رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

عقل کل‌ها
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «نیاز امروز ما اینست»، در خصوص وضعیت ایران پس از انتخابات نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «واقعیت اینست که ایجاد گسست و افتراق میان آحاد مردم و برقراری شکاف بین مردم و مسئولان در مرحله کنونی نظام را تهدید می‌کند. هر اندازه که حمایت مردمی یک حاکمیت و یک نظام سیاسی بیشتر باشد، بهره‌مندی آن حکومت از اقتدار حقیقی بیشتر و میزان آسیب‌پذیری آن در برابر فشارها و توطئه‌های خارجی به همان نسبت کمتر خواهد بود.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «نباید تصور کرد عامل پیدایش شکاف میان مسئولان و گروه‌های سیاسی و یا مردم و آنان فقط خارجی است، بلکه عوامل داخلی مهمی همچون عدم مدیریت صحیح بحران، بی‌صداقتی، بی‌توجهی به خواسته‌ها و نیازها، ضعف‌های مدیریتی، کشمکش‌های سیاسی، تمامیت خواهی‌ها، بها ندادن به نقش و مشارکت مردم در اداره امور جامعه، فاصله گرفتن مدیران از مردم، انگ زدن‌ها و ... از مواردی هستند که می‌تواند به پیدایش این شکاف بیانجامد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «متاسفانه افرادی با ادعای پیروی از رهبری در محافل مختلف، حتی در مجلس شورای اسلامی که نماد وحدت ملت است بر طبل اختلاف می‌کوبند و قدیمی‌ترین مدافعان انقلاب و نظام را به انحراف از مسیر انقلاب و نظام و مورد حمایت بیگانگان قرار گرفتن متهم می‌کنند. این افراد که نه سابقه‌ای در انقلاب دارند و نه از پرونده قابل دفاعی برخوردارند، معلوم نیست چرا پا از گلیم خود بیرون گذاشته و با به فراموشی سپردن سوابق خود، زبان تهدید می‌گشایند و خود را عقل کل می‌پندارند.»

متن کامل سرمقاله

درخواست خروج از NPT
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آیا هنوز وقت آن نیست؟!» خواستار خروج ایران از NPT شده است.

به نوشته کیهان، «بعد از ۷ سال برخورد خصمانه و مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای گروه ۱+۵ با پرونده هسته‌ای کشورمان، آیا هنوز هم وقت آن نرسیده است که از معاهده منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT خارج شویم؟ این پرسش به طور جدی مطرح است و پاسخی منطقی می‌خواهد که از ادامه عضویت در آژانس چه انتظاری داریم؟»

این روزنامه افزوده است: «آیا ادامه عضویت جمهوری اسلامی ایران در معاهده NPT می‌تواند با اصول سه گانه عزت، مصلحت و حکمت سازگار باشد؟ و آیا خروج از این معاهده، اقدامی حکیمانه، عزتمندانه و منطبق با مصلحت نیست؟ چرا نیست؟»

کیهان در سرمقاله خود نوشته است: «دیروز مجلس شورای اسلامی در اقدامی درخور تحسین، دولت را موظف به کاهش سطح تعامل با آژانس کرد و دولت نیز در اقدامی شایسته تقدیر، دستور ساخت ۱۰ سایت جدید هسته‌ای را صادر کرد. این اقدامات اگرچه درخور تحسین و شایسته تقدیر است ولی چاره کار نیست و نمی‌تواند ادامه عضویت ایران در معاهده NPT را توجیه کند.»

متن کامل سرمقاله

بسیج‌زدایی
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «مقاومت ستیزی با ابزار جنگ نرم» در خصوص اهداف غرب در جوامع اسلامی به ارائه گمانه‌هایی پرداخته است.

در روزنامه قدس آمده است: «جهان غرب برای استمرار مبارزه علیه جهان اسلام پس از ناکامی‌های پی در پی در برخی کشورهای اسلامی با اتخاذ راهبرد جنگ نرم، با بهره‌گیری از متدهای روانی و رسانه‌ای تلاش می‌کند غیرمسلح‌سازی و بسیج‌زدایی را از گروه‌های مقاومت که به عنوان مرکز ثقل بازدارندگی و مبارزه علیه زیاده خواهی‌های غرب عمل می نماید، پیگیری کند..»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «بنا براین، دولت‌های غربی با اتخاذ مشی جدید مبارزاتی و تدوین مکانیسم‌های علمی نوین، تلاش می‌کنند عنصر مقاومت و مؤثر در جوامع اسلامی را که تاکنون مانع دستیابی آنها به هدف‌هایشان گردیده است، با بهره‌برداری از شیوه‌های گوناگون روانی، سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی از صحنه خارج نمایند.»

این روزنامه افزوده است: «ناگفته نماند، واقعیت‌های جهان اسلام بویژه بیداری جنبش‌های اسلامی، فرصت چنین اقدامی را از آنها سلب می‌نماید. از سوی دیگر، مبارزات چندین ساله کانون‌های مقاومت تحت تأثیر جو و فضا شکل نگرفته است که با جوسازی کاذب و خلاف واقع، آنها را از انجام وظیفه و تکلیف باز دارد، بلکه موتور محرکه این مبارزان مبانی فکری و اعتقادی است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «مقایسه نکنید»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «توطئه‌ای در کار نیست»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «ضرورت احترام دولتمردان نسبت به علمای فهیم و مردمی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «سخنی با نخبگان اصولگرا»

Share/Save/Bookmark