رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ بهمن ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

توهم یارانه‌ای
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «هدفمند شدن یارانه‌ها‌، تورم و نرخ ارز» در خصوص تبعات هدفمندی یارانه‌ها بر اقتصاد ایران نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «این که اقتصاد کشور ما در سال آینده با چه نرخ تورمی‌مواجه خواهد بود‌، چندان روشن نیست. آیا بانک مرکزی به سیاست پولی کنونی ادامه خواهد داد و در مقابل فشاری که برای افزایش نقدینگی از جانب فعالان اقتصادی‌، به ویژه بنگاه‌های تولیدی که سخت در مضیقه قرار گرفته‌اند‌، مقاومت خواهد کرد؟»

به نوشته این روزنامه، «متاسفانه به نظر می‌رسد که درباره تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر سطح قیمت‌ها توهماتی وجود دارد. کاملا ممکن است که با هدفمند شدن یارانه‌ها و تقسیم بخش قابل توجهی از درآمد حاصله به دهک‌های کم درآمد جامعه‌، اقشار کم‌درآمد شاهد تنزل درآمدهای واقعی‌شان نباشند و یا حتی اگر خوشبینانه بنگریم‌، از قدرت خرید بیشتری نیز برخوردار شوند. اما ‌این مساله ارتباط چندانی با نرخ تورم ندارد.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود افزوده است: «جهشی که در پی هدفمند شدن یارانه‌ها در قیمت‌ها پدید خواهد آمد‌، خسارت‌های ناشی از کاهش ارزش پول ملی در داخل‌ و ثبات نرخ برابری ریال با ارز‌، تحمل‌ناپذیر خواهد شد و آثار مخربی در زمینه اشتغال و تولید داخلی و صادرات غیر‌نفتی‌، در پی خواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

خوشه چندمی
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «از هدفمندکردن یارانه‌ها تا خوشه‌بندی» نیز خواستار شفاف‌سازی در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها شده است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «سرگردانی مردم در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها اکنون با سرگردانی مردم در مورد خوشه‌بندی‌ها همراه شده و ایجاد ارتباط بین هدفمند کردن یارانه‌ها و خوشه بندی‌ها در ذهن مردم، به معمایی لاینحل تبدیل شده است.»

به نوشته این روزنامه، «هنوز افکار عمومی، پاسخی برای این پرسش‌ها پیدا نکرده که شاهد طرح مساله خوشه‌بندی هستیم، طرحی که ابهامات را افزایش داد و انتقادهای زیادی را برانگیخت، این روزها همه از هم می‌پرسند که خوشه چندمی هستی؟»

مردمسالاری در ادامه آورده است: «مجلسیان می گویند قبلا صحبتی از خوشه بندی نبوده و وزیر اقتصاد هم پس از آنکه اعتراضات افزایش می یابد می گوید خوشه بندی ها ملا ک عمل نیست! اگر خوشه بندی ملا ک عمل نیست، پس این همه بحث و توضیح درباره خوشه ها برای چیست و اگر ملا ک عمل است، پس چرا آن را نقض می کنید؟.»

متن کامل سرمقاله

«بوی باج‌خواهی»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «این انقلاب باج نمی‌دهد» پیرو اظهارات روز گشذته آیت‌الله خامنه‌ای نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله نوشته شده است: «طی سال‌های پس از انقلاب، دشمنان همواره در تقابل با نظام در دو جبهه جنگ سخت و نرم علیه ما جنگیده‌اند. دنباله‌های داخلی آنان نیز به عنوان پیاده نظام‌هایی که مشی دشمن بیگانه را در داخل دنبال می‌کردند، گاه نظام و انقلاب را با چالش‌هایی مواجه کردند.»

این روزنامه در ادامه افزوده است: «فتنه اخیر نیز یکی از چالش‌های انقلاب بود. امام در برابر ایادی شاه و استکبار و بعد از پیروزی انقلاب در مقابل منافقین و معاندین، قدمی عقب نگذاشت، ذره‌ای کوتاه نیامد و هیچگاه باج نداد.»

به نوشته کیهان، «خواست مردم و رهبری در قبال فتنه انگیزان عمل به مر قانون است. آیا از طرح‌هایی چون آشتی ملی، وحدت ملی، حکمیت،... و لویی جرگه‌هایی از این دست، بوی باج‌خواهی به مشام نمی‌رسد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «حرکت بعدی چیست؟»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «مسعود رجوی و میرحسین موسوی در دادگاه»

Share/Save/Bookmark