رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ دی ۱۳۸۸

نگرانی از بازداشت پیروان آیت‌الله منتظری

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از دولت خواست که در مراسم عزاداری و بزرگداشت آیت‌الله منتظری مداخله نکند و به «آزار و اذیت و بازداشت پیروان» وی خاتمه دهد.

این کمپین با انتشار بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرده است که دولت، پیروان آیت‌الله منتظری را «هدف» قرار داده و «موج جدیدی» از بازداشت‌ها به راه اندازد.

مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله منتظری امروز دوشنبه در قم برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که جمعیت بسیار زیادی در این مراسم شرکت کنند.


روز گذشته، احمد قابل، یکی از شاگردان آقای منتظری و منتقد دولت، که همراه با خانواده خود از مشهد برای شرکت در مراسم عزاداری عازم قم بود، در نیشابور بازداشت شد.

گزارش‌های سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز حاکی است که روز گذشته، نیروهای امنیتی، اتوبوس حامل جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، فعالان جنبش زنان و اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر که برای شرکت در مراسم تششیع پیکر آیت‌الله منتظری قصد سفر به قم را داشتند، متوقف کرده و چندین نفر از آنها را بازداشت کردند.

به گزارش نوروز، «افراد لباس شخصی که تعداد آنها بیش از ۱۵ نفر بود، بدون ارائه هرگونه کارت شناسایی با متوقف کردن اتوبوس، پس از گرفتن کارت شناسایی و موبایل افراد حاضر در اتوبوس، برخی از آنان را رها کرده و تعدادی را با خودروهای پژو ۴۰۵ به مکانی نامعلوم منتقل کردند.»


از اسامی دقیق بازداشت شدگان خبری در دست نیست، اما مهناز محمدی، شیوا نظرآهاری، محبوبه عباسقلی و کوهیار گودرزی جزو بازداشت شدگان قطعی اعلام شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت راه سبز، مقامات وزارت اطلاعات، در تماس با برخی فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران، به آنها اخطار کرده‌اند که در صورت سفر به قم و شرکت در مراسم تشییع جناره، بازداشت خواهند شد.

از آنجا که گروه‌های دانشجویی نیز برای گرامیداشت آیت‌الله منتظری در دانشگاه‌های سراسر کشور بیانیه صادر کرده‌اند، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین نسبت به «سرکوب خشونت‌بار» دانشجویان توسط نیروهای شبه نظامی بسیجی و نیروهای امنیتی دولتی ابراز نگرانی کرده است.

گزارش‌های دیگری نیز حاکی از جلوگیری از خروج تعدادی از علاقمندان به آیت‌الله منتظری از تبریز برای شرکت در مراسم تدفین وی است.

این کمپین، خاطرات آیت‌الله منتظری را یکی از مهمترین اسناد تاریخی مربوط به کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ عنوان کرده و وی را از «قربانیان نقض حقوق بشر» در ایران معرفی کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کمپین حقوق بشر ایران بهتر است بجای تحریک عزاداران و دستور دادن به دولت/از عزاداران بخواهند ضمن برگزاری مراسم عزاداری و تظاهرات احتمالی از هر گونه عمل خشونت امیز پرهیز نمایند و به درگیری با ماموران دامن نزنند.
حقوق بشر باید از طرف مخالفین و موافین دولت محترم شمارده شود . اگر معترضین اقدام به درگیری و تخرب نمایند/مامورین موظف به عکس العمل بوده و این هم طبیعی میباشد.در کشورهای غربی هم پلیس همین روش را به کار میبرد و کسی هم اعتراض نمی کند که حقوق انسانها زیر پا گذاشته شده است.
متاسفانه دولتمردان و مخالفان دولت هر یک خود را فقط بشر می شمارند و این کج فهمی همیشه منجر به اعمال خشونت از طرف هر دو گروه صورت گرفته است.
تظاهرات مسالمت امیز حق مسلم مردم است/مشروط بر اینکه دشمنان خارجی مردم ایران تحریک کننده و یا عامل ان نباشند.
وجود احزاب ایرانی با هر گرایشی به تکامل سیاسی/اجتمایی و اقتصادی کمک بزگی مینماید.
وجود زندانی سیاسی در هر کشوری باعث از بین رفتن اعتماد مردم از دولت و بهانه ای برای سو استفاده استعمارگان میشود.
....

-- mansour piry khanghah ، Dec 21, 2009 در ساعت 12:00 PM

آقای mansour piry khanghah اگر مامورین لباس شخصی و بسیجی اقدام به درگیری و تحریک مردم نمایند چه باید کرد؟

-- بدون نام ، Dec 22, 2009 در ساعت 12:00 PM