رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ بهمن ۱۳۸۸

موسوی و کروبی: اعدام‌ها برای ایجاد خوف است

میرحسین موسوی و مهدی کروبی با اعلام اینکه اعدام‌ها برای ایجاد «خوف» در جامعه است، خواستار حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شدند.

این دو رهبر مخالفان دولت، امروز شنبه در منزل مهدی کروبی با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده و در خصوص وضعیت موجود به تبادل نظر پرداختند.


به گزارش وب‌سایت سحام‌نیوز، آنها در این دیدار با اعتراض به وضعیت موجود، نسبت به صدور احکام اعدام، «بدون رعایت مراحل دادرسی» و اجرای «عجولانه» چنین احکامی انتقاد کردند.

پنجشنبه گذشته، محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور به اتهام مشارکت در حوادث پس از انتخابات اعدام شدند.

موسوی و کروبی، براساس اظهارات وکلای این دو نفر، گفته‌اند که این افراد ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات دستگیر شده‌اند و پرونده آنها ارتباطی به مسائل انتخاباتی ندارد.

«تریبون نماز جمعه به جایگاهی برای تشویق به خشونت‌گرایی و ترغیب مسئولان برای اعدام شهروندان تبدیل شده است»

رهبران مخالف دولت، اعدام «عجولانه» علی‌زمانی و رحمانی‌پور را اقدامی «برای ایجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن» دانسته‌اند.

آنها در بخش دیگری از گفتگو‌های خود، از اظهارات روز گذشته احمد جنتی مبنی بر استقبال از اعدام‌ها اظهار تاسف کرده و افزوده‌اند: «تریبون نماز جمعه به جایگاهی برای تشویق به خشونت‌گرایی و ترغیب مسئولان برای اعدام شهروندان تبدیل شده است.»

«در میان برخی از مسئولان کشور، توهم توطئه نسبت به تغییر ساختاری در نظام شکل گرفته است که این تفکر کشور را به سقوط می‌کشاند»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه تهران از مسئولان قضایی به خاطر اعدام دو نفری که ادعا شده در حوادث پس از انتخابات نقش داشته‌اند، قدردانی کرده و خواستار ادامه صدور و اجرای چنین احکامی علیه «مفسدان فی‌الارض» شده است.

موسوی و کروبی در این دیدار همچنین «تنها راه خروج از بحران و بازگشت آرامش به کشور را آزادی زندانیان سیاسی و رفع توقیف مطبوعات، رفع پلمب احزاب و برگزاری انتخابات آزاد» دانسته‌اند.

این دو پیش از این نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای، این پیشنهاد‌ها را مطرح کرده بودند، اما مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی به این پیشنهاد‌ها نداده‌اند.

«اکثریت مردم تنها حق خود را می‌خواهند و به دنبال تغییرات ساختاری در اصل نظام نیستند، ولیکن به نظر می‌رسد که حاکمیت نسبت به همین صدای حق‌خواهی مردم نیز احساس خطر می‌کند»

این دو رهبر مخالفان دولت اظهار داشته‌اند: «اکثریت مردم برای احقاق حقوق خود بدون هیچ گونه واهمه‌ای در میدان حضور دارند و خواست آنها نیز برگزاری انتخابات آزاد می‌باشد که متاسفانه گویا صدای اکثریت مردم شنیده نمی‌شود.»

موسوی و کروبی در عین حال تداوم وضع موجود را موجب وارد شدن ضربه به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانسته و افزوده‌اند: «در میان برخی از مسئولان کشور، توهم توطئه نسبت به تغییر ساختاری در نظام شکل گرفته است که این تفکر کشور را به سقوط می‌کشاند.»

آنها اظهار داشته‌اند: «اکثریت مردم تنها حق خود را می‌خواهند و به دنبال تغییرات ساختاری در اصل نظام نیستند، ولیکن به نظر می‌رسد که حاکمیت نسبت به همین صدای حق‌خواهی مردم نیز احساس خطر می‌کند.»

در ایران بیش از شش ماه است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ادامه دارد و مخالفان، دولت محمود احمدی‌نژاد را برآمده از رای مردم نمی‌دانند.

Share/Save/Bookmark