رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آذر ۱۳۸۸

یمن: ایران کمک به حوثی‌ها را متوقف کند

ابوبکر القربی، وزیر خارجه یمن از مقام‌های ایران خواست کمک به شورشیان الحوثی در شمال یمن را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای القربی که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به کویت سفر کرده، گفت که «برخی روحانیون شیعه و گروه‌هایی در ایران از الحوثی‌ها حمایت می‌کنند.»

وی افزود که ما به طور «مستقیم»، مقام‌های رسمی ایران را در این زمینه مقصر نمی‌دانیم، اما این کشور «مسئول» حمایت گروه‌های داخلی خود از گروه‌های دیگر در سایر کشورها است.


ابوبکر القربی، وزیر خارجه یمن

به گفته وزیر خارجه یمن، دولت ایران باید «مانع حمایت از تروریسم و کمک به شورشیان از سوی عناصر داخلی خود شود.»

یمن در حال حاضر با شورشیان زیدی الحوثی درگیر است و ایران را به حمایت از آنها متهم می‌کند. این در حالی است که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، بارها این اتهام را رد کرده‌اند.

با این حال، رابطه دیپلماتیک یمن با ایران در هفته‌های اخیر، با توقیف یک کشتی ایرانی «حامل سلاح برای شورشیان حوثی» در دریای سرخ، تیره شده است.

تلویزیون الجزیره از تغییر نام بولوار ایران در صنعا به ندا آقاسلطان و بسته شدن بیمارستانی وابسته به جمهوری اسلامی در یمن خبر داد.

القربی افزود که ما به طور «مستقیم»، مقام‌های رسمی ایران را در این زمینه مقصر نمی‌دانیم، اما این کشور «مسئول» حمایت گروه‌های داخلی خود از گروه‌های دیگر در سایر کشورها است

روزنامه الوطن چاپ عربستان، اول آذرماه به نقل از مقام‌های شوراى محلى شهر صنعا گزارش کرده بود که علت تغییر نام بولوار ایران در این شهر به ندا آقاسلطان، تحت فشار مردم صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش کرده که دولت یمن دستور تعطیلی یک بیمارستان و کلینیک وابسته به ایران در صنعا را که به گفته آنها «پوششی برای ارسال کمک به شورشیان حوثی» بوده، صادر کرده است.

شورشیان حوثی، اقلیتی از شیعیان زیدی و پیرو حسین الحوثی، روحانی شیعه که در سال ۲۰۰۴ و آغاز درگیری‌ها با ارتش کشته شد، هستند.

یمن کشوری سنی‌نشین است، ولی زیدی‌ها که شعبه‌ای از شیعه به‌ شمار می‌آیند، در شمال این کشور در اکثریت هستند.

آنها می‌گویند که نسبت به جامعه شیعیان در یمن با تبعیض برخورد می‌شود و عربستان سعودی در این خصوص از دولت این کشور حمایت می‌کند.

Share/Save/Bookmark