رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آذر ۱۳۸۸

خامنه‌ای درگذشت آیت‌الله منتظری را تسلیت گفت

آیت‌الله علی خامنه‌ای، با تسلیت درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری، گفت که وی اواخر عمر آیت‌الله خمینی، دچار امتحانی «دشوار و خطیر» شد که امیدوار است خداوند آن را با «پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند.»

آیت‌الله حسینعلی منتظری، بامداد امروز یکشنبه بر اثر عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

برخی مراجع تقلید، احزاب و شخصیت‌های سیاسی با انتشار اطلاعیه‌هایی، درگذشت این مرجع تقلید را تسلیت گفته‌اند.


آقای خامنه‌ای نیز در پیامی که به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری منتشر کرده، به طور تلویحی از مواضع وی مقابل آیت‌الله خمینی انتقاد کرده است.

وی در این پیام از خداوند خواسته که «ابتلائات دنیوی» آیت‌الله منتظری را «کفاره» امتحانی که در اواخر عمر آیت‌الله خمینی با آن مواجه شد، قرار دهد.

آیت‌الله منتظری که تا مدتی پیش از فوت آیت‌الله خمینی، مقام نیابت رهبری را در جمهوری اسلامی بر عهده داشت و به عنوان جانشین او مطرح بود، پیش از مرگ وی از نیابت برکنار شد.

آقای منتظری، با سخنرانی شدیداللحنی که ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۷۶ (مصادف با ۱۳ رجب) در زیر سئوال بردن توان فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد، منزل و حسینیه‌اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت پنج سال در حبس خانگی به سر برد.


رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام خود نوشته که آیت‌الله منتظری، «فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند.»

آیت‌الله منتظری در ماه‌های اخیر بارها به طور تلویحی از عملکرد علی خامنه‌ای و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان به نتیجه انتخابات انتقاد کرده بود.

آقای منتظری از جمله مراجع تقلیدی به شمار می‌رفت که نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفته و خواستار ابطال آن شده بود.

وی بارها به مسئولان حکومتی هشدار داده بود که ادامه برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان به نتیجه انتخابات عواقب ناخوشایندی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خامنه‌اي آرزوي چنين زندگي و چنين مرگ آبرومندانه‌اي را به گور خواهد برد. تسليت گفتنت هم نوعي رياكاري است. تسليت گفتنت براي ماندن بر سر قدرت و استمرار ...است. كمي از روحيه انسان دوستي و آزادمنشي آن بزرگمرد را بياموز و به حقوق بشر احترام بگذار.

-- حسين ، Dec 20, 2009 در ساعت 11:15 AM

آقاي خامنه‌اي مي‌گويند ايشان «فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند.» خود خامنه‌اي هم شاگرد اين مرد بزرگ بود. واي بر تو خامنه‌اي كه حق چنين استاد بزرگي را ادا نكردي و به وي ستم كردي و از او طلب حلاليت نكردي. حالا اين تو هستي كه بايد طلب مغفرت از خداوند، از مردم ايران و از وي بكني. البته ديگر دير شده است و كاري از دست تو بر نمي‌ايد.

-- حسين ، Dec 20, 2009 در ساعت 11:15 AM

این بدترین خبری بود که در روزهای پس از انتخابات دروغین ایران شنیدم آقای منتظری مرد بسیار بزرگی بود که زمانی به قدرت پشت پا زد اما اعتقادات خود را زیر پا نگذاشت آفرین بر این بزرگ مرد تاریخ ایران
و اما تو آقای خامنه ای فردا در تشییع جنازه این مرد بزرگ به کوچکی خودت باید پی ببری این تسلیت گفتن نیز از سر ناچاری و عوام فریبی است وگرنه کیست که نداند تو بزرگترین ظلم را در حق اقای منتظری انجام داده ای

-- ک ، Dec 20, 2009 در ساعت 11:15 AM

اقاي خامنه‌اي مغفرت خداوند دست جنابعالي نيست. و اگر خداوند تشخيص دهد رحمت و مغفرتش را شامل هر كسي خواهد كرد. اما شامل حال هر كسي شود مطمئن باش شامل حال تو نمي‌شود.

-- عزراييل ، Dec 20, 2009 در ساعت 11:15 AM

جناب خامنه ای،
روزها را می شمارم تا سرنوشت تو را ببینم.

-- بدون نام ، Dec 20, 2009 در ساعت 11:15 AM

آی....آی...جناب خامنه ای...ایندفعه هم شانس آوردی نادرست...حالا برو تو بیت خصوصی و فلوتی بزن و حالی کن...انشاالله که نوبت شما هم خواهد رسید...
جناب ...دیر و زود داره...ولی سوخت و سوز نداره...
پینوشه یادته؟... خمرهای سرخ یادته؟....به هم میرسیم جناب...به هم میرسیم...

-- امیر خان ، Dec 20, 2009 در ساعت 11:15 AM

بابا یکی نیست به این خامنه ای بگه حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن هم بلد نیستی؟
با این پیام نشان داد که سرشار از عقده است این بینوا
عقده از موسوی که در زمان امام این همه مورد توجه امام بود باعث اتفاقات اخیر شد و عقده از منتظری هم با این پیام تسلیت مشخص شد

-- Amir ، Dec 21, 2009 در ساعت 11:15 AM

"... «ابتلائات دنیوی» آیت‌الله منتظری را «کفاره» امتحانی که در اواخر عمر آیت‌الله خمینی با آن مواجه شد، قرار دهد."

...! شیطان برای فرشته دعا میکنه. مردن تو را هم تاریخ ثبت خواهد کرد.

-- اسماعیل تهران ، Dec 21, 2009 در ساعت 11:15 AM

به خدا وقاحت را حدی است تیرگی - رذالت - پستی را نیز از فرهنگ ماست که در پس مرده کافر نیز بد گویی نکنیم چه رسد به گاندی ایران اگر نمی توانیم تسلایی باشیم نمک ریز زخمی نباشیم

-- lmohamad ، Dec 21, 2009 در ساعت 11:15 AM