رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ بهمن ۱۳۸۸

خاتمی: پاسخ اعتراض‌ها اعدام نیست

محمد خاتمی می‌گوید که پاسخ اعتراض‌های مدنی، «اعدام» نیست و رهبر جمهوری اسلامی باید «رهبر همه مردم» باشد.

آقای خاتمی امروز دوشنبه در جمع اعضای شورای مرکزی خانه احزاب، بار دیگر از برخورد‌های خشونت‌بار علیه معترضان انتقاد کرده و خواستار رعایت حقوق مدنی شهروندان شده است.


به گزارش وب‌سایت بنیاد باران، رئیس جمهوری سابق ایران افزوده که پاسخ اعدام به اعتراض‌ها، منجر به «افزایش بحران و تمایل برای خروج از چارچوب‌ها» می‌شود.

اظهارات خاتمی چند روز پس از اینکه قوه قضائیه، آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی را به اتهام دست داشتن در حوادث پس از انتخابات اعدام کرد، ایراد می‌شود.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، اعدام این دو نفر را «عجولانه» و برای ترساندن مردم دانسته‌اند.

«کدام دستی است که ضدیت با همه چیز دارد و سعی می‌کند خواست‌های نادرست خود را پشت سر مقدسات پنهان بکند؟ اوست که با انقلاب دشمنی می‌کند، نه ما»

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز از اعدام این افراد استقبال کرده و به مخالفان هشدار داده‌اند که در برخورد با آنها کوتاهی نخواهد شد.

خاتمی در ادامه اظهارات خود گفت که در فضای کنونی ایران، علاوه بر «فشار، برخورد‌های خشن و بازداشت»، فضای «تهمت و افترا» نیز وجود دارد و کسانی با «دروغ پردازی‌ها و اتهام زدن‌ها جامعه را به سمت خشونت جولان می‌دهند.»

رئیس جمهوری سابق ایران همچنین با انتقاد از برخورد‌ها با معترضان افزود: «نمی‌شود گفت هر کس اعتراض دارد، برانداز است و با او باید با سختی رفتار کرد. معتقدم با برانداز هم نمی‌شود هر رفتاری را کرد.»

خاتمی اظهار داشت که همه باید در چارچوب قانون اساسی، از حقوق شهروندی برخوردار باشند و نباید رفتار‌های خشونت‌بار با مردم داشت.

«نمی‌شود گفت هر کس اعتراض دارد، برانداز است و با او باید با سختی رفتار کرد. معتقدم با برانداز هم نمی‌شود هر رفتاری را کرد»

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد که اصلاح‌طلبان به قانون اساسی پایبند هستند و می‌خواهند «رهبری که در چارچوب قانون اساسی جایگاه مهمی دارد، رهبر همه کشور و همه مردم باشد.»

رئیس بنیاد باران همچنین اظهار داشت: «کدام دستی است که ضدیت با همه چیز دارد و سعی می‌کند خواست‌های نادرست خود را پشت سر مقدسات پنهان بکند؟ اوست که با انقلاب دشمنی می‌کند، نه ما.»

آقای خاتمی در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به برخی گزارش‌ها درباره نامه وی به آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت: «بعضی‌ها ولایت دارند که دروغ بگویند فلانی نامه نوشته؛ در نامه فلان چیز آمده؛ اصلا نه کسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته» است.

«اینها روشی غلط یا شیطنت‌آمیز است با هدف مایوس کردن مردم، تا بگویند چهره‌هایی که مورد توجه مردم بوده‌اند، مردم را جا گذاشته‌اند و به آنها پشت کرده‌اند که چنین چیزی نیست»

رئیس بنیاد باران افزود کسانی که درباره محتوای این نامه گمانه‌زنی کرده‌اند، می‌خواهند «با جوسازی فضا را به گونه‌ای جلوه دهند ‌که افرادی که این افتخار را داشتند که مورد توجه مردم بوده‌اند با هم اختلاف دارند و بگویند که اینها با هم اختلاف دارند که اصلا این طور نیست.»

به گفته خاتمی، «اینها روشی غلط یا شیطنت‌آمیز است با هدف مایوس کردن مردم، تا بگویند چهره‌هایی که مورد توجه مردم بوده‌اند، مردم را جا گذاشته‌اند و به آنها پشت کرده‌اند که چنین چیزی نیست.»

رسانه‌های محافظه‌کار چند هفته پیش از این، از نامه‌ محمد خاتمی به آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص حوادث اخیر خبر داده و ادعا کرده‌اند که خاتمی در این نامه، دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت شناخته و از اقدامات میرحسین موسوی انتقاد کرده است.

خاتمی در همان روز‌ها نوشتن این نامه را تکذیب کرد، اما روزنامه جمهوری اسلامی، وجود این نامه را تائید کرده، ولی به محتوای آن هیچ اشاره‌ای نکرده است.

Share/Save/Bookmark