رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۸

آمریکا توقیف جایزه عبادی را محکوم کرد

ایالات متحده آمریکا، رفتار جمهوری اسلامی با شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل را تقبیح کرد.

شیرین عبادی می‌گوید که مقام‌های ایرانی، «جایزه و مدرک نوبل صلح» وی را توقیف کرده‌اند.

خانم عبادی افزوده است: «همسرم یک صندوق امانات در بانک داشت و جایزه نوبل من و مدال لژیون دونور من در آن بود. جایزه نوبل در صندوق امانت بانک تجارت بود و آن‌ها این صندوق امانت را مصادره کرده‌اند.»

این در حالی است که وزارت خارجه ایران، «توقیف مدال و دیپلم نوبل صلح» شیرین عبادی را «با مسائل مالیاتی» مرتبط دانسته و خبر مصادره آن را رد کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای، گزارش‌ها در خصوص شیوه برخورد دولت ایران با شیرین عبادی را «نگران کننده» دانسته است.


AFP

بر اساس این بیانیه، «این اقدام نمونه دیگری از بی‌توجهی سران ایران به حقوق بشر است.»

وزارت خارجه آمریکا از مقام‌های ایران خواسته است که به «آزار و اذیت» شیرین عبادی پایان دهند و به حقوق شهروندان ایرانی که تلاش می‌کنند صدایشان را به گوش جهان برسانند، «احترام» بگذارند.

شیرین عبادی، حقوقدان و فعال ایرانی حقوق بشر، روز گذشته جمعه، مقام‌های ایران را در مورد انکار «مصادره مدال نوبل صلح» خود، به «دروغ‌گویی» متهم کرد.

وزیر خارجه نروژ که جایزه صلح نوبل در کشورش اهدا می‌شود، روز پنج‌شنبه، با صدور بیانیه‌ای به توقیف «جایزه و مدرک نوبل صلح شیرین عبادی» از سوی مقام‌های ایرانی، اعتراض کرده بود.

این نخستین بار است که جایزه صلح نوبل توسط مقامات کشوری مصادره می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
عبادی: مقامات ایران راست نمی‌گویند
ایران توقیف جایزه عبادی را انکار کرد
اعتراض نروژ به توقیف جایزه شیرین عبادی

نظرهای خوانندگان

خانم عبادی شما خود مدال صلح با ارزشی بر سینهٔ‌ ما هستید. مدال‌های شما هم در مسیر زندگی‌ خود هم صدا با خود شما بار دیگر چهره ...جمهوری اسلامی را عریان کرد و بزرگ‌ترین پیام صلح و آزادی خواهی و عدالت طلبی مردم ایران را در سرا سرّ کره زمین انتشار داد.
هیچ مدال صلح نوبل این چنین با صلابت نبوده است.

-- ستاره ت ، Nov 28, 2009 در ساعت 02:00 PM

نوبل سیاسی شما هیچ ارزشی برای ایرانی های اصیل نداره. ...

دانشجوی مهندسی مکانیک از تهران

-- حمید ، Nov 28, 2009 در ساعت 02:00 PM

نوبل صلح اگر برای تو ‌ایرانی‌ اصیل دانشجوی مهندسی مکانیک از تهران, ارزش نداره، ولی‌ برای من ایرانی‌ نااصیل! ارزش داره و این که این جایزه برای چی‌ به این خانم داده شده ارزش داره. کار این خانم اگر جایزه هم نمیگرفت با ارزش بود. این جایزه ارزش کارش را نه کم می‌‌کنه و نه زیاد. مصادره جایزه اما دوباره ماهیت جمهوری اسلامی رو نشون میده. بی‌ ارزش شمردن تو دانشجوی عزیز نشون میده چه راه درازی در پیش داریم.

-- ستاره ت ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

درود به همه چه اصيل!!!!!!!!!!! چه نا اصيل
يادم روزي كه اين نوبل گرفته شده خيلي بحث تو دانشگاه بود . يكي يك سخن زيبا گفت و اون اين بود همين كه يك ايراني اين نوبل را گرفته با ارزش است و نام ايران همراه اين نوبل است پاينده باشيد

-- كوروش ، Nov 29, 2009 در ساعت 02:00 PM