رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ دی ۱۳۸۸

کانون نویسندگان: «کشتار مردم» محکوم است

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای، «کشتار وحشیانه‌ مردم» را محکوم کرد.

در تجمع‌های پراکنده روز عاشورا، شماری از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و وقایع پس از آن کشته شدند. مقامات رسمی ایران تعداد کشته‌شدگان را هشت نفر اعلام کرده‌اند.

در بیانیه کانون نویسندگان آمده ‌است: «حاکمیت که برای حل بحران فراگیر خود، مانند همیشه، پاسخی جز سرکوب و اعدام و سنگسار ندارد، مردم معترضی را که درخواستی جز آزادی ندارند، به خاک و خون کشید.»


این کانون با یادآوری این‌که بنا بر منشور خود، «دفاع بی‌قید و شرط از آزادی بیان و قلم و اندیشه، بی‌هیچ حصر و استثنا برای همگان» را وظیفه خود می‌داند، خواستار رسیدگی به آنچه «جنایت» توصیف کرده، شده است.

کانون نویسندگان در عین حال خواهان آزادی فوری صدها بازداشتی شده‌ است.

«حاکمیت که برای حل بحران فراگیر خود، مانند همیشه، پاسخی جز سرکوب و اعدام و سنگسار ندارد، مردم معترضی را که درخواستی جز آزادی ندارند، به خاک و خون کشید»

کانون نویسندگان ایران نهادی فرهنگی صنفی است که در سال ۱۳۴۷ پایه‌گذاری شده است. احمد شاملو، محمود اعتمادزاده، جلال آل‌احمد و سیمین بهبهانی از جمله موسسان این کانون هستند.

طی هفته اخیر، شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی، روزنامه‎نگاران و دانشجویان بازداشت شده‌اند.

زهره تنکابنی و مهین فهمیی از مادران صلح، امید منتظری فرزند مهین فهمیمی و اردوان تراکمه از جوانان چپ‌گرا نیز در میان بازداشت‌شدگان پس از عاشورا هستند.

این کانون با یادآوری این‌که، «دفاع بی‌قید و شرط از آزادی بیان و قلم و اندیشه» را وظیفه خود می‌داند، خواستار رسیدگی به آنچه «جنایت» توصیف کرده، شده است

‫مازیار شکوری از فعالان سیاسی استان گیلان، آتیه یوسفی، از فعالان سیاسی و مدنی رشت و کیانوش سعیدی از دیگر شهروندانی هستند که در جریان تجمعات روز عاشورا بازداشت شده‌اند.

مقامات نیروی انتظامی تهران بازداشت ۵۰۰ نفر در روز عاشورا را تائید کرده‌اند. تارنمای «تغییر برای برابری» از انتشار لیست ۶۰۰ نفره بازداشت‌شدگان در زندان اوین خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش روز چهارشنبه، ۹ دی ماه اسامی حدود ۶۰۰ نفر از زندانیان اخیر، در ۱۸ صفحه به خانواده‌هایی که برای پیگیری وضعیت فرزندانشان به اوین مراجعه کرده بودند، داده شده‌ است.

ماشاء‌الله شمس‌الواعظین، شاهپور کاظمی، بدرالسادات مفیدی، محمدجواد مظفر، رضا تاجیک، کیوان مهرگان، نسرین وزیری، مرتضی کاظمیان، محمدجواد صابری، منصوره شجاعی، علی مهرداد، نوشین عبادی، ابراهیم یزدی، مرتضی حاجی، عمادالدین باقی، علیرضا بهشتی، قربان بهزادیان‌نژاد، مصطفی ایزدی، محمد طاهری و حشمت‌الله طبرزدی از جمله فعالانی هستند که پس از تجمعات اعتراضی روز عاشورا در ایران، راهی زندان شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان با سلام من فکر می کنم که کانون نویسندگان ایران از توان افتاده و احتیاج به خونی نو دارد! این ارگان هم همانند نهضت آزادیها و ملی مذهبیون در کهولت سن و نداشتن وارٍ دارد له می شود. اینها گویی از انقلاب سبز خبری ندارند اگر به روح نوشته آنها نگاه کنید تنها ژست است که هست. اما خبر زیر را بخوانید از جرس است که در فریاد است! آری جرس فریاد می دارد که بربندند محملهاشان و پول ها را بردارند و به خارج پناهنده شوند! آری ولی قبل از خواندن بدانید که این بنده سرباز حکومت نظامی شاه فقید ایرانم. شاه یم اسم مستعار داشت نام او عقاب بود # از عقاب به همه ی نیروهای مسلح شاهنشاهی ایران! ار این تلگرافها ما و خصوصا من می بایست آنرا رمز گشایی کنیم. در بحبوحه انقلاب یکی از شدید ترین فرمانهای شاه عبارت از این بود: از من شاهنشاه ایران به همه ی یکانها ، از تمامی نیروهای مسلح خواسته شده که تمامی حرکتهای مشکوک زیر نظر گرفته شود، حتل الامکان از نیروی سلاح استفاده نشود، خونی جاری نگردد، استفاده از سلاح گرم تنها در آخرین آخطار ها و با تیر هوایی خاتمه یابد. تنها اگر جان یک نظامی در خطر افتاد تنها از شکم به پایین مهاجم شلیک شود... البته من از حافظه و بدون کوچکترین اعمال نطر شخصی این مطلب را نوشتم. ولی در پایان و پیش از خواندن خبر جرس بدانید که چند روز پیش ار بیست و دوم بهمن تانکها و نفر بر ها و زرهپوشها از کرج راهی تهران شدند، خوشبختانه نیروهای مسلح زمان شاه انسانها بسیار شریفی بودند، که بنده خودم به عنوان سرباز با بیست و دو سرباز دیگر هم قسم شده بودیم که اگر کسی به ما فرمان آتش داد فرمانده را خاموش کنیم. جالب است که فرمانده ما افسری بود که الهی زنده باشد نامش عباس گ. بود به من یک روز گفت که ما از هم قسم بودن شما خبر داشتیم، و ما هم در بین خودمان همقسم بودیم!! و حالا تاریخ دارد تکرار می شود تانکها دوباره بسوی تهران رواتنه شده اند! ولی اینبار ما هم حکومت شاه را آزموده ایم و هم حکومت عدل علی را و اینبار زنده باد جمهوری ایران. خبر را بخوانید:

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸, ساعت ۲:۱۷ بعد از ظهر |
گسیل نیروهای نظامی و خودروهای سنگین زرهی به تهران
فرهاد علوی


شبکه جنبش راه سبز (جرس): از صبح امروز صدها نیروی نظامی و دهها خودروی سنگین زرهی از کرج به سمت تهران منتقل شدند.

به گزارش خبرنگار جرس، برخی از این خودروها که ویژه سرکوب تظاهرات درون شهری است تاکنون در خیابانهای تهران مشاهده نشده بود. همچین صدها نیروی نظامی نیز از این شهر در حال حرکت به سمت تهران هستند.

گسیل نیروهای بیشتر و تجهیزات نظامی سنگین تر به تهران را ناظران مرتبط با حوادث عاشورای تهران می دانند که در آن مردم در پاره ای از ساعات نیروهای گاردی را یا فراری دادند و یا محاصره کردند. نیروهای نظامی بیم آن دارند که انتشار تصاویر مربوط به حوادث روز عاشورا موجب روحیه گرفتن معترضین و رویارویی بیشتر آنها با یگان های نظامی سرکوبگر شود.

استقرار نیروهای نظامی در میادین اصلی شهر

خبرنگار جرس در تهران همچنین امروز صبح در میادین هفت تیر، ولی عصر و انقلاب ماموران نظامی مستقر شده را مشاهده کرد و گفت که: این نیروها البته تاکنون از نیروهای کلانتری هستند و تا لحظه ارسال این خبر از حضور نیروهای گاردی خبری نیست.

اعتراض ها امروز ادامه می یابد؟

به گزارش خبرگزاریها، برخی از معترضین قصد دارند تا در ساعت 15 امروز ، خاطره شهدای عاشورای تهران را گرامی دارند. در حوادث عاشورای تهران 37 نفر به شهادت رسیدند که برخی از این افراد توسط خودروهای نیروی انتظامی به زیر گرفته شدند. یکی از این کشته شدگان سید علی موسوی خواهر زاده میرحسین موسوی بود که روز گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی تدفین شد.

دانشجویان مجروح مفقود شده اند
از سوی دیگر امروز پنجشنبه ، یک روز پس از حمله خونین به دانشگاه آزاد مشهد که منجر به زخمی شدن دهها دانشجو و شهادت احتمالی دو دانشجوی این دانشگاه شد، نیروهای یگان ویزه ، امنیتی و ارذل و اوباش موسوم به انصار، دانشگاه را محاصره کرده اند و هر لحظه احتمال حمله مجدد آنان به این دانشگاه می رود.
به گزارش جرس، تعدادی از دانشجویان بازداشتی روز گذشته این دانشگاه هم اکنون آزاد شده اند ، اما از وضعیت دیگر دانشجویان بازداشتی و خصوصا دانشجویان مجروح که به طرز وحشیانه ای با ماشین های دولتی از دانشگاه خارج شدند ، اطلاعی در دست نیست.

شب گذشته در اعتراض به حمله خونین به دانشگاه آزاد مشهد ، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز تجمعات خودجوش و محدودی در صحن این دانشگاه برگزار کردند. دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای اعتراضات گسترده در امروز و روزهای آینده فراخوان هایی در این دانشگاه پخش کرده اند. وضعیت اطراف دانشگاه فروسی و خیابان های اطراف آن نیز به شدت امنیتی گزارش شده است. حضور گسترده نیروهای سرکوبگر یونیفرم پوش و امنیتی اطراف دانشگاه فردوسی و آزاد مشهد به وضوح قابل مشاهده است.

دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد هم اکنون در حال جمع شدن جهت اعتراض به وقایع دیروز در این دانشگاه هستند.

برخی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد که هنوز بازداشت نشده اند همراه با برخی از اساتید این دانشگاه به دنبال مشخص شدن وضعیت دانشجویان بازداشت شده و مجروح حادثه دیروز حمله خونین به این دانشگاه هستند.

عدم اطلاع رسانی در مورد دانشجویان این دانشگاه که توسط نیروهای امنیتی و انصار با ضربات چاقو وقمه مضروب شدند و سپس از دانشگاه ربوده شدند ، احتمال به شهادت رسیدن دو دانشجوی دختر این دانشگاه را تقویت می کند. این دو دانشجو که از ناحیه گردن زخمی شده بودند در حالی که بیهوش و غرق در خون بودند توسط نیروهای لباس شخصی به مکان نامعلومی منتقل شدند.

مسئولان امنیتی و قضایی مشهد همچنان درقبال این حادثه سکوت کرده اند و با حمایت از مهاجمین به این دانشگاه ، دانشجویان دانشگاه های مشهد را به شدت خشمگین کرده اند.

-- نکونام ، Dec 31, 2009 در ساعت 02:00 PM

با سلام
از اینکه در میان آتش و ظلم وستم این رژیم ضد آزادی و آزادگی زندگی می کنید اما هنوز ترس نتوانسته است حس شهامت و حس انسان دوستی شما را سرکوب کند سپاسگزارم. من هم به عنوان یک نویسنده و یک انسانی که سالهاسات در راه انسانیت می کوشم همه تلاشم را برای پشتیبانی از مردمم خواهم کرد. از آنجایی که یکی از اعضای کانون نویسندگان کشوری که در آن می زیم هستم می توانم هم پیام شما را به ایشان برسانم و هم با کمک کانون مان فعا لیتهای لازم را انجام بدهم. شما تنها نیستید. جهان از مظلومیت و آزادگی شما بیدار شده است.
پایدار باشید زمان رهایی نزدیک است

-- حمیرا طاری ، Dec 31, 2009 در ساعت 02:00 PM