باشیم و با ملاحظه حفظ وحدت در این شرایط هرکسی رو برمبنای عملکرد فعلیش نقد کنیم. شجاعت کروبی در خدمتش به جنبش آزادیخواهی از بسیاری از صاحبان این کامنتهای بینام و نشان بیشتره...

-- irani ، Feb 4, 2010 در ساعت 02:00 PM