رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ دی ۱۳۸۸

کروبی: شاه حرمت عاشورا را نگاه می‌داشت

مهدی کروبی در اطلاعیه‌ای، با «وصف‌ناپذیر» خواندن خشونت‌های روز عاشورا گفت که حتی شاه هم «حرمت عاشورا» را نگاه داشت.

آقای کروبی که از رهبران مخالف دولت به شمار می‌رود، در اطلاعیه خود آورده که «براستی چه شده است که حکومت برخواسته از قیام عاشورا، در روز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است.»

روز گذشته، همزمان با برگزاری مراسم عاشورا در تهران، نیرو‌های پلیس و لباس شخصی، با هجوم به راهپیمایی مخالفان دولت، دست‌کم پنج تن را کشته و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کردند.


شدت خشونت‌های دولتی علیه مردم معترض، از سوی بسیاری از رسانه‌ها طی شش ماه اخیر «کم‌سابقه» گزارش شده است.

علی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی یکی از کشته‌شدگان حوادث روز عاشورا است که گفته شده جسدش «ناپدید» شده است.

«براستی چه شده است که حکومت برخواسته از قیام عاشورا، در روز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتی وحشی را به جان مردم انداخته است»

در اطلاعیه کروبی که در وب‌سایت خودش منتشر شده، همچنین آمده که «یا رب چه شده است که حرمت عاشورا و عزاداران فرزند زهرا (س) در ظهر عاشورا نگاه داشته نمی‌شود و آنان را به خاک و خون می‌کشند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی، خشونت‌ها علیه مردم معترض در روز عاشورا را «گناهی نابخشودنی» دانسته و خطاب به عاملان این‌گونه حوادث نوشته که «اگر دین ندارید، لااقل آزاد مرد باشید.»

کروبی در بخش دیگری از اطلاعیه خود افزوده که «لجاجت، خیره‌سری و عدم تمکین به قانون و حقوق مردم، هفت ماه است که کشور و مردم را به پرداخت هزینه‌ای جبران‌ناپذیر دچار کرده است.»

«لجاجت، خیره‌سری و عدم تمکین به قانون و حقوق مردم، هفت ماه است که کشور و مردم را به پرداخت هزینه‌ای جبران‌ناپذیر دچار کرده است»

وی همچنین از حمله گروهی «اوباش» به حسینیه جماران در زمان سخنرانی محمد خاتمی در شب عاشورا انتقاد کرده است.

به گفته کروبی، این «اوباش» با هماهنگی «مراکز خاص»، به طور «وحشیانه» شیشه‌های حسینیه جماران را شکسته و مردم را «کتک» زده‌اند.

رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش کرده‌اند که شب عاشورا حدود ۵۰ نفر از لباس شخصی‌ها با حمله به حسینیه جماران، سخنرانی محمد خاتمی را ناتمام گذاشتند.

در روز عاشورا نیز لباس شخصی‌ها در کنار نیرو‌های پلیس اقدام به ضرب و شتم مردم معترض می‌کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رفسنجانی باز کن پنجره را صبح دمید
رفسنجانی تردید نکن .یک دل باش .از ....که پنهان شده ای بیا بیرون .مرد باش .و یک دل. مردانه پا به میدان بگذار .تو باید از این جوانان یاد بگیری؟یا به آنها درس شرف و ایستادگی بیاموزی ؟ شرف به خرج بده و بیا بیرون .با مردم باش . مرگ از زندگی با ذلت زیباتر است. رفسنجانی باز کن پنجره را صبح دمید . شمیم

-- شمیم ، Dec 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

با تشکر از تحلیل آقای دکتر محمدی. جمهوری اسلامی در روز عاشورا علیرغم مشروعیت زدایی از خود موفق شد جنبش سبز را رادیکال کند. به این معنی که اولا راه آشتی را با مخالفان بست ثانیا جوانترهای جنبش را در چمبر چرخه بازتولید خشونت اسیر کرد بدین ترتیب مطالبات به سمت براندازی رژیم می رود که ناخوداگاه بدنه جنبش را از سران معنوی آن جدا می کند چرا که برای آقایان موسوی و کروبی و خاتمی خط قرمز حفظ جمهوری اسلامی است لذا آرام آرام بدنه جنبش از سر فرضی حدا می شود و از آنجا که برعکس انقلاب 57 این بار حمایت چندانی از شهرستانها نداریم ، سرکوب بدنه جنبش برای حکومت راحتتر می شود.

-- بدون نام ، Dec 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

من امیدوارم که موسوی درایت لازم را برای گذار از جمهوری اسلامی داشته باشد! البته میدانم که دارد! آنها حتا برای موسوی نیز راه حلی دیگر باقی نگذاشتند! موسوی مجبور است از این بالاتر رود!
زنده باد انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Dec 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

گدائی کردن شرف و مردانگی از کسانی که با انحصاری کردن قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به بزرگترین ثروتمندان کشور ما تبدیل شده اند،نشانگر خوشبینی بی اساسی است که سی سال پیش هم از این حضرات گدائی تغییرات زیر بنائی اقتصادی در جهت طبقات محروم میکرد.اینان بجز پر کردن جیب بی انتهای خویش به چیز دیگری نمیاندیشند. نه وطن دارند و نه شرف. و این نعل وارونه زدن بخشی از روحانیت و اظهار بی اطلاعی آنها از فجایع سی ساله حکومت اسلامی هدفی بجز حفظ موهومات ساخته و پرداخته آنان در ذهن توده های مردم ندارد.

-- آرش ، Dec 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

دوست عزیز ...رفسنجانی ... غیر از زحمت برای این ملت کار دیگری نکرده است! هاشمی و خانواده اش در تمامی قتلها و ترورها و سرکوبها دست داشت و این نیز با عطف به ما سبق دست دارند! رفسنجانی همراه خمینی و خامنه ای و رضایی و قالیباف باعث هشت سال جنگ هستند. اینان باید از تمامی مناصب دولتی و اجتماعی کنار گذاشته شوند. اینان دستانشان تا مرفق در خون مردم است! هاشمی بصورت مستقیم در تمامی قتل ها دست داشته و دارد، او از قتل سید جواد ذبیحی و تقی روحانی که اول خواننده ی ربنا بود و دومی گوینده ی رادیو به طرز فجیعی کشته شدند دست داشته تا قتل شاپور بختیار و قاسلو و شرفکندی و احمد تفضلی و سعید شریف و محمد مختاری و علی اکبر سیرجانی و زال زاده و شکنجه های مهندس سحابی و تمامی قتلهای همگانی در سال شصت و هفت و تک قتلها ی مشکوک، جریان اتوبوس روشنفکران، و هزاران ازاله ی بکارت دختربچه های مردم پیش از اعدام با فتوای سه گانه خمینی خامنه ای و هاشمی و اجرای بیشماری از اینها بدست علی فلاحیان که در وزارت اطلاعات بود و هزاران جنایت دیگر دست داشته و اینک نیز دست دارد! مردم ایران متاسفانه گاهی جو زده می شوند! تنها کسانی که می دانند هاشمی چه ... است همین کروبی و موسوی ست، با این تفاوت که موسوی هم شهامتش بلند و بزرگ است و هم صداقتش. موسوی بخوبی می داند که در این سی سال حکومت اسلام ناب محمد به اندازه ی تمامی طول تاریخ ایران شناعت و نامردی و کشتار و تجاوز کرده و اگر بماند سی سال دیگر نیز چنین خواهد کرد! هاشمی در تمامی نامردی های روحانیت شیعه علمدار و نظریه پرداز و عمل گر بوده و هنوز هم هست!

زنده باد آزادی
زنده باد جمهوری ایرانی
زنده باد انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایرانی

-- شب افروز از تهران ، Dec 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

دوستان عزیزم من خواهش میکنم دین و سیاست را باهم یکی نکنین . ما همه مسلمان هستیم ولی در بین ما یزیدی هم هست دورود بر موج سبز دورود بر(( اسلام))

-- omid ، Dec 28, 2009 در ساعت 10:00 AM

روز عاشورا معلوم شد که اين يزيد زمان بر ماه محرم حرمتي قايل نيست بايد هوشيار بود و اميدوار ،به اميد ايراني سبز ،زنده باد مير حسين پاينده کروبي

-- بدون نام ، Dec 31, 2009 در ساعت 10:00 AM