رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸

دستگیری پنج تبعه خارجی در ۲۲ بهمن

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از دستگیری پنج تبعه خارجی در حاشیه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن خبر داد.

خبرگزاری ایسنا امروز چهارشنبه به نقل از آقای دولت‌آبادی گزارش کرده که دو تن از بازداشت‌شدگان روس، یک نفر فرانسوی، یک نفر ژاپنی و یک نفر دیگر هم افغان بوده است.

دادستان تهران افزوده که همه این افراد به جز یک تبعه افغان و یک تبعه روسیه بدلیل «عدم توجه اتهام» آزاد شده‌اند.


دولت‌آبادی

به گفته دولت‌آبادی، تبعه افغان در میدان صادقیه دستگیر شده و اتهام وی «شرکت در تجمع غیر قانونی» است.

اتهام یکی از اتباع دستگیر شده روس نیز «ورود غیرمجاز به ایران» عنوان شده که به گفته دولت‌آبادی، پرونده وی در دادگاه انقلاب در دست بررسی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، کشور‌های غربی را متهم به دخالت در ناآرامی‌های پس از انتخابات می‌کنند؛ اتهامی که بارها از سوی رهبران این کشور‌ها رد شده است.

لاریجانی: قوه قضائیه تسلیم فشار‌ها نمی‌شود
در پیوند با این گزارش، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز امروز چهارشنبه در دیدار از سازمان قضائی نیروهای مسلح گفت که قوه قضائیه در برخورد با حوادث پس از انتخابات، «در مسیر انصاف و حق گام برداشته» است.

آقای لاریجانی گفته که در حوادث اخیر، عده‌ای دستگاه قضایی را متهم به «اهمال در رسیدگی به اتهام آشوبگران» کرده‌اند، اما «ما در مقابل فشارهایی که هست، مقاومت کرده و راه صحیح قانونی را طی می‌کنیم.»

وی افزوده که اگر قوه قضائیه بخواهد براساس «حرف دیگران عمل کند، دچار چالش‌های جدی» خواهد شد.


صادق لاریجانی

رئیس قوه قضائیه افزوده است که دستگاه قضا، بدون «جار و جنجال» به پرونده کهریزک رسیدگی خواهد کرد.

اظهارات صادق لاریجانی در شرایطی ایراد می‌شود که برخی محافظه‌کاران نزیک به دولت، قوه قضائیه را متهم کرده‌اند که در برخورد با معترضان، شدت عمل به خرج نداده است.

اصلاح‌طلبان و معترضان به نتیجه انتخابات نیز می‌گویند که قوه قضائیه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مستقل عمل نمی‌کند و تابع نهاد‌های پنهان قدرت است.

آنها بارها با صدور بیانیه‌هایی، نسبت به عملکرد قوه قضائیه در نحوه رسیدگی به پرونده بازداشت‌شدگان انتقاد کرده و خواستار تجدید‌نظر در سیاست‌های این قوه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark