رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ دی ۱۳۸۸

مراسم یادبود آیت‌الله منتظری در قم لغو شد

مراسم یادبود آیت‌‌الله حسینعلی منتظری که قرار بود امروز بعد از نماز مغرب در مسجد اعظم قم برگزار شود، لغو شد.

خانواده آقای منتظری، «شرایط ویژه امنیتی» را دلیل لغو این مراسم اعلام کرده‌اند. به گفته سعید منتظری، پس از خاکسپاری آقای منتظری، بیت ایشان به محاصره نیروهای امنیتی درآمده و مسجد اعظم قم نیز از سوی نیروهای سپاه و بسیج پر شده است.

یک منبع آگاه به زمانه گفته است که مقام‌های امنیتی پیش‌تر به خانواده آیت‌الله منتظری هشدار داده بودند که در صورت ایجاد درگیری در جریان تشییع و خاکسپاری، اجازه برگزاری مراسم یادبود را به آنها نخواهند داد.


سایت آینده نیز از حمله لباس شخصی‌ها به بیت آقایان منتظری و صانعی خبر داده است. به نوشته این سایت، نیروی انتظامی، با مهاجمان برخوردی نکرده و این اقدام با «چراغ سبز» یکی از مسئولان ارشد قم صورت گرفته است.

دفتر آیت‌الله صانعی نیز اعلام کرده است که از حضور وی در حرم حضرت معصومه برای شرکت در مراسم خاکسپاری آقای منتظری، ممانعت به عمل آمده است.

پیکر آیت‌الله منتظری صبح امروز (دوشنبه) تشییع و پس از اقامه نماز به امامت آیت‌الله موسی شبیری زنجانی در حرم حضرت معصومه دفن شد.


رویترز

این مراسم از ساعت ۹ صبح از مقابل خانه این مرجع تقلید شیعه آغاز شد و جمعیت انبوهی از دوستداران آیت‌الله منتظری، خودروی حامل پیکر وی را مشایعت می‌کردند.

خبرگزاری ایلنا گزارش کرده که پیش از اقامه نماز، پیام آیت‌الله خامنه‌ای و احمد منتظری فرزند این مرجع تقلید شیعه قرائت شد. آیت‌الله منتظری در کنار فرزندش محمد منتظری، به خاک سپرده شد.

احمد منتظری طی سخنانی از شرکت‌ کنندگان خواست که پس از پایان مراسم صحن حرم معصومه را ترک کنند.


رویترز

خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، جمعیت شرکت کننده در این مراسم را صد‌ها هزار نفر اعلام کرده‌اند. بسیاری از این افراد، شب گذشته را در خیابان‌های قم سپری کرده بودند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز روز گذشته برای شرکت در این مراسم به شهر قم رفته بودند. این دو رهبر معترضان به نتیجه انتخابات، امروز (دوشنبه) را عزای عمومی اعلام کرده‌اند. نمایندگان اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی نیز در این مراسم شرکت داشتند.


رویترز

سایت عصر ایران گزارش کرده است که مهدی کروبی در مراسم تشییع آقای منتظری، به شدت گریه می‌کرد و مردم در اطرافش شعارهایی در حمایت از او سر می‌دادند.

آیت‌الله امینی امام جمعه قم، آیت‌الله طاهری امام جمعه پیشین اصفهان، آیت‌الله موسوی بجنوردی، محمود هاشمی شاهرودی،‌ قربانعلی دری نجف‌آبادی، علی خمینی نوه آیت‌الله خمینی، علی اکبر محتشمی، عزت‌الله سحابی، حبیب‌الله پیمان، غلامحسین کرباسچی، مصطفی معین، احمد مسجد جامعی، محمدرضا خاتمی، عبدالله نوری، عمادالدین باقی، هادی قابل، محسن رهامی، هادی غفاری، هادی خامنه‌ای، عبدالواحد موسوی لاری و ... از دیگر چهره‌های حاضر در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری بودند.


AP

گزارش‌ها از ایران همچنین حاکیست که ماموران دولتی چند اتوبوس حامل فعالان مدنی و سیاسی که قصد شرکت در مراسم تدفین آیت‌الله منتظری را داشتند در شهر‌های مختلف متوقف و تعدادی از این افراد را دستگیر کرده‌اند.

وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز گزارش کرده‌اند که پس از پایان مراسم تدفین، درگیری‌های پراکنده‌ای در اطراف صحن حرم معصومه بین نیرو‌های امنیتی و مردم عزادار روی داده است.


در این مراسم آن‌طور که این رسانه‌ها گزارش کرده‌اند، گروهی از مردم با در دست داشتن نشانه‌های سبز علیه دولت محمود احمدی‌نژاد و جمهوری اسلامی شعار سر می‌دادند.

گزارش‌ها حاکی است که عزاداران با حمل نمادهایی سیاه و سبز شعار می‌دادند: «ای رهبر آزاده تجاوزم آزاده؟، تجاوز توی زندان این اومده تو قرآن؟، یا حسین میر حسین، ۲۰:۳۰ تو خود عمر و عاصی، عزا عزاست امروز روز عزاست، امروز فقیه نستوه ما پیش خداست امروز، یا حجت‌بن‌الحسن ریشه ظلم را بکن، سیدحسن خمینی تسلیت تسلیت، صانعی تسلیت تسلیت، موسوی کروبی تسلیت تسلیت، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز، روحانی واقعی، مرگش یعنی زندگی، تسلیت کینه‌ای نمی‌خوایم، نمی‌خوایم، ننگ ما ننگ ما، صدا و سیمای ما، این ماه ماه خون است، یزید سرنگون است، منتظری مظلوم راهت ادامه دارد، حتی اگر دیکتاتور بر ما گلوله بارد، امام زمان خودش می‌یاد نایب زوری نمی‌خواد.»


رویترز

شاهدان عینی از قم به زمانه گفته‌اند که گروهای فشار هوادار دولت و آیت‌الله خامنه‌ای در اطراف حرم حضرت معصومه، دست نوشته‌هایی علیه آیت‌الله منتظری را بالای سر گرفته بودند که باعث ایجاد درگیری‌هایی بین مردم عزادار و این افراد شد.


AP

این افراد شعار می‌دادند که «منافق حیا کن شهر قم رو رها کن» و عزاداران نیز در پاسخ به آنها شعار می دادند «مزدور برو گمشو، پول نفت چی شده خرج بسیجی شده.»

وب‌سایت آینده نیز از درگیری لفظی و پرتاب اشیا میان تعدادی از بسیجیان هوادار رهبر جمهوری اسلامی و مردم در اطراف بیت آیت‌الله منتظری خبر می‌دهد.

سایت جرس نیز نوشته است که تعدادی از بسیجی‌ها با حمله به بنر تسلیت درگذشت آقای منتظری، آن را پاره کردند که با شعار «معلوم شد معلوم شد کی عکس‌ها رو پاره کرده» از سوی برخی عزاداران مواجه شدند. اشاره آنها به خبر پاره شدن تصویر آیت‌الله خمینی است که از سوی محافظه‌کاران در ایران بسیار بازتاب یافت.

حضور برخی چهره‌ها در بیت آیت‌الله منتظری

دانشگاه مفید قم که ریاست آن بر عهده آیت‌الله موسوی اردبیلی است هم امروز تعطیل بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

و مکرو و مکرالله فالله و خیروالماکرین

وانان مکر ورزیدند وخداوند هم مکری به میهن اورد خداوند بهترین مکر کنندگان است

-- ebrat ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

به امید هر چه زودتر مراسم دولت کودتا و آقا با شادی برگزار شود.

-- یک ایرانی ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

دولتی که از مرگ یک انسان انقدر وحشت دارد به نظر من اون دولت لیاقت حکومت ندارد. ضمنا چطور است که اینها خیلی دم از حکومت خدا میزنند و چرا خدای آنها به داد این اشخاص نمیرسد فکر میکنم که خدایشان خواب است. واقعا حیف خداوند به اینها خیلی فرصت داد تا اصلاح شوند ولی نخواستند و هر روز بیشتر از گذشته دارند حماقت میکنند

-- یک ایرانی ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

بازار تهران تعطیل است! از شهر های دیگر چه خبر؟ منتظری سبز بود اما سبز هم هست!

-- بدون نام ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

از آقای اکبر هاشمی رفسنجانی چه خبر! ایشان که از یاران قدیمی رهبر بنیادگرایان حکومت هستند و در به قدرت رساند رهبر هم نقش بازی کردند چی خبر؟

-- مسعود ازپارس ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

منتظری پدر روحانی جنبش سبز مردم ایران و چهره شاخص و بی نظیر مرجعییت شیعه در عصر حاضر از میان ما رفت! افسوس و هزاران افسوس
راستش این اواخر با همه اعتقادی که 30 سال پیش به مرجهعییت شیعه داشتم. از آنها به خاطر همه اعمال حکومت جائر. خائن و متجاوز اسلامی و سکوت مرجعییت عصبی و متنفر بودم اما منتظری مرا به مرجعییت شیعه و نقش تاریخیش برای دفاع از مردم در مقابل حکومت جائر امیدوار ساخت. صداقت . شجاعت. حق جویی و در زمان و زمانه بودن از ویزگیهای بارز این مرد بزرگ بود!
یادش گرامی و روحش شان شاد باد!

-- korosh ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

فرصت طلبها واپورتونیستها در خط اول گریه کنها وتسلیت گویان در فقدان آیت الله منتظری هستند.لطفا به تصویر آقای "آیت الله" موسوی اردبیلی بنگرید که چگونه دست خود را به چشم وصورت خود نهاده. نمی دانم در درون خود خجالت زده از همکاری خود در ظلمی که به آقای منتظری رفت می باشد؟ بد نیست آقای خامنه ای هم مثل همقطارانش هرچه زودتر مراسم ختم و فاتحه بر گزار نماید هرچه باشد آقای منتظری به گردن ایشان که به خلعت رهبری نائل آمده است را از ایشان دارد والا بدون چپاندن مواد ولایت فقیه در قانون اساسی بدست و یاری ایت الله منتظری که واضع ولایت فقیه بود، و همه انها که قدرت را برای بعد از آقای خمینی نقشه می کشیدند، امروز بر اریکه قدرت نبودند و باید این روزها از این منبر به آن منبر برای کسب معاش خود وخانواده میدوید.

-- بدون نام ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

امروز سراسر ایران عزا و ماتم بود.جمعیتی که در تشییع این مرجع بزرگ و آزادیخواه حضور یافته بودند باور کنید مثال زدنی بود.من به شخصه حضور سیصد هزار نفر را محتمل میدهم.واقعا انبوه جمعیت بیداد میکرد.قیامتی برپا بود و همچین شعارهای بسیار تندی علیه حکومت و شخص رهبر سر داده شد که نزدیک به دو ساعت طول کشید.دست تمامی مردم سبز درد نکنه.واقعا سنگ تموم گذاشتن.
این ماه ماه خون است
یزید سرنگون است

-- امیر-قم ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

بسیار خوشحالم که با صدور پیام تسلیت مقام معظم رهبری تمامی حیله های دشمنان نقش بر آب شد و دیگر آچمز شدند.

-- اکبرپور ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

خامنه‌اي ظالم و ستمگر خواست با اعلام تسليت حيثيت از دست رفته خود را باز يابد. غافل از اين كه مردم فريب اين حيله‌ ها و سياه بازي‌ها را نمي‌خورند. و بلاهايي را كه اين ستمگر بر منتظري وارد آورد فراموش نمي‌كنند.

-- حسين ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

تو در نماز عشق چه خواندی
که سال هاست
این شحنه های پیر
از مرده ات هنوز پرهیز می کنند؟

-- ملت سبز ایران ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

آيت الله منتظري با مرگ شرافتمندانه‌اش پايه‌هاي حكومت استبداد مذهبي به رهبري خامنه‌اي را در قم به لرزه درآورد و فرو ريخت. و كمر استبداد را در قم شكست. توجه كنيد اينجا قم است نه تهران. و به %8FD8 من راهپيمايي‌ سبزهاي قم و ساير ايرانيان در قم اهميتي فوق‌العاده در فروپاشي استبداد مذهبي و افراطيون متحجر دارد. ويدئوها و شعارهاي جمعيت سبز در صحن حضرت معصومه توجه كنيد. سبزها كمر خامنه‌اي را در قم يعني تنها پشتيبان جدي جنايات وي شكستند.

-- rahim ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

منتظري با مرگش عاشوراي جنبش سبز ايران را آغاز كرد و شوري حسيني بدان بخشيد. منتظري به سبزهاي ايران پرواز را آموخت. جنبش سبز پس از اين تا محو ديكتاتوري و گروههاي خائن به منافع ملت ايران و راهزنان حاكم بر ايران استمرار مي‌يابد. منتظري هيجاني وصف ناپذير به جنبش سبز بخشيد. حال كه مراسم وي را لغو مي‌كنند هر سبز يك عزادار حسين و منتظري خواهد بود يك هوادار آزادي ايران.

-- رحيم ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

آقای خامنه ای خجالت بکش این چه طرز تسلیت گفتن است. تو شاگرد آیت الله منتضری بوده ای . مطمئن باش تو خدا نیستی وخدا تو را بعلت تقلب در انتخابات به خاک سیاه خوهد نشاند.

-- بدون نام ، Dec 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

مرده شور اون پیام رهبری را ببرد که به آن افتضاح پیام نوشت و البته آقای "ایت الله"مکارم شیرازی و دیگر زورمداران قدرت پرست مثل عسگر اولادی وشرکا نیز از انشای مبتذل رهبر تقلبی و جعلی کپی برداری کردند تا مگر مورد مواخذه از جانب رهبر روضه خوانها و مباشر فرهنگی جنایتکارش حسین شریعتمداری قرار نگیرد

-- بدون نام ، Dec 22, 2009 در ساعت 01:00 PM

بازم ملا بازی و چله کشی وعذادارو غیره تازمانی که این بازی است هیچ جنبش دموکراتیک وسکولار به هیچ جایی نخواهید رسید.....!!!!!!!

-- بدون نام ، Dec 22, 2009 در ساعت 01:00 PM