رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ دی ۱۳۸۸

ادامه بازداشت فعالان سیاسی و مدنی در ایران

ماشاء‌الله شمس‌الواعظین، شاهپور کاظمی، بدرالسادات مفیدی، محمدجواد مظفر، رضا تاجیک، کیوان مهرگان، نسرین وزیری، مرتضی کاظمیان، محمدجواد صابری، منصوره شجاعی، علی مهرداد، و نوشین عبادی دستگیر شدند.

دستگیری این افراد در ادامه بازداشت‌هایی صورت می‌گیرد که از یکشنبه شب آغاز شده است.

ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ایران، بامداد سه‌شنبه در منزلش دستگیر شده است.

ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ایران، بامداد سه‌شنبه در منزلش دستگیر شده است

منصوره شجاعی، از فعالان جنبش زنان و مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز بامداد امروز سه‌شنبه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

نوشین عبادی خواهر شیرین عبادی نیز جزو بازداشت‌شدگان امروز است. شیرین عبادی با انتشار اطلاعیه‌ای، خبر دستگیری خواهر خود را تائید کرده است.

شاهپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد که به تازگی پس از چند ماه از زندان آزاد شده بود، شب گذشته بار دیگر بازداشت شده است.

گزارش‌های دیگر نیز حاکی است که بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، رضا تاجیک، دبیر سیاسی روزنامه‌های توقیف شده شرق و کارگزاران، نسرین وزیری، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایلنا و خبرآنلاین، کیوان مهرگان، دبیر سیاسی ضمیمه روزنامه اعتماد، محمدجواد صابری، خبرنگار وب‌سایت هم‌میهن و علی مهرداد از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی هم دستگیر شده‌اند.

بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، رضا تاجیک، دبیر سیاسی روزنامه شرق، نسرین وزیری، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایلنا و کیوان مهرگان، دبیر سیاسی ضمیمه روزنامه اعتماد هم دستگیر شده‌اند

محمدجواد مظفر، مدیر انتشارات کویر نیز ظهر امروز پس از تفتیش منزل، در دفتر انتشاراتش بازداشت شده است.

یکشنبه شب نیز گروهی از نزدیکان میرحسین موسوی و محمد خاتمی بازداشت شده‌اند. ابراهیم یزدی، مرتضی حاجی، عماد‌الدین باقی، علیرضا بهشتی، قربان بهزادیان‌نژاد، مصطفی ایزدی، محمد طاهری و حشمت‌الله طبرزدی از جمله بازداشت‌شدگان روز گذشته هستند.

موج جدید بازداشت‌ها در ایران پس از وقایع روز عاشورا که منجر به کشته‌‌شدن دست‌کم هشت تن شد، آغاز شده است.

محافظه‌کاران نزدیک به دولت قصد دارند در محکومیت وقایع این روز که به گفته آنها منجر به «هتک حرمت» روز عاشورا شده است، فردا چهارشنبه دست به راهپیمایی بزنند.

منصوره شجاعی، از فعالان جنبش زنان و مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز بامداد امروز سه‌شنبه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند

طی دو روز گذشته، اطلاعیه‌های زیادی از سوی ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی در محکومیت حوادث این روز و «ضرورت» برخورد قوه قضائیه با رهبران مخالفت دولت منتشر شده است.

از سوی دیگر کشور‌های اروپایی و آمریکا نیز با محکوم کردن خشونت‌های دولتی علیه مردم معترض ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به خشونت‌ها پایان دهند.

اعتراض‌ها در ایران به نتیجه انتخابات بیش از شش ماه است که ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم ایران، مردم صبور ایران! مردم شریف ایران، درود بیکران بر شما!
در یک کلام ما چاره ای جز سرنگونی این حکومت ...نداریم. همچنانکه فرانسویها برای آزاد شده از زیر یوغ خلیفه و ملایان زندان باستیل و همه ی زندانهای فرانسه تصرف کردند ما نیز چاره ای جز تسخیر تمامی زندانها و آزادی زندانیان نداریم. نداریم که نداریم. آقای موسوی و کروبی باید اعلام اعتصاب عمومی کنند! اگر نکردند ما خود این کار را خواهیم کرد. هموطنان خارج از کشور بپاخیزید! برای ایران همگی بپا خیزیم. این حکومت در تمامیتش و با تمام قدش باید دفن شود.
....
زنده باد جمهوری ایران

-- بدون نام ، Dec 29, 2009 در ساعت 01:00 PM

با اين دستگيرى ها رژيم به استيصال خود در
مقابل معترضين اعتراف مي كند.رژيمى كه پس از سى سال حكومت ننوانسته سياستمدارى قابل توليد كند كه در چنين مواقعى بحرانى قادر به مانورى سياسى باشد تا كشوررا از سقوط نجات دهد و تنها راهى كه ميداند سركوب و دستگيرئ و داغ ودرفش است مرده است و همان بهتر كه برود و شرش را از سر ملت كم كند

-- نادر ، Dec 29, 2009 در ساعت 01:00 PM

مجاهدين ٢٨ سال است همين حرفها را ميزنند ولي كمونيست هاي هوادار رژيم آنها را مي كوبند به نام اصلاحات و نفي خشونت٠ ديديد كه آخر با خشونت در عاشورا رژيم راعقب نشانديد٠ پس دست از اين بازيها برداريد٠ موسوي هم به تاريخ پيوست٠حتي اعلاميه هم نمي دهد٠ دو راه مانده مجاهدين يا سلطنت طلبان

-- chapaky ، Dec 29, 2009 در ساعت 01:00 PM

این سیل عظیم بازداشتها تنها نشان دهنده استیصال حکومت است ولی دیگر کار ازاین مسائل گذشته و سقوط حکومت خیلی نزدیک است

-- دمیر ، Dec 29, 2009 در ساعت 01:00 PM

از مقامات دولت هلند مخصوصا وزارت خارجه انتظار میرفت که مثل مقام‌های آمریکایی، آلمانی‌ بریتانیا و حتی روسی، پایمال شدن حقوق بشر در ایران را توسط ...جمهوری اسلامی محکوم کند.
.....

-- یک پناهنده ، Dec 29, 2009 در ساعت 01:00 PM

منطق گفتاری و استدلالی این دوست گرامی، آقا یا خانم chapaky مرا به یاد رأی گیری "آری یا نه" بنیانگزاران جمهوری اسلامی (که عده زیادی شان هم از همان "کمونیست های طرفدار" این حکومت بودند!) می اندازد.

البته ایشان به جای یک انتخاب، دو انتخاب پیش روی ملت ایران گذاشته اند که بسیار "ما" را سرافراز کرده، قرین منت و رحمت خود ساخته اند به حق علی و آل علی!

اما ببخشید، یعنی هیچ "آلترناتیو" دیگری وجود ندارد: رفراندوم، احزاب گوناگون آزاد، حتی دو حزبی گورمگوری به سبک آمریکا و انگلستان و فرانسه یا...؟

-- کاشف السلطنه اهل قبور ، Dec 29, 2009 در ساعت 01:00 PM