رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ آذر ۱۳۸۸

«ورود نیروهای ایران به چاه نفتی در مرز عراق»

در پی انتشار خبر «ورود نیروهای ایرانی به یک چاه نفتی در مرز با عراق»، بهای نفت، امروز جمعه به بیش از ۷۴ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «۱۱ تن از نیروهای ایرانی امروز در منطقه مرزی فکه وارد محدوده یک چاه مورد مناقشه نقتی شده و پرچم ایران را بر فراز آن نصب کردند.» «این افراد پس از مدتی به مقرهای خود بازگشتند.»

احمد علی الخفاجی، معاون وزیر کشور عراق ابتدائاً در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خبر این اقدام نیروهای ایرانی را تکذیب کرده بود ولی به گفته خبرگزاری بی‌بی سی، پس از آن این خیر را تأئید کرد.

خبرگزاری فارس در ایران با استناد به تکذیب اولیه آقای خفاجی، این اخبار را «بی‌اساس دانست» و گزارش رسانه‌های گروهی نظیر الجزیره در این باره را «جوسازی علیه ایران» عنوان کرد.

چاه شماره ۴ پیچ انگیزه که عراقیان آن را چاه شماره ۴ فکه می‌نامند در مرز استان‌های ایلام ایران و استان میسان عراق در ۵۰۰ متری از برجک مرزبانی ایران و یک کیلومتری از مرزبانی عراق قرار دارد. ابن چاه جزئی از میدان‌های نفتی مشترک ایران با عراق در منطقه دهلران است.

شورای امنیت ملی عراق قرار است یک جلسه اضطراری به ریاست نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور در این مورد برگزار کند

سرهنگ پیتر نِوِل از ارتش آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که به باور او «این چاه مطابق قرار مرزی ایران و عراق در خاک عراق قرار می‌گیرد.»

یک سخنگوی ارتش آمریکا در این باره گفت:
«در این رویداد خشونتی گزارش نشده است و مطمئنیم که این مسئله از راه صلح‌آمیز دیپلماتیک میان دولت‌های عراق و ایران حل خواهد شد.»

وی افزود:
«این میدان نفتی در منطقه مورد مناقشه مرزی ایران و عراق قرار دارد و این‌گونه اتفاق‌ها مکرراً رخ می‌دهد.»

یکی از مقامات شرکت نفت دولتی جنوب عراق در شهر عماره گفت که هیأتی از سوی وزیر نفت عراق قرار است برای ارزیابی وضعیت به منطقه سفر کند.

به گفته تلویزیون عراق، شورای امنیت ملی این کشور قرار است یک جلسه اضطراری به ریاست نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در این مورد برگزار کند.

در پی گزارش‌های مربوط به این اقدام نیروهای ایرانی، بهای نفت در بازارهای جهانی به بشکه‌ای ۷۴٫۵۰ دلار رسید که ۱٫۱۳ دلار نسبت به روز پنج‌شنبه اقزایش نشان می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مطمعنا این چاه نفتی در خاک ایران است و حیاهوی جدید هم در جهت بحرانی کردن منطقه میباشد. به شکلی که اعراب و اربابان غربی انان مرتب نه تنها جزایر ایرانی/ بلکه حتی خلیج فارس را هم از ان خود میدانند.البته باید مسوولان با صبر و دقت کافی اجازه سوع استفاده غرب و دول وابسته و غیره مردمی عرب را ندهند.ضمنا امید است بهره برداری از این چاه در جهت بهبود شرایط اقتصادی مردم فقیر ایران بکار رود و اخوندها جیب خود را گشادتر نکنند.چه خوب است که مسوول روزنامه کیهان اقای شریعتمداری خبرنگاری مسلمان را هم در وزارت نفت مستقر نمایند و نگذارند خواص و اقازاده ها بیت المال را حرام کنند.
حمایت از ولایت فقیه بدون پشتوانه مردمی سرانجامی ندارد و دیر یا زود مردم در دفاع از حقوق انسانی خود اقداماتی خواهند نمود.
بزرگان دین اسلام برای راهنمایی مبلغان اسلام فرموده اند:
شکم گرسنه دین و ایمان ندارد. متاسفانه گوش شنوا بسیار کم است ولی ادعا ها به فلک میرسد.

-- mansour piry khanghah ، Dec 18, 2009 در ساعت 10:20 AM