رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ بهمن ۱۳۸۸

پرتاب موشک تحقیقاتی ایران به فضا

ایران از پرتاب یک موشک تحقیقاتی حامل موجودات زنده به فضا خبر داد.

شبکه تلویزیونی العالم ایران، امروز چهارشنبه، تصاویری از داخل این کپسول پخش کرد که چند جانور زنده همچون موش، لاک‌پشت و کرم در آن دیده می‌شد.


این برای نخستین‌بار است که ایران اقدام به فرستادن موجودات زنده به فضا می‌کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز اعلام کرد که با فرستادن این کپسول زیستی، «جبهه جدیدی از فعالیت‌های علمی در عرصه فناوری فضایی ایران» گشوده شد.

«کاوشگر‪‬ ۳» که که این موجودات را حمل می‌کند، از «زیرسامانه‌های سازه، محفظه زیستی، تغذیه، ارسال داده‌های تله‌متری، تصویربرداری و ارسال همزمان، رایانه پرواز، سنجش محیطی و بازیابی» تشکیل شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز اعلام کرد که با فرستادن این کپسول زیستی، «جبهه جدیدی از فعالیت‌های علمی در عرصه فناوری فضایی ایران» گشوده شد

در ایران، همزمان با روز «ملی فناوری فضایی» با حضور محمود احمدی‌نژاد، از ماهواره ملی «طلوع»، نمونه مهندسی ماهواره ملی «مصباح ۲»، ماهواره «نوید علم و صنعت» و نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر «سیمرغ» و موتور این ماهواره‌بر نیز رونمایی شد.

نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای، از دیگر پروژه‌هایی است که امروز توسط احمدی‌نژاد افتتاح شد.

مقام‌های ایران می‌گویند ماهواره‌بر سبک «سیمرغ»، می‌تواند ماهواره‌ای به وزن ۱۰۰ کیلوگرم را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین انتقال دهد.

جمهوری اسلامی، نخستین ماهواره مخابراتی ساخت داخل را سال گذشته به فضا پرتاب کرده بود.

تلویزیون دولتی ایران نیز ماموریت ماهواره ملی طلوع را «تصویربرداری تک‌طیفی با تفکیک‌پذیری ۵۰ متر» اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی این پروژه‌ها گفت که «آسمان‌ها می‌تواند در تسخیر دانشمندان ایرانی قرار گیرد»

ماموریت اصلی ماهواره ملی «مصباح ۲» نیز ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع‌آوری و پخش داده‌ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری اعلام شده است.

ماهواره «نوید علم و صنعت» هم نخستین ماهواره علمی-دانشجویی ایران است که به صورت بومی ساخته شده و ماموریت آن تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک‌باند است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی این پروژه‌ها گفت که «آسمان‌ها می‌تواند در تسخیر دانشمندان ایرانی قرار گیرد.»

به گفته وی، پیشرفت و حرکت دانشمندان ایرانی طی یک‌ سال گذشته، «خیره‌کننده» بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکی از حضرات را هم همراه این جانداران بفرستند شاید نیاز باشه هدایت بشوند. نکنه زلزله تو فضا بزنه و عمه شون تو زلزله بیفته روشون و ندونند چه کار کنند؟

-- م. از پارس ، Feb 3, 2010 در ساعت 01:00 PM

از قدیم ضربالمثلی داریم که میگوید ( طرف نان ندارد بخورد / پیاز میخورد که گشنه اش شود)
حکایت آقایان است . این همه فقیر و فلاکت زده در مملکت داریم که به نان شب محتاجند / انگاه آقایان دنبال انرژی هسته ای یا پرتاب ماهواره و موشک هستند.
چراغی که به خانه رواست / به مسجد حرام است

همچنین آقایان هرگاه که زیر فشار قرار گیرند از این ترفند ها استفاده میکنند تا خود را از یک طرف در چشم ملت خوب جلوه دهند و از طرف دیگر افکار عمومی را به دیگر سوی کشند. حال داستان 22 بهمن اقایان را مجبور به تبادل اورانیم و پرتاب موشک کرده است.

-- صبا ، Feb 3, 2010 در ساعت 01:00 PM

کاش این کارها در ایران توسط یک دولت ملی و ایرانی انجام می شد نه این دولت اشغالگر و ضد ایرانی. هر چه از این خبرها بدهند دیگر مزه ای برای ایرانیان ندارد.

-- ایران ، Feb 3, 2010 در ساعت 01:00 PM

بهتر میبود که مقام معظم رهبری و همگی شورای نگهبان قانون اساسی با این ماهواره به فضا میرفتن ،تا بشریت ۲۲ بهمن زیبای را شاهد میبود .

-- Arash ، Feb 3, 2010 در ساعت 01:00 PM

درود بر این ملت و وجمهوری اسلامی که با این همه سختی و تحریمهای بین المللی چنین کاری کردند
درود بر جمهوری اسلامی

-- شایگان ، Feb 4, 2010 در ساعت 01:00 PM

Arash عزیز، اگر هم اینطور میشد باز هم اینا بر می گشتن پایین و این بار دیگه واقعاً فکر می کردن مستقیماً از طرف خدا فرستاده شدن ...

مگر با یه موشک دارای کلاهک اتمی برن بالا به قصد حمله به آمریکا اونوقت شانس بیاریم موشکه وسط زمین و هوا و خارج از جو زمین تو یه فاصله خیلی دور اشکال فنی پیدا کنه و ...

اگه میشد چی میشد! :)

-- بدون نام ، Feb 4, 2010 در ساعت 01:00 PM

روسیه اولین بار یک سگ را به فضا فرستاد و همه جوامع بین المللی حس حیوان دوستیشون گل کرد و روسیه را برای این کار - وحشیانه و غیر انسانی - سرزنش کردند !

سال بعدش، آمریکا یک میمون رو به فضا فرستاد و مورد تحصین جوامع بین المللی قرار گرفت !

یک بام و دو هوا !

ولی من میگم ایران باید میزد تو دهن این خارجیها !

حالا که اونها سگ و میمون میفرسنتد فضا، ایران هم باید زرنگی میکرد و احمدی نژاد رو میفرستاد !

با این کار به مردم جهان ثابت میکردیم که احمدی نژاد چیزی از سگ روسی و میمون آمریکایی کم ندارد !

به امید روزی که مردم ایران احمدی نژاد و دار و دستش رو بفرسنتد هوا.

:-)

-- 666 ، Feb 4, 2010 در ساعت 01:00 PM

Arash عزیز، اگر هم اینطور میشد باز هم اینا بر می گشتن پایین و این بار دیگه واقعاً فکر می کردن مستقیماً از طرف خدا فرستاده شدن ...

مگر با یه موشک دارای کلاهک اتمی برن بالا به قصد حمله به آمریکا اونوقت شانس بیاریم موشکه وسط زمین و هوا و خارج از جو زمین تو یه فاصله خیلی دور اشکال فنی پیدا کنه و ...

اگه میشد چی میشد! :)

-- بدون نام ، Feb 4, 2010 در ساعت 01:00 PM