رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ دی ۱۳۸۸

خاتمی: دور جدید خشونت‌ها آغاز شده است

محمد خاتمی با انتقاد از شرایط «بحرانی» ایران، گفت که دور جدیدی از خشونت‌ها توسط کسانی که در حکومت «امنیت کامل» دارند، آغاز شده است.

آقای خاتمی این اظهارات را هفته گذشته در دیدار با ۵۰ تن از بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات ایراد کرده، اما متن این اظهارات امروز سه‌شنبه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.


عکس یادگاری تعدادی از بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی با خاتمی

رئیس بنیاد باران با «بحرانی» توصیف کردن شرایط کشور، اظهار داشته که نمی‌توان با «خشم و زور» بر مردم «حکمرانی» کرد و در صورتی که «مسئولیت‌پذیری و تحمل نباشد و رضایت مردم به حساب نیاید، سرکوب و زور پیش می‌آید.»

پس از حوادث روز عاشورا، دور جدیدی از بازداشت‌ فعالان سیاسی و مدنی در ایران آغاز شده است. همزمان با این فشار‌ها، «ترور‌هایی» نیز رخ داده که تاکنون شخص یا گروهی مسئولیت آنها را بر عهده نگرفته است.

«دروغ‌های بسیاری در این روزها گفته شده و وعده‌های بسیاری داده شده است، اما مردم می‌بینند تشکیلاتی که عهده‌دار امور آنان است، کار چندانی انجام نداده و مشکل‌ساز نیز شده است»

به گفته خاتمی، «در روزهای اخیر به جای تعادل و آرامش، شاهد هجمه‌های سنگین و موج جدید فشارها و دستگیری‌ها هستیم.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار داشت: «عده‌ای در تریبون‌های رسمی،‌ سیاه را سفید و سفید را سیاه نشان می‌دهند و از منبرها به افراد تهمت می‌زنند و دروغ می‌گویند.»

رئیس بنیاد باران افزود: «دروغ‌های بسیاری در این روزها گفته شده و وعده‌های بسیاری داده شده است، اما مردم می‌بینند تشکیلاتی که عهده‌دار امور آنان است، کار چندانی انجام نداده و مشکل‌ساز نیز شده است.»

خاتمی افزود که نمی‌توان با «خشم و زور» بر مردم «حکمرانی» کرد و در صورتی که «مسئولیت‌پذیری و تحمل نباشد و رضایت مردم به حساب نیاید، سرکوب و زور پیش می‌آید»

محمد خاتمی همچنین درباره گزارش کمیته ویژه مجلس گفته که «این گزارش، سندی تاسف‌بار در جمهوری اسلامی از یک فاجعه است.»

وی تاکید کرده که بسیاری از واقعیت‌های پس از انتخابات در این گزارش منعکس نشده، «ولی همین اندازه کافی است که پشت همه علاقه‌مندان به نظام و اسلام و ایران را بلرزاند.»

کمیته ویژه مجلس چندی پیش، گزارش خود در خصوص بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را منتشر کرد که در آن سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران مسئول وقایع بازداشتگاه کهریزک معرفی شده است.

آقای مرتضوی این گزارش را رد کرده است، اما اعضای این کمیته گفته‌اند که وی می‌تواند با حضور در دادگاه و ارائه سند از خود دفاع کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یعنی‌ مثلا حاج شیخ خاتمی همیشه راستگو بوده؟؟!! ملت را سر کار نگذاشته؟ همیانش در حکومت از موجودات تندرو (در جهتی‌ متفاوت از احمدی) نبودن؟؟ زیر سیبیل ایشون نبود که قتل زنجیره‌ای میشد و ایشون به دانشجویان معترض نمیگفتن "خفه" (به قول امام راحلشان)؟؟ هنوز شیخ دنبال نظامه! من نمیدونم با این چنین آدمی‌ چه افتخاری داره عکس گرفتن؟؟ درست مثل اینکه آدم مفتخر باش که کنار مارشال پتن، همکار هیتلر در فرانسه عکس داشته باشه! ساعت خواب ملت!

-- Ali ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

آقای خاتمی عزیز با سلام خدمتتان عرض کنم که واقعا اسلام همین است! همین که آنها می گویند و نه آنچه را تو می گویی! اسلام خوبی را نمی پذیرد حتا کسانی که در درون جبهه ی خودش هم بخواهند خوب باشند را له می کند، خلع لباس می کند، ترور شخصیت می کند، به زندان می اندازد، ترور می کند، شکنجه می کند، بدنام می کند. آری برادر عیز ایرانی اسلام همین است که آنها می گویند و نه این که تو می گویی. آیات قرآن را نگاه کن همین است که آنها می گویند. و قاتلوهم حتا لا تکون الفتنه و مگر رهبری و کل روحانیت شما را و مارا فتنه و فتنه گر نمی نامد و نمی داند!!! پس برادر اسلام همین است و چاره ای برآن نیست که در قوطی کنسرو دگمهایش غیر متغییر مانده است!
سلام بر ایران
سلام بر انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایرانی با پرچم سه رنگ و شیر و خورشید

-- بدون نام ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

‎خمينی، بنيانگذار حکومت اسلامی، پيشوای خشونت ستايان و خشونت پروران بوده، و هست. برای پی بردن به تقدس و نقش خشونت در اسلام سياسی کافی است سری به قوانين حکومت اسلامی زده شود.
حسنی،

-- Hasani ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

ضمن احترام به آقای خاتمي..هيچ حکومت ايدولوژيک موفق نبوده..شوروی يا چين يا حکومت اسلامی پاکستان؟...درکشورهای دموکرات کاری ندارند مذهب و عقيده ات چيست.می پرسند چه بلدی و چکارکرده اي...

-- مهران ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

کارنامه این حکومت یعنی دروغ و خشونت. مردم که در این سی سال چیز دیگری ندیدند. خاتمی می خواهد چهره این نظام ظالم و قرون وسطایی را رنگ آمیزی کند تا نظام حفظ شود. دوران مردم فریبی و دین فروشی فقها بسر رسیده و باید دنبال تغییر حکومت بود و بس.

-- مریم ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

خاتمی داره تلاش میکنه که زندانی های سیاسی را آزاد کنه. این حرفها را هم در این جهت میزنه. حکومت هم اگر این کار را نکنه یعنی اینکه عکس حرفهای او درسته و خودش را بیشتر در بحران فرو خواهد برد.

-- امیر ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

از کرامات شیخ ما عجب
دست خود باز کرده گفت وجب!


واقعاً که چشم بسته غیب گفتی ای سید خندان

-- عارف ربانی ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

افرادي مانند سيد بزرگوار همواره با گزينش مسير اعتدال و غلبه انديشه بر هيجان باعث استحكام اين نظام به ظاهر مقدس شده اند. اما خود سيد هم مي داند كه خانه از بن ويران است.
درود بر سيد عزيز (خاتمي)

-- reza ، Jan 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

...
کشتند ما رو با‌ هی گفتن سید بزرگور . آخه من نیمیدونم چرا اینقدر بعد از انقلاب کلمات همگی‌ بیمعنی شده اینقدر؟

-- mohsen ، Jan 20, 2010 در ساعت 01:00 PM