رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۸

۱۲ زندانی در افغانستان گریختند

مسئولان محلی ولایت فراه در غرب افغانستان می‌گویند که شب گذشته، ۱۲ زندانی که پنج نفر از نیروهای طالبان نیز در میان آنها بودند، از زندان فرار کرده‌اند.

آنها با ایجاد حفره‌ای در زیر زندان، موفق به فرار شده‌اند.

سرهنگ گل احمد، مدیر زندان مرکزی ولایت فراه به زمانه گفت از پنج عضو طالبان، دو فرمانده ارشد این گروه به نام‌های «ملا عبدالقادر» و «ملا رحمت‌الله» نیز در میان فراری‌ها هستند.

به گفته وی، سایر زندانیان فراری، متهمان و مجرمانی بودند که بدلیل مسائلی چون آدم‌ربایی، دزدی مسلحانه و دیگر جرایم جنایی محکوم و بنابر حکم محاکم قضایی در این زندان محبوس بودند.

گفته می‌شود یکی دیگر از زندانیان که قصد فرار داشت، از سوی ماموران امنیتی زندان دستگیر شده، و هیاتی از مسئولان امنیتی و دادستانی، تحقیقات درباره چگونگی این فرار را آغاز کرده‌اند.


عکس: زمانه

مسئولان محلی می‌گویند در حال حاضر ۳۷۷ زندانی از جمله چهار زندانی زن، در زندان فراه، دوران محکومیت خود را می‌گذرانند که به دلیل کمبود امکانات، بیشتر آنها در چادر نگهداری می‌شوند.

پیش از این نیز نمونه‌های مشابهی از فرار زندانیان از جمله در ولایات قندهار، بلخ، بادغیس، غور و شماری دیگر از ولایات افغانستان، رخ داده بود. چندین بار نیز، زندانیان به دلایلی چون مکان و برخورد نامناسب و کمبود امکانات، دست به اعتصاب زده‌اند.

سال گذشته و در پی شکایات متعدد، مجلس نمایندگان افغانستان، با «وخیم» خواندن وضع بازداشتگاه‌های این کشور، اعلام کرد که زندانیان از «حقوق قانونی» برخوردار نیستند.

مقام‌های وزارت دادگستری افغانستان می‌گویند در تلاش برای بهبود وضعیت زندان‌ها از طریق ایجاد اصلاحات و آموزش زندانبانان هستند.

براساس آمارها، در حال حاضر، بیش از ۱۲ هزار نفر به جرائم مختلف در زندان‌های افغانستان زندانی هستند.

Share/Save/Bookmark