رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آذر ۱۳۸۸

منتظری: کشتار‌ها تاثیری در اراده مردم ندارد

آیت‌الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعه، با اعلام اینکه «مردم به کمتر از رسیدن به مطالبات بر حق خود قانع‏ ‏نمی‌شوند»، گفت «کشتار و ارعاب»، تاثیری در اراده مردم نخواهد داشت.

آقای منتظری در پاسخ به سئوالات درباره «جنبش سبز» در ایران اظهار داشت که این جنبش، «جلوه و تبلوری واقعی از مطالبات به حق‏ ‏اکثریت مردم ایران در سال‌های متمادی است.»

هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی که به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران اعتراض دارند، تحت عنوان «جنبش سبز» متشکل شده و به اعتراض‌های خود همچنان ادامه می‌دهند.


در ایران بیش از پنج ماه است که این اعتراض‌ها ادامه دارد و به گفته آقای منتظری، «کشتار و ارعاب و تهدید و بگیر و ببندها و محاکمات غیر شرعی‏ ‏و غیر قانونی و محکومیت‌های سنگین و غیرعادلانه فعالان سیاسی و‏ ‏آزادیخواهان و نیز تبلیغات دروغ و فریبنده»، تأثیری بر معترضان نخواهد داشت.

به گفته این مرجع تقلید شیعه، «جنبش سبز» در این مدت توانسته است «فرهنگ مسالمت‌آمیز مطالبه حقوق تضییع شده اقشار‏ ‏وسیعی از مردم در انتخابات و حوادث پس از آن را تا حد زیادی نهادینه‏ ‏کند.»

به گفته آقای منتظری، «کشتار و ارعاب و تهدید و بگیر و ببندها و محاکمات غیر شرعی‏ ‏و غیر قانونی و محکومیت‌های سنگین و غیرعادلانه فعالان سیاسی و‏ ‏آزادیخواهان و نیز تبلیغات دروغ و فریبنده»، تأثیری بر معترضان نخواهد داشت

آقای منتظری همچنین گفته است که این جنبش با پرداخت «هزینه‌های سنگین»، توانسته «ماهیت خشن جناح تندرو و سرکوبگر را به خوبی افشا» کند.

وی افزوده که جنبش اعتراضی مردم ایران در سطح بین‌المللی موفق شده است توجه «جوامع مترقی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر را نسبت به مظلومیت و‏ ‏خواسته‌های به حق خود» جلب کند.

این مرجع تقلید شیعه در بخش دیگری از سئوال و جواب‌ها، «شعارهای انحرافی و ساختار شکن» را یکی از آفت‌های «جنبش سبز» دانسته که به اعتقاد وی، زمینه لازم را برای «سرکوب مردم توسط جناح تندرو‏» فراهم می‌کند.

آیت‌الله منتظری، «انتظار پیروزی زودرس و عجولانه» و «اختلاف سلیقه‌ها در روش احقاق حقوق» را از دیگر موانع پیش‌روی «جنبش سبز» توصیف کرده است.

آقای منتظری همچنین گفته است که این جنبش با پرداخت «هزینه‌های سنگین»، توانسته «ماهیت خشن جناح تندرو و سرکوبگر را به خوبی افشا» کند

وی اظهار امیدواری کرده که «مسئولین مربوطه، هرچه زودتر مسیر باطل خود را اصلاح نمایند‏»، چرا که «راهی که مسئولین و تصمیم‌گیرندگان نظام در پیش‏ ‏گرفته‌اند، جز به ضرر دین و دنیای خودشان و مردم نخواهد بود.»

به گفته آقای منتظری، «انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم، و محاکمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محکومیت‌های سنگین برای آنان، عاقبتی جز انزوای بیشتر کشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاکمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت.»

آیت‌الله منتظری یکی از سرشناس‌ترین مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر بارها نسبت به نتیجه انتخابات، برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان، بازداشت فعالان سیاسی و برگزاری دادگاه برخی از بازداشت‌شدگان اعتراض کرده است.

وی پیش از این، در پاسخ به نامه ۲۹۳ نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی نسبت به خدشه‌دار شدن و سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

احسنت به تو پیرمرد کهنه کار.
تاریخ ایران تو را از یاد نخواهد برد.براستی که ثابت کردی با مردم رنج کشیده در یک صف هستی.آخوندی به مانند منتظری امروزه کمتر دم از حمایت مردم میزند.
...درود بر مردم ایران،زنده باد جنبش مردمی سبز

-- محمد ، Dec 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

آخییییش! بمیرم الهی! "اسلام مظلوم"!!!!!!!

-- آرش ، Dec 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

بسيار اميدوار کننده بود....

انشاء الله به اميد خدا جنبش سبز ايران به اهداف خود خواهد رسيد و اين راه تا به انتها ادامه خواهد داشت....

حتي اگه نگذارند مردم در خيابان به تظاهرات ادامه بدن در محيط اينترنتي دست به تظاهرات مجازي خواهيم زد.

دنيا بايد فرياد ملت مظلوم ايران رو بشنوه.

-- عليرضا ، Dec 2, 2009 در ساعت 02:00 PM

آقای منتظری هنوز به کنج جنایتکدهی تاریخی روحانیت تشیع پی نبرده است! ایشان هنوز به ضد بشری بودن این مکتب نرسیدهاست! آقای منتظری هنوز به ای بیماری آنفولانزای عربی و محمدی و علوی که ایران ما و جهان را آلوده و واگیرانده مطلع نشده و در تحقیقاتش به آن نرسیدتا اعتراف کند. ایشان هنوز و بخاطر اسقرار در این پناهگاه پوست کلفتی که نامش اسلام و تشیع است و خبر ها با هزار فیلتر ذهنی به او می رسد نمی تواند آن بلای بزرگ آسمانی را که نامش اسلام است را باز شناسد.
شهرام بسیجی سا بق از تهران

-- شهرام بسیجی سا بق از تهران ، Dec 3, 2009 در ساعت 02:00 PM