رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ بهمن ۱۳۸۸

سه‌شنبه؛ آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد در ایران

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در ایران، از فردا (سه‌شنبه) آغاز خواهد شد.

دستور آغاز تولید سوخت ۲۰ درصدی در ایران، روز گذشته از سوی محمود احمدی‌نژاد به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صادر شد.


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

به گفته آقای صالحی، تولید این سوخت در نیروگاه نطنز و زیرنظر بازرسان آژانس انجام خواهد شد و در صورتی که غرب، حاضر به تامین این سوخت باشد، ایران غنی‌سازی را متوقف خواهد کرد.

رسانه‌های ایران همچنین به نقل از علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس خبر می‌دهند که وی این تصمیم ایران را در نامه‌ای رسمی به اطلاع این سازمان رسانده است.

در این نامه همچنین از بازرسان آژانس دعوت شده است که در محل غنی‌سازی اورانیوم در ایران حضور یابند.

به گفته صالحی، تولید این سوخت در نیروگاه نطنز و زیرنظر بازرسان آژانس انجام خواهد شد و در صورتی که غرب، حاضر به تامین این سوخت باشد، ایران غنی‌سازی را متوقف خواهد کرد

ایران برای ادامه فعالیت رآکتور اتمی تهران به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیاز دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده بود جمهوری اسلامی این سوخت را از خارج تهیه کند.

ایران و غرب، اکتبر سال گذشته در وین بر سر کلیات این پیشنهاد مبنی بر مبادله اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد جمهوری اسلامی با اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد روسیه توافق کرده بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندی بعد اعلام کردند که تنها در شرایطی که این مبادله، به تدریج و در خاک ایران صورت بگیرد، با آن موافق هستند.

هفته گذشته، احمدی‌نژاد در سخنانی غیرمنتظره، از آمادگی ایران برای خروج اورانیوم خود خبر داد، اما روز گذشته در چرخشی ناگهانی، دستور تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را صادر کرد

غرب نیز با رد این شرط، تهدید کرد که دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

هفته گذشته، محمود احمدی‌نژاد در سخنانی غیرمنتظره، از آمادگی ایران برای خروج اورانیوم خود خبر داد، اما روز گذشته در چرخشی ناگهانی، دستور تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را صادر کرد.

این دستور احمدی‌نژاد با واکنش تند کشور‌های غربی مواجه شده است. آنها اعلام کرده‌اند که موضوع تحریم‌ها را جدی‌تر از گذشته دنبال خواهند کرد.

مسئولان جمهوری اسلامی پیش‌تر گفته بودند در صورتی که غرب حاضر به تامین سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران نباشد، ایران اقدام به تولید آن خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در مقابل سیاسی کاری غربیها باید از روشهای خود انان استفاده کرد.
در ایران مردمدار بود و در خارج از کشور مثل بوغلمون ٧ رنگ
از دانشمندان ایرانی وطن دوست در داخل و خارج از کشور هم باید خواهش کرد که جهت ساختن نیروگاهای اتمی فعالیتهای علمی خود را گسترش داده و تلاش کنند ،ایرانیان را از وابستگی به غرب و روسیه نجات دهند.
دانشمندان انقلابی و مردم دوست که میل دارند نامشان در تاریخ کشور ثبت گردد،باید در رابطه با علوم هسته ای در خدمت دولت ایران قرار گیرند.فرصت کنونی استثنایی است،غافل نشوید و از انگ خوردن هم نترسید.
سربلند باد ایرانی مسلمان و غیر مسمان و پایدار باد اتحاد انان
خار باد دشمنان ان مرز و بوم

-- mansour piry khanghah ، Feb 8, 2010 در ساعت 12:15 PM