رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ بهمن ۱۳۸۸

درخواست عزل و مجازات سعید مرتضوی

گروهی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای، خواستار عزل سعید مرتضوی از مقام خود و مجازات عاملان و آمران «فاجعه کهریزک» شدند.

متن کامل این نامه که با امضای ۵۷ نماینده مجلس، خطاب به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نوشته شده، امروز دوشنبه در وب‌سایت الف، متعلق به احمد توکلی منتشر شده است.


در این نامه، براساس گزارش کمیته ویژه مجلس، سعید مرتضوی به عنوان «آمر» وقایع بازداشتگاه کهریزک معرفی شده است و از مسئولان قوه مجریه و قضائیه خواسته شده که «بدون ملاحظه» با «عاملین و مسببین فاجعه کهریزک» به شدت برخورد شود.

بازداشتگاه کهریزک که زیرنظر پلیس اداره می‌شد، در رخداد‌های پس از انتخابات، مدتی محل نگهداری گروهی از بازداشت‌شدگان بود که بر اثر خشونت‌های ماموران پلیس، چهار تن در این بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.

این نمایندگان در نامه خود نوشته‌اند که سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران «برخلاف تدابیر ابلاغ شده پیشین و با وجود ظرفیت پذیرش در بازداشتگاه اوین»، دستور انتقال گروهی از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده است.

این نمایندگان نوشته‌اند که مرتضوی، «برخلاف تدابیر ابلاغ شده پیشین و با وجود ظرفیت پذیرش در بازداشتگاه اوین»، دستور انتقال گروهی از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده است

امضاکنندگان این نامه از صادق لاریجانی خواسته‌اند که اجازه ندهد تا «دادستان وقت، از تعقیب جدی و بی‌طرفانه مصون بماند.»

آنها اعلام کرده‌اند که از مسئولان قوه قضائیه انتظار دارند «اهتمام کافی برای دقت در ادله گزارش‌های بی‌طرفانه نمایندگان مردم شریف ایران به خرج دهند و خدای ناخواسته نتیجه آن نشود که قوه قضائیه نزد افکار عمومی به ضعیف‌کشی متهم گردد.»

این نمایندگان خطاب به احمدی‌نژاد نیز نوشته‌اند، انتظار دارند که وی، «فردی با چنین اتهامات مهمی را در منصب حساسی مانند ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا قرار ندهد.»

محمود احمدی‌نژاد، چندی پیش سعید مرتضوی را به سمت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب کرد.

نمایندگان در نامه خود نوشته‌اند که «اخبار موثقی» دارند که برخی صاحب منصبان دولتی که خود نیز بین نیرو‌های وفادار به نظام، «وجاهتی» ندارند، در انتصاب مرتضوی به این سمت تلاش فراوانی داشته‌اند.

به نوشته این نمایندگان، در صورتی که احمدی‌نژاد دستور عزل مرتضوی را صادر کند، نشان خواهد داد که به نظرات مجلس و گزارش‌های رسمی آن «احترام» گذاشته و «اعزاز قانون و حقوق شهروندی را بر دوستی ترجیح» می‌دهد

منظور این نمایندگان، اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد است که گفته می‌شود پس از عزل سعید مرتضوی از سمت دادستانی تهران، نقش مهمی در انتقال وی به دولت داشته است.

نمایندگان امضا کننده این نامه همچنین خطاب به احمدی‌نژاد نوشته‌اند که «دلسوزانه و مصرانه می‌خواهیم که حداقل تا تعیین تکلیف پرونده‌های حساسی مانند پرونده ماجرای کهریزک، این امانت مهم را از وی سلب بفرمایید.»

به نوشته این نمایندگان، در صورتی که احمدی‌نژاد دستور عزل سعید مرتضوی را صادر کند، نشان خواهد داد که به نظرات مجلس و گزارش‌های رسمی آن «احترام» گذاشته و «اعزاز قانون و حقوق شهروندی را بر دوستی ترجیح» می‌دهد.

این نامه در شرایطی نوشته شده که سعید مرتضوی چندی پیش در نامه‌ای، گزارش‌ کمیته ویژه مجلس مبنی بر دست داشتن وی در وقایع بازداشتگاه کهریزک را رد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سیاه بازی در آستانه روز ملی 22 بهمن سبز

-- محمد - تهران ، Feb 8, 2010 در ساعت 01:00 PM

٢٢ بهمن ما مردم ایران زمین خواستار برکناری و محاکمه همه سرکردگان بزرگ و کوچک دست به خون اغشته استبداد اسلامی در میهنمان هستیم. از خامنه ای گرفته تا متجاوزین و قاتلین کهریزک.
زنده باد ازادی
زنده باد دمکراسی و جمهوری ایران

-- Nam ، Feb 8, 2010 در ساعت 01:00 PM


ما خون رزان خوریم و تو خون کسان

آقای مرتضوی دیدی زمان چه زود گذشت و حتا پیش از آنکه فکرش را بکنی‌ عمامه و عبای رهبریت به زیر افتاد! دیدی زندگی چگونه زیر و بالا شد.دیدی که خون زهرا کاظمی چگونه به دست و پات پیچید و سرنگونت کرد.و به زودی خواهی دید که همین رهبرت چگونه تو را و امثال تو را سپر بلا خواهد کرد و خواهی دید که سرنوشت سعید امامی به سرنوشت تو گره خواهد خورد. میدانی زنت را بازجوهای خودت بازجویی خواهند کرد؟..... میدانی بچه‌ها توی کوچه چی‌ می‌‌خوانند: فکرش را بکن بچه‌ها میخوانند: ما میگیم رهبر نمی‌خوایم مرتضوی عوض میشه.شنیده‌ای می‌گویند تاریخ دو بار تکرار میشودوا بار دومش کمدی است؟ من می‌تونم باور کنم که طناب دار را همین احمدی‌نژاد به گردنت خواهد انداخت.آنهم برای اینکه فقط چند صباحی بیشتر بماند.
-- شمیم ،


-- shamim ، Feb 9, 2010 در ساعت 01:00 PM