رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ بهمن ۱۳۸۸

ایران تولید سوخت ۲۰ درصد را آغاز کرد

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از آغاز تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات اتمی نطنز خبر داد.

آقای صالحی امروز سه‌شنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که غنی‌سازی در تاسیسات نطنز، در «زنجیره‌ای جداگانه» و به طور «آزمایشی» آغاز شده است.


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

تلویزیون عرب‌زبان العالم و شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی نیز گزارش کرده‌اند که ایران، عملیات غنی‌سازی اورانیوم با خلوص کم برای دستیابی به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرده است.

محمود احمدی‌نژاد دو روز پیش از این دستور آغاز تولید این سوخت را به مسئولان سازمان انرژی اتمی داده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره زنجیره جدید در سایت نطنز گفت که این زنجیره، پیش از این نیز وجود داشت، اما با اصلاحات بر روی آن، آماده غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد شده است.

صالحی در عین حال اظهار داشت که آغاز غنی‌سازی در دو نامه به اطلاع مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است و بازرسان این آژانس از امروز بر این فرآیند نظارت خواهند کرد.

«آغاز این غنی‌سازی، به معنای بسته شدن باب تعامل و مذاکره برای تبادل سوخت نیست و چنانچه طرف‌های مذاکره از خود عقلانیت نشان داده و به وقت‌کشی پایان دهند، جمهوری اسلامی آماده ادامه تعامل است»

این مقام سازمان انرژی اتمی همچنین افزود که آغاز این غنی‌سازی، به معنای «بسته شدن باب تعامل و مذاکره برای تبادل سوخت نیست و چنانچه طرف‌های مذاکره از خود عقلانیت نشان داده و به وقت‌کشی پایان دهند، جمهوری اسلامی آماده ادامه تعامل است.»

ایران و غرب بر سر پیشنهاد اکتبر سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر مبادله سوخت ۳.۵ درصدی ایران با سوخت نزدیک به ۲۰ درصد روسیه با یکدیگر به توافق نرسیدند.

جمهوری اسلامی، تبادل تدریجی سوخت در خاک خود را شرط پذیرش این پیشنهاد عنوان کرده بود که از سوی کشور‌های غربی رد شد.

غرب در واکنش به این اقدام ایران، تلاش‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.

مقام‌های آمریکا و فرانسه روز گذشته (دوشنبه) اعلام کردند که زمان تشدید تحریم‌ها علیه تهران فرارسیده و اقدامات این کشور، راهی به جز افزایش فشارهای بین‌المللی بر این کشور را برای غرب باقی نگذاشته است.

اما چین، بار دیگر خواستار ادامه مذاکرات شده و با تحریم تهران مخالفت کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه خنده ی ابلهانه ای میزانی به روی جهان . حق داری باید به نوعی نشان بدی که بالاخانه ت اجاره رفته است .و گر نه مردم جهان چگونه میتوانند باور .......

-- بدون نام ، Feb 9, 2010 در ساعت 12:00 PM

جهت اطلاع کامنت گذار قبلی آقای صالحی مدرک خود رو از دانشگاه MIT گرفته فکر کنم بالا خونه اش از شما بهتر کار کنه!

-- امیر ، Feb 9, 2010 در ساعت 12:00 PM