رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آذر ۱۳۸۸

بازداشت ۹۰ دانشجو در سه هفته اخیر

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایران در آستانه روز دانشجو به آزار و اذیت و محاکمه فعالان دانشجویی در سراسر کشور شدت داده‌اند. بنا به این بیانیه در سه هفته اخیر بیش از ۹۰ دانشجو در ایران بازداشت شده‌اند.


به گفته ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران: «این بازداشت‌ها غیرقانونی است و لازم است که توسط گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد مورد نظارت و بررسی موشکافانه قرار بگیرد.»

وی گفت که بر پایه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، از گزارشگران ویژه خواسته شده‌است تا وضعیت حقوق بشر در ایران را بررسی کنند.

آقای رودز هدف از این دستگیری‌ها را «تلاش برای جدایی بدنه جنبش دانشجویی از تیم رهبری آن» عنوان کرد و افزود: «بعید است که نقض حقوق بنیادین دانشجویان باعث بشود که آن‌ها از خواسته‌هایشان منصرف بشوند و دست بکشند.»


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین از احضار و محرومیت از تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های مشهد و شهرکرد خبر داده‌است.

این کمپین اعلام کرده‌است که خواستار لغو همه احکام انضباطی دانشگاه‌ها و آزادی فوری همه دانشجویانی است که «غیرقانونی» بازداشت شده‌اند.

بازداشت مهدیه گلرو و وحید لعلی‌پور
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز از بازداشت مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و از همکاران این مجموعه خبر داده‌است.

بنا به این گزارش مأموران امنیتی ساعت ۷ صبح، روز گذشته، چهارشنبه، مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور را در منزل شخصی‌شان بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

مهدیه گلرو هفته گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق مقالاتی که باعث سیاه‌نمایی شده، مصاحبه با رسانه‌های بیگانه و نشر اکاذیب» به یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شده بود.

مهدیه گلرو که یکی از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل است، سال گذشته نیز پس از تحصن چهارروزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت شده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین از احضار و محرومیت از تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های مشهد و شهرکرد خبر داده‌است

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، محمدیوسف رشیدی، فعال دانشجویی دانشگاه امیر کبیر نیز جمعه گذشته ششم آذرماه در منزل پدری خود در شهر نوشهر بازداشت شد.

محمد یوسف رشیدی، از فعالان دانشجویی چپگرای دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران است که پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در این دانشگاه، محکوم به تعلیق از تحصیل شد.

گفته می‌شود، وی هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد پلاکاردی با نوشته «رئیس جمهور فاشیست، پلی‌تکنیک جای تو نیست» را در دست گرفته بود.

فؤاد شمس، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران از دیگر دانشجویان بازداشت‌شده در روزهای اخیر است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، این دانشجو روز چهارشنبه هنگام خروج از دانشکده از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این فعال دانشجویی هفته گذشته به کمیته انضباطی دانشگاه تهران احضار شده بود. وی ساعاتی پیش از موعد مقرر برای حضور در کمیته انضباطی بازداشت شد.

فرهاد شرفی، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس تهران و فعال مدنی از دیگر بازداشت‌شدگانی است که تارنمای «مدرسه فمنیستی» خبر دستگیری وی را اعلام کرده است.

بنا به این گزارش، فرهاد شرفی چهارشنبه، یازدهم آذر ماه در محل کارش در شهر خرم‌آباد بازداشت شد.

میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی اتحادیه سراسری دانشجویان دفتر تحکیم وحدت، عباس حکیم‌زاده، عضو دیگر شورای مرکزی این اتحادیه دانشجویان، بابک غیاثی، دانشجوی کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، سعید کالانکی و سعید جلالی‌فر، از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از جمله دانشجویان بازداشت شده در روزهای اخیر هستند.

Share/Save/Bookmark