رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آذر ۱۳۸۸

«خبر بازداشت اتباع بریتانیا بررسی می‌شود»

وزارت خارجه ایران می‌گوید که خبر بازداشت پنج تبعه بریتانیایی در آب‌های خلیج فارس در دست بررسی است، اما یک فرمانده سپاه، خبر دستگیری این افراد را تائید کرده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز سه‌شنبه درباره بازداشت این افراد گفت: «اصل این موضوع که آیا این اتفاق افتاده و یا نه و همچنین جزئیات آن در دست بررسی است.»


به گفته آقای مهمانپرست، با مشخص شدن «صحت و سقم» این خبر، وزارت خارجه اعلام نظر خواهد کرد.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از علیرضا تنگسیری، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران، بازداشت پنج تبعه بریتانیایی را تائید کرده است.

این فرمانده سپاه افزوده که موضوع بازداشت اتباع بریتانیایی، تاکنون رسانه‌ای نشده است و «به محض رسانه‌ای شدن موضوع، در این بابت اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.»


از چپ به راست: اوشر، اسمیت، پورتر و یانگ(عکس‌ها از نشریه سان)

وی اظهار داشته که «اگر انگلیسی‌ها در خلیج فارس دستگیر شده‌اند، مطمئنا معلوم است که توسط چه نیرویی از کشور دستگیر شده‌اند.»

اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد هم ضمن تائید بازداشت پنج تبعه بریتانیایی اعلام کرد: «در صورت اثبات سوءنیت این افراد، برخوردی جدی و قاطع با آنها صورت خواهد گرفت.»

آقای مشایی گفته که در حال حاضر نمی‌تواند درباره جزئیات بیشتر این خبر اظهارنظر کند.


دیوید بلومر

مقام‌های بریتانیایی اعلام کرده‌اند که این افراد برای شرکت در یک مسابقه قایقرانی از بحرین عازم دبی بودند که از سوی گشت دریایی ایران بازداشت شده‌اند.

اسامی این افراد از سوی بریتانیا، اولی اسمیت، سم اوشر، اولیور یانگ، لوک پورتر و دیوید بلومر اعلام شده است.

وزارت خارجه بریتانیا احتمال داده که قایق این پنج تبعه بریتانیایی، چهارشنبه گذشته به طور اتفاقی وارد آب‌های ایران شده باشد که این مسئله منجر به دستگیری آنها شده است.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا علت تاخیر در اعلام این خبر را تعطیلات آخر هفته ایران و بریتانیا عنوان کرده است

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا علت تاخیر در اعلام این خبر را تعطیلات آخر هفته ایران و بریتانیا عنوان کرده است.

سوم فروردین ماه سال ۱۳۸۶ نیز ۱۵ ملوان بریتانیایی از سوی نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس دستگیر و پس از مدتی آزاد شدند.

دولت ایران در آن زمان اعلام کرد که ملوانان وارد آب‌های ایران شده‌اند، اما بریتانیا با تکذیب این موضوع تأکید کرد که ملوانان در آب‌های آزاد بوده‌اند.

برخی از ملوانان هنگام بازداشت، در مصاحبه با تلویزیون ایران اعلام کردند که وارد آب‌های ایران شدند، اما پس از بازگشت به بریتانیا گفتند که به دلیل فشار ایران، این اعتراف‌ها را مطرح کرده‌اند. ایران در آن زمان، این موضوع را رد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این اقایان احمق تشریف دارند
دوباره بهانه به حکومت اسلامی دادند

-- بدون نام ، Dec 1, 2009 در ساعت 01:00 PM

این دفعه احمدی‌نژاد براشون کت و شلوار سفارشی از بیژن میگیره. البته تا وقتی که کت و شلوارها حاضر بشه ازشون با بهترین ویسکی ها پذیرایی میکنن.

-- علیرضا ، Dec 1, 2009 در ساعت 01:00 PM