رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ آذر ۱۳۸۸

حمایت شش تشکل سیاسی از جنبش دانشجویی

شش تشکل سیاسی در بیانیه‌ای با اعلام حمایت از جنبش دانشجویی در ایران، خواستار آزادی دانشجویان زندانی در جمهوری اسلامی شدند.

در بیانیه این شش تشکل که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که استقلال از «دست رفته» دانشگاه‌ها را بازگردانند.

آنها همچنین خواستار بهره‌مندی یکسان همه دانشجویان از تمام امکانات و فرصت‌های دانشگاهی، فارغ از مسائل «عقیدتی، اعتقادی و جنسیتی» شده‌اند.

محترم شمردن حقوق دانشجویان و معرفی و محاکمه آمران و عاملان برخورد‌های خشونت‌بار با دانشجویان، از دیگر خواسته‌های این شش تشکل سیاسی است.

محترم شمردن حقوق دانشجویان و معرفی و محاکمه آمران و عاملان برخورد‌های خشونت‌بار با دانشجویان، از دیگر خواسته‌های این شش تشکل سیاسی است

جبهه ملی ایران، حزب ملت ایران، نهضت آزادی ایران، شورای فعالان ملی مذهبی، حزب ایران و حزب مردم ایران، شش تشکلی هستند که این بیانیه را صادر کرده‌اند.

این بیانیه، روز گذشته در آستانه روز دانشجو صادر شده است. ۱۶ آذر، در ایران روز دانشجو نامیده می‌شود و هر سال به مناسبت این روز، تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود.

مراسم امسال روز دانشجو که در چند شهر ایران برگزار شد با خشونت‌هایی همراه بود.

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کرده‌اند نیرو‌های پلیس با شلیک گاز اشک‌آور به سمت دانشجویان و معترضان به نتیجه انتخابات، با آنها درگیر شده‌اند.

اوج این درگیری‌ها در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف آن گزارش شده است.

در بیانیه این شش تشکل سیاسی، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که استقلال از «دست رفته» دانشگاه‌ها را بازگردانند

دانشجویان دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، فردوسی مشهد، اصفهان، اراک و کرمان نیز تجمعات مشابهی برپا کردند که برخی از این تجمعات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده است.

معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری، در شش ماه گذشته با حضور در بسیاری از مناسبت‌های ملی و مذهبی اعتراض خود را به آنچه «تقلب» در انتخابات می‌نامند، اعلام کرده‌اند.

هفته گذشته، بیش از سه هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تهران با امضای طوماری، از میر حسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات دعوت به حضور در مراسم روز دانشجو کرده بودند.

در هفته‌های اخیر شمار زیادی از دانشجویان ایرانی بازداشت شده و یا با احکام انضباطی سنگین مواجه شده‌اند. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیروهای امنیتی در سه هفته اخیر بیش از ۹۰ دانشجو را بازداشت کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark