رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸

«رهبران ایران بذر نابودی خود را می‌کارند»

جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید رهبران ایران با سرکوب شدید معترضان، در واقع، «بذر نابودی خود را می‌کارند.»

آقای بایدن که در برنامه زنده تلویزیونی شبکه «ام اس ان بی سی» آمریکا سخن می‌گفت، افزود که معتقد است مردم ایران به تغییر رژیم نیز فکر می‌کنند.


جو بایدن (AP)

اظهارات بایدن پس از آن مطرح شد که مقام‌های قوه قضائیه ایران، از اعدام قریب‌الوقوع ۹ نفر دیگر از معترضان در ایران خبر دادند و میرحسین موسوی، اعلام کرد که انقلاب ایران هنوز به اهدافش نرسیده است.

واشینگتن و سایر کشورهای غربی، سرکوب خشونت‌بار معترضان به نتیجه انتخابات در ایران را محکوم کرده‌اند.

به گزارش رویترز، معاون باراک اوباما افزوده است که «جمهوری اسلامی با سرکوب بی‌رحمانه معترضان، اعتبار اخلاقی خود را در میان مردم ایران و نیز در منطقه از دست داده است.»

وی در عین حال بر لزوم حرکت واشینگتن به سمت اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی، همزمان با ادامه دعوت از تهران برای مذاکرات تاکید کرد.

بایدن با دفاع از روند برخورد آمریکا با ایران گفت که «ما در حال حرکت در مسیر درست هستیم. این مسیر نسبت به برخورد فیریکی با تهران، به نتیجه بهتری منجر خواهد شد»

بایدن در ادامه اظهار داشت که ایالات متحده نیز همگام با روسیه و دیگر اعضای جامعه بین‌الملل، به سوی افزایش تحریم ایران گام برمی‌دارد.

وی با دفاع از روند برخورد آمریکا با ایران گفت که «ما در حال حرکت در مسیر درست هستیم. این مسیر نسبت به برخورد فیریکی با تهران، به نتیجه بهتری منجر خواهد شد.»

با آغاز سال جدیدمیلادی، فشارها بر دولت ایران برای پذیرفتن پیشنهاد مبادله سوخت اتمی افزایش یافته است. غرب، تهدید کرده است در صورت ادامه بی‌اعتنایی به درخواست‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی با تحریم‌های جدیدی مواجه خواهد شد.

چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و نیز عضو گروه ۱+۵ با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از لحاظ تاریخی یکی از عواملی که مسئول حضور دیکتاتوری کنونی در ایران است خود آمریکاست. از کودتای ۲۸ مرداد بگیر تا حمایت پشت پرده از جمهوری اسلامی و بعد هم راه انداختن جنگ ایران و عراق که راه را برای سرکوب هموار کرد. تحریم‌هایشان هم که همواره هم ملت ایران را تحت فشار گذاشته و هم به حاکمان رژیم دیکتاتوری بهانه داده برای سرکوب بیشتر. البته لطف می‌کنند که می‌گویند فعلا حمله نمی‌کنیم. به هر حال تمام تلاش مردم ایران این است که شر این دیکتاتوری را با استقلال کامل بکنند.

-- امید ، Feb 3, 2010 در ساعت 09:00 AM

az tarse arbaban hata yek nazare mosbat ham darj nashodeh ast.in ra migooyand azadie bayane gharbi.afarin bar shoma ke koob taghlid mikonid.M

-- mansour piry khanghah ، Feb 5, 2010 در ساعت 09:00 AM