رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ بهمن ۱۳۸۸

اعلام آمادگی ایران برای خروج اورانیوم

محمود احمدی‌نژاد از آمادگی جمهوری اسلامی برای خروج اورانیوم ۳.۵ درصدی از خاک ایران خبر داد.

ایران پیش‌تر با طرح خروج اورانیوم خود که در نشست وین به منظور مبادله سوخت اتمی پیشنهاد شده بود، مخالفت کرده بود.


در نشست ۱۹ اکتبر وین که میان فرانسه، آمریکا و روسیه با ایران برگزار شد، پیشنهاد شده بود که ایران در ازای خروج اورانیوم ۳.۵ درصدی، از روسیه و به واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

ایران چند ماه بعد از این پیشنهاد اعلام کرد که تنها در خاک خود حاضر به انجام این مبادله سوخت است. غرب نیز این شرط جمهوری اسلامی را نپذیرفت و تنش‌ها میان دو طرف با تهدید به تحریم‌های بیشتر تهران افزایش یافت.

«اگر غرب به تعهد خود عمل نکنند، اثبات مى‌شود که حرف آنها درست نبوده است و دست آژانس و امضا کنندگان قرارداد رو مى‌شود و ما دستمان باز مى‌شود که کارهاى خود را خودمان انجام دهیم»

آقای احمدی‌‌نژاد شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی، با اعلام تمایل ایران به انجام چنین مبادله‌ای در خارج از خاک خود گفت: «حتى اگر ما سوخت سه و نیم درصد را در اختیار آنها قرار دهیم، مشکلى وجود ندارد. البته برخى‌ها در داخل سر و صدا کردند و گفتند آنها سوخت را مى‌گیرند و نمى‌دهند و ما پاسخ دادیم اگر ندهند چه مى‌شود؛ حرف چه کسى اثبات مى‌شود.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس و گروهی از نمایندگان، از مخالفان سرسخت خروج اورانیوم ۳.۵ درصدی به خارج ایران هستند. میرحسین موسوی یکی از رهبران معترضان نیز نسبت به چنین اقدامی از سوی مقام‌های دولت هشدار داده است.

رئیس دولت دهم در واکنش به این هشدار‌ها اظهار داشت: «اگر غرب به تعهد خود عمل نکنند، اثبات مى‌شود که حرف آنها درست نبوده است و دست آژانس و امضا کنندگان قرارداد رو مى‌شود و ما دستمان باز مى‌شود که کارهاى خود را خودمان انجام دهیم.»

جمهوری اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد سوخت ۲۰ درصدی مورد نیاز رآکتور اتمی تهران را در داخل تولید کند.

وزیر خارجه فرانسه، اظهارات احمدی‌نژاد را تلاش برای «خرید زمان» نامید و وزیر خارجه آلمان نیز اظهار داشت که باید منتظر اقدام‌های عملی مقام‌های ایران بود و نه حرف‌های آنها

بدنبال اظهارات احمد‌ی‌نژاد، بریتانیا و روسیه از اعلام آمادگی ایران برای خروج اورانیوم استقبال کرده و آن را گامی «مثبت» ارزیابی کردند.

این در حالی است که وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اعلام آمادگی ایران، ضرورت ادامه گفتگوهای این کشور با غرب بر سر فعالیت‌های اتمی‌اش را رفع نمی‌کند.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه هم اظهارات احمدی‌نژاد را تلاش برای «خرید زمان» نامید و گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز اظهار داشت که باید منتظر اقدام‌های عملی مقام‌های ایران بود و نه حرف‌های آنها.

امکان تبادل سه آمریکایی
محمود احمدی‌نژاد در این برنامه تلویزیونی همچنین از امکان مبادله سه آمریکایی بازداشت شده در ایران خبر داد.

به گفته احمدی‌نژاد، برای مبادله این افراد که شش ماه پیش از این، در غرب ایران بازداشت شده‌اند، «گفتگو‌هایی» صورت گرفته است.

شین باور، جاشوا فتال و سارا شرود، سه آمریکایی بازداشت شده هستند که ایران آنها را به «جاسوسی» متهم کرده است.


احمدی‌نژاد اظهار داشت که آمریکایی‌ها «برخی از شهروندان کشورمان را از کشورهای دیگر دزدیده‌اند و یا به آن دولت فشار آورده‌اند و بی‌جهت شهروند ما را دستگیر کرده و تحویل آمریکایی‌ها داده‌اند و در آمریکا شهروند ما را محکوم کرده‌اند.»

اشاره رئیس دولت دهم به زندانی بودن بیش از هشت تن از اتباع ایرانی در آمریکا است که در کشور‌های مختلف بازداشت و تحویل مقام‌های آمریکایی شده‌اند.

احمدی‌نژاد در مورد تبادل اتباع ایرانی و آمریکایی زندانی گفت: «یک گفتگوهایی می‌شود که اگر بشود یک مبادله‌ای انجام دهیم. ما دوست نداریم کسی در زندان باشد.»

این در حالی است که کاخ سفید، هرگونه مذاکره با ایران در خصوص این سه آمریکایی را تکذیب کرده، اما گفته است که برای حل این مسئله، از گفتگو استقبال می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

besiar khoshhalim ke dobare zamaneh be ravale adi bargasht.

faghat ye moshkeli hast. inke editore farsi zamaneh kar nemikone

lotfan dorostesh konid ke betunim dobare be farsi nazar bedim

movafagh bashi zamaneh

-- Bahraam ، Feb 3, 2010 در ساعت 12:00 PM

آنچه شیران را کند روبه مزاج --- احتیاج است احتیاج است احتیاج
ترفندی دیگر در استانه 22 بهمن و میل به ماندن حکومت کردن؟ نه اقایان وقت شما تمام است

-- صبا ، Feb 3, 2010 در ساعت 12:00 PM

جمهوری اسلامی توریستها و بیگناهانی که با همه ی مشکلات از سر عشق به ایران زمین به کشور ما می آیند را دستگیر می کند تا آنها را جاسوس معرفی کند و با آدمکشان خودش در کشورهای آزاد که بجرمهای سنگین زندانی هستند مبادله کند.
...
زنده باد انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Feb 3, 2010 در ساعت 12:00 PM

WELCOME BACK ZAMANEH

SHAME ON INTERNET PIROTS

agar Ahmadi nejad doost nadarad kasi to zendan basheh zendanihaye siasi ra azad koneh
INHA BAD JOORI TARSIDEAND. MA BI SHOMARIM.

-- taban ، Feb 3, 2010 در ساعت 12:00 PM