رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۸

خشونت‌ها در افغانستان ۳۱ کشته بر جا گذاشت

پلیس مرزی افغانستان اعلام کرد که ۲۶ تن از نیروهای مسلح طالبان در جریان عملیاتی در نزدیک مرز پاکستان کشته شدند.

به گفته پلیس افغانستان، یک جنگجوی «چچنی» نیز در این عملیات دستگیر شده است.

گزارش دیگری نیز حاکی است که چهار پلیس افغان نیز در اثر شلیک یک «پلیس» در ولایت نیمروز؛ همرز با ایران، جان باختند و پنج تن دیگر زخمی شدند.

ژنرال نبی جان ملاخیل، فرمانده پلیس مرزی در جنوب شرقی افغانستان گفت که این تعداد از افراد طالبان، پس از آن‌که پاسگاه‌های امنیتی را در شهرستان «گربز» ولایت خوست مورد حمله قرار دادند، از سوی نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

به گفته وی، در این عملیات که نیمه شب گذشته آغاز شد و تا نزدیک صبح ادامه داشت، به نیروهای امنیتی این کشور آسیبی نرسیده، اما اجساد دست‌کم نیمی از جنگجویان در محل باقی مانده است.

پلیس همچنان تائید کرده که یک نفر از افراد پلیس ولایت فراه که پس از کشتن چهار تن از همکارانش و زخمی کردن پنج نفر دیگر، از محل گریخته بود، توسط نیروهای ارتش کشته شد.

حمله به «نیروهای خودی» با استفاده از موقعیت شغلی، در افغانستان موضوع تازه‌ای نیست و شماری از کارشناسان، بروز این‌گونه حوادث را، «ترفند جنگی جدید طالبان» در مقابل نیروهای امنیتی افغان و خارجی عنوان می‌کنند.

پیش از این نیز حوادث مشابهی در جنوب و غرب افغانستان رخ داده بود که در مواردی افراد مهاجم موفق به فرار شده بودند.

در آخرین حادثه خونین مشابه، پنج سرباز بریتانیایی اوایل ماه جاری در یک پایگاه آموزشی در ولایت نا آرام هلمند در جنوب افغانستان کشته و دست‌کم شش سرباز دیگر بریتانیایی و دو پلیس افغان زخمی شدند.

Share/Save/Bookmark